Kia Optima – det store håb

Kia Optima skal tage kampen op mod VW Passat og Ford Mondeo. Midlet er en gunstig pris og en garanti på op til syv år.

Kia Optima er en ny firedørs sedan i den store firmabilsklasse.
Forpremiere

Topmodellen har lækre LED-baglygter, der et kort øjeblik kan give associationer til en Audi.
Topmodellen har lækre LED-baglygter, der et kort øjeblik kan give associationer til en Audi.
Motor mener: Kia vender tilbage til en klasse, hvor udviklingen går stærkt, og hvor den ikke helt moderne Kia Optima får det svært. Prisen er skarp, men det er spørgsmålet, om det er nok til at vinde kunderne.

Markedet for de store firma- og familiebiler har nærmest været ikke-eksisterende herhjemme i de seneste kriseår, men nu ser det ud til, at danskerne er klar til at vende tilbage til de større biler.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat

Sker det for alvor, står Kia klar med denne netop faceliftede Optima, der størrelsesmæssigt er at sammenligne med f.eks. en Ford Mondeo eller en VW Passat. Men netop de to biler kommer nu også i helt nye versioner, og så er det spørgsmålet, om Kia reelt kan få et ben til jorden i den kamp.

Kia Optima er trods sit coupé-agtige ydre en traditionel firedørs sedan. Bagagerummet rummer 505 liter, hvilket er ganske meget.
Kia Optima er trods sit coupé-agtige ydre en traditionel firedørs sedan. Bagagerummet rummer 505 liter, hvilket er ganske meget.
Lavere pris og mere udstyr er midlerne, der skal få kunderne over i en Kia Optima. Og netop den strategi har før virket hos Kia, der i hvert fald i de mindre modeller har opnået store salgstal. Om det også virker denne gang, er dog ikke helt så sikkert.

Nok er Optima proppet med komfortudstyr, men på det sikkerhedsmæssige område er der slet ikke noget af det, de nyeste konkurrenter ellers kan lokke med. Det er f.eks. udstyr som adaptiv fartpilot, advarsel for biler i den blinde vinkel, automatisk nødbremse og systemer, der kan fastholde bilen i vejbanen.

Findes kun som sedan

På det tekniske område er der valg mellem to motorer, der på papiret ser gode ud. Benzinmotoren yder 165 hk, men er uden turbolader. Det betyder, at man ikke ligefrem har fornemmelsen af de mange kræfter, når man kører i bilen. Til gengæld er benzinøkonomien med sine 14,3 km pr. liter nok mere realistisk.

Førerpladsen er velindrettet, og der er en lækker læderkant på selve instrumentbordet. En stor skærm i midten skal tilkøbes.
Førerpladsen er velindrettet, og der er en lækker læderkant på selve instrumentbordet. En stor skærm i midten skal tilkøbes.
Dieseludgaven yder 136 hk og har et højt drejningsmoment. Men kræfterne kommer ikke jævnt. I de første mange forsøg er man ved at gå i stå med bilen ved igangsætning, og kort efter accelererer bilen vildt. Det kræver lidt tilvænning at køre den pænt. Et alternativ er i begge tilfælde et sekstrins automatgear til 30.000 kr.

LÆS OGSÅ: Motors test af Ford Mondeo

Kia Optima findes kun i én udformning med fire sidedøre og en udvendig bagklap til et pænt stort bagagerum. Der er overraskende god plads ved bagsædet, og fortil sidder man fint. I topudgaven er der eljusterbare lædersæder og et flot og tydeligt instrumenthus.

En stor skærm i midten er ikke standard, men kan tilkøbes sammen med navigationsanlæg og et bedre musikanlæg. Merprisen er 41.000 kroner, men så nærmer prisen sig 400.000 kroner, og så er Optima vokset ud af sin naturlige prisramme.