Kia Optima - fornyet firmabil

Kia Optima har fået stærkt forbedret sikkerhedsniveau og god komfort. Prisen er stærk, men modelprogrammet er indtil videre svagt.

Kia Optima.
Forpremiere

Kia Optima findes i første omgang kun som denne firedørs sedan med udvendigt bagagerum. Senere dukker en mere praktisk stationcar op. Foto: Kia
Kia Optima findes i første omgang kun som denne firedørs sedan med udvendigt bagagerum. Senere dukker en mere praktisk stationcar op. Foto: Kia
Motor mener: Kia Optima viser styrke med hensyn til sikkerhed og komfort, men savner finesse på det motortekniske område. Bilen er et økonomisk og rummeligt alternativ til de etablerede bilmærkers familie- og firmabiler.

Kias største model i Europa hedder Optima, og den har hidtil haft det svært, da den ikke har kunnet følge med udviklingen indenfor sikkerhed og komfort. Meget tyder nu på, at Kia haler ind med denne nye generation af Optima.

Den lanceres med næsten alt det udstyr, man kan tænke sig inden for komfort- og sikkerhedsområdet. Og sammenholdt med en gunstig pris, en god garanti og en udsigt til, at bilen også dukker op som stationcar, skal Kia nok få den succes de efterstræber.

LÆS OGSÅ: Motors test af Skoda Superb

Akselafstanden er med sine over 2,8 meter med til at sikre en fremragende kabineplads med god plads ved bagsædet.
Akselafstanden er med sine over 2,8 meter med til at sikre en fremragende kabineplads med god plads ved bagsædet.
Prisen er endnu ikke klar, men Motor gætter på, at billigste udgave lanceres i Danmark til omkring 320.000 kr. For en stor sedan med dieselmotor er det en skarp pris. Modeludbuddet bliver dog ret begrænset. Den danske importør regner kun med at tilbyde dieseludgaven, da en kraftigere benzinversion bliver for dyr. Til gengæld kommer dieseludgaven så i en version med en nyudviklet syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, og den skal nok få succes i Danmark.

Masser af udstyr

Med et standardmonteret navigationsanlæg og et tozonet klimaanlæg er der grundlag for en god oplevelse i bilen. Fralægningspladsen er fin med store kopholdere og et stort rum foran gearstangen.
Med et standardmonteret navigationsanlæg og et tozonet klimaanlæg er der grundlag for en god oplevelse i bilen. Fralægningspladsen er fin med store kopholdere og et stort rum foran gearstangen.
På sikkerhedssiden ventes alle udgaver at have en fin mængde grundudstyr, der bl.a. omfatter en linjevogter, der selv kan holde bilen i vognbanen, skiltegenkendelse, en advarsel for biler i den blinde vinkel samt syv airbags.

En automatisk nødbremse, som også kan bremse for fodgængere, bliver standard på topmodellerne sammen med en aktiv fartpilot og xenonforlygter med automatisk op- og nedblænding.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Toyota Avensis 

I kabinen får alle versioner navigationsanlæg med danske menuer og dansk stemme og med syv års medfølgende opdatering af kortet. En del andet udstyr er også tiltrækkende, og sammen med en plads i kabinen, der er overdådig, vil Optima være en god rejsekammerat for sælgeren, der kører mange kilometer, eller familien, der ofte kører på lange bilferier.

Sikkerhedsudstyret omfatter som standard en alarm for biler i den blinde vinkel samt en linjevogter, der advarer, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer.
Sikkerhedsudstyret omfatter som standard en alarm for biler i den blinde vinkel samt en linjevogter, der advarer, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer.
Kia Optima er netop sikkerhedstestet af Euro NCAP i en version med nødbremse og alt sikkerhedsudstyret. Den opnåede de maksimale fem stjerner, og det er flot. Hvorvidt de billigste danske udgaver også kan bryste sig af den karakter, er uafklaret, indtil de danske udstyrslister er på plads.

Simpel motor

Mens udstyr og plads således er et klart købsargument, ser det mere moderat ud på motorsiden. Eneste motor bliver en 1.7-liters dieselmotor med 141 hk. Den er blevet mere mild i sin udfoldelse, end det vi har set tidligere fra Kia, men egentlig lækker og bomstærk er den ikke. Men den går bestemt an, og for den, der mest lægger vægt på rolig, komfortabel kørsel, vil den uden tvivl være en god rejsepartner.

En aktiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende, er en del af sikkerhedspakken, som også inkluderer nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere.
En aktiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende, er en del af sikkerhedspakken, som også inkluderer nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere.
Vi kender endnu ikke merprisen for automatgearet, men et bud på omkring 25.000 kr. er nok ikke skudt helt ved siden af. Dermed bliver automatgearsversionen at foretrække, da den på fin vis hele tiden sørger for, at motoren kører i de omdrejningstal, hvor den virker bedst.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo

Samlet set er Kia Optima et godt alternativ til de store europæiske firmabiler, og når både sedan og den kommende stationcar dukker op i løbet af foråret, vil den for alvor kunne tage kampen op herhjemme.