Selv om hele Europa i øjeblikket køber SUV-biler som aldrig før, er der stadig et stabilt marked for traditionelle familie- og firmabiler. Det er her, vi finder den nye Kia Optima, der nu dukker op som stationcar, hybridbil og som en sportslig GT i en version, der er Kias hidtil hurtigste bil i Europa.
Den store stationcar byder først og fremmest på masser af plads. Både ved bagsædet og i bagagerummet finder vi en rummelighed, der bringer Optima helt til tops, og med elektrisk åbning af bagklappen, et tredelt bagsæderyglæn og en række praktiske opbevaringsrum er anvendeligheden øget betydeligt i forhold til den firedørs sedan, som Optima-programmet hidtil har været begrænset til.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Hyundai i40 og Toyota Avensis
Også ved bagsædet er der usædvanlig god plads, og det gør Optima til en oplagt bil til lange køreture med hele familien.
Avanceret teknik
Kia har også satset hårdt, da bilens tekniske niveau skulle fastlægges. Næsten alt, hvad vi kender til af moderne udstyr, fås til Optima, men desværre skal man selv tilkøbe vigtigt udstyr som automatisk nødbremse.Men man kan få både adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, bakkamera med 360 graders-visning, LED-forlygter af den aktive type samt den omtalte nødbremse, der selv bremser for både biler og fodgængere. I udstyrsudgaven GT-Line får man endda elektronisk justerbar undervogn, mens alle udgaver har et lækkert navigationsanlæg, der både skriver og taler dansk, og som har indbygget Apple CarPlay.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo
Hertil kommer syv års gratis opdatering og syv års gratis opkobling til internettet, så man løbende får oplysninger om trafik, vejr, nyheder og andre nyttige informationer.
Motorprogrammet omfatter en 1.7-liters dieselmotor med 141 hk. Den er blevet væsentligt forbedret og virker som et fint match til bilen. Ikke mindst sammen med den velfungerende automatiske dobbeltkoblingsgearkasse, der løfter den samlede køreoplevelse betydeligt.Hurtigste Kia
Både stationcar- og sedanudgaven af Optima kommer nu også i en særlig GT-version, hvor en toliters turbomotor yder 245 hk. Den er altid koblet til højeste udstyrsniveau, et traditionelt automatgear samt en forstærket undervogn med effektive bremser.
Den når 100 km/t. på bare 7,6 sekunder, men da den i lighed med de øvrige udgaver trækker på forhjulene, er det tæt på at blive for mange kræfter på en gang, når man virkelig presser bilen. Men Optima GT ser godt ud, er sjov at køre, og giver uden tvivl Kia et tiltrængt skub i den sportslige retning.LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat
Prisen på GT-udgaverne er endnu ukendte, men Kia forventer, at den bliver mindst 100.000 kr. billigere end en sammenlignelig Ford Mondeo eller VW Passat.
Opladningshybrid imponerer
I forbindelse med præsentationen af den nye stationcar lancerer Kia også en opladningshybrid, der indtil videre kun fås som firedørs sedan. Den har et batteri, der kan lades op, og som kan få bilen til at køre som en elbil i op til 53 km, hvorefter en toliters benzinmotor tager over. Der er naturligvis automatgear som standard, og det første køreindtryk er meget positivt.LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Opel Insignia og Skoda Superb
Vores målinger viser, at de 53 km er inden for rækkevidde, men de kan også forlænges, hvis man kører på motorvej, hvor benzinmotoren ret hurtigt slår helt umærkeligt til for at øge hastigheden og rækkevidden.
På den måde kan man køre langt i bilen og alligevel opleve, at der er strøm nok til at køre på elmotoren alene, når man drejer fra motorvejen og fortsætter i by eller på landevej. Det er godt tænkt, og med til at gøre hybridudgaven til mere end blot en gimmick.Bilen kan lades op på fem timer fra en almindelig stikkontakt, og ca. på halv tid ved en hurtiglader. Prisen er endnu ukendt, men alt i alt er Kia Optima som opladningshybrid et oplagt alternativ til de tilsvarende biler fra VW, BMW, Audi, Mercedes og Volvo.