Kia Soul - koreaner med kant

Koreanerne har hidtil været kendt for lav pris, men nu vil de også tilbyde livsstil, anderledes design – og sjæl.

Kia Soul
Forpremiere

Motor mener: Soul er helt sin egen med plads til hele familien og et tilbehørsprogram, der næsten er en Mini værdig.

Kan en bil have sjæl, fristes man til at spørge, eftersom Kia har givet deres seneste bil navnet soul – sjæl på engelsk. Det koreanske bilmærke har været kendt som et mærke med lave priser, indtil de forrige år slog igennem med familiebilen Ceed. Dengang var det med syv års garanti på plakatsøjlen, nu vil Kia bare begejstre.

Soul byder på en del teknik, som man også finder i en Ceed, og undervogn fra den kommende Rio, men den er anderledes. Først og fremmest fordi den er bygget til både Asien, Amerika og Europa. Det betyder, at plastkvaliteten er en anelse dårligere end i den europæisk byggede Ceed.

Designet er inspireret af Toyotas amerikanske mærke Scion med den firkantede form.
Designet er inspireret af Toyotas amerikanske mærke Scion med den firkantede form.
Men det er marginalt interessant. Det, som Soul virkelig byder på, er 80 forskellige typer tilbehør, så ejerne kan få deres bil, præcis som de vil have den. Her er mulighed for forskellig farve plast i interiøret, alskens farvede plastpaneler samt klistermærker med mønster og forskellige typer indtræk – et med Soul broderet på.

På motorsiden er der to alternativer, begge 1.6-liters motorer med diesel eller benzin som drivkraft. Effekten er nogenlunde identisk – henholdsvis 128 og 124 hk. Men det er dieseludgaven, som trækker bedst, kører længst på literen og er den mest interessante. Det er også den eneste af de to, der fås med et fire-trins automatgear.

Det er nemt at overskue kabinen, der rygtes at komme med et højt udstyrsniveau som standard.
Det er nemt at overskue kabinen, der rygtes at komme med et højt udstyrsniveau som standard.
Køreegenskaberne er hurtigt overstået, da testbilen var udstyret med 18”-fælge, hvilket i øvrigt er største størrelse på ekstraudstyrslisten. Trods de store fælge med de små dæksider, så var komforten udmærket, men nogen sportslig bil er den ikke. Til gengæld er den på grund af sin store indstigningshøjde let at komme ind i og har god plads på både for- og bagsædet.

Samme gode pladsforhold finder man ikke i bagagerummet, der kun rummer 222 liter. Det er lige nok til to personers bagage, men ikke til fire. Skal man have mere med, vil en tagboks være et udmærket valg – det er i øvrigt også en af de 80 valgmuligheder.

Tilbage står designet, der er tydeligt inspireret af den filosofi, som Toyota udviklede med deres amerikanske nichemærke Scion. Det vil sige firkantede linjer, højt til loftet og kække detaljer. Soul er dog mere tilpasset det europæiske marked, så den ikke skiller sig alt for meget ud på gaden. Men den har et design med kant, og det er med til at give bilen en klar identitet – eller sjæl om man vil.

Her er der kun lige plads til en baseballcap og 222 liters bagage.
Her er der kun lige plads til en baseballcap og 222 liters bagage.
Soul er en karismatisk bil, ikke kun i forhold til andre Kia-modeller, men generelt. Den er langtfra ligegyldig, kedelige eller intetsigende, og kan man leve med det mikroskopiske bagagerum, er Soul et spændende alternativ til en Ceed.