Motor mener: Der er næppe mange, der køber en Kia Sportage, men de der gør, bliver ikke skuffet.
De store firehjulstrækkere forsvandt næsten fra den ene dag til den anden, da danskernes holdning til sikkerhed og miljø for nogle år siden blev skærpet. Pludselig var det blevet politisk ukorrekt at køre i de store biler uden en særlig god grund. Og siden da har salget nærmest været ikke-eksisterende.Nu er flere bilfabrikker vendt tilbage med modeller, der minder om de store dinosaurer, men hvor hensynet til både miljø og sikkerhed er bygget ind i bilen fra starten. En af dem er koreanske Kia, der har skabt en hel ny bilmodel, der i minder om de store firehjulstrækkere, men som egentlig bedst kan beskrives som en forvokset stationcar. Dertil har koncernen bygget en fabrik i Europa, så både det ydre og det indre design matcher de krav, der stilles her.
Bilen hedder fortsat Sportage, men det er også det eneste der er bibeholdt. Alt andet er nyt, og det er der kommet en rigtig spændende bil ud af.
Koster under 300.000 kr.
Det gør derimod den 40.000 kr. dyrere dieselversion, som er baseret på en 1.7-liters dieselmotor, som fabrikken selv har udviklet. Den er ekstremt smidig og har sit højeste drejningsmoment på 260 Nm så lavt nede som 1.250 omdrejninger. Med en sekstrins gearkasse og forhjulstræk alene, kan den køre 19,1 km på en liter dieselolie, hvilket gør Sportage til en af de mest økonomiske biler af sin slags. Firehjulstræk og automatgear fås også, men så skal man samtidig op i en tolitersmotor, og så stiger både pris og forbrug mærkbart.
Kia Sportage er allerede testet af Euro NCAP og opnåede et rigtig flot resultat, der straks udløste de maksimale fem stjerner. Bilen er forsynet med seks airbags og antiudskridningssystemet ESC på alle versioner.En kort prøvetur gav et godt billede af bilen, der både byder på god komfort og et højt udstyrsniveau. For første gang har vi set en bil, hvor varme i bagsædet er standard i alle versioner. Man sidder herlig højt i bilen og har dermed et fremragende overblik over trafikken.
Et minus ved den nye slanke byggemetode er, at påhængsvægten er noget lavere, end det vi er vant til. Sportage 1.7 Diesel må kun trække 1.200 kg, mens den kraftigere tolitersmotor må køre med op til 2.000 kg på krogen.