Kia Sportage er ikke bare en klon

Kia Sportages familieskab med Hyundai iX35 skinner ikke igennem i det ydre. I det indre er de to fætre dog tæt på hinanden.

Kia Sportage
Forpremiere

Motor mener: Kia Sportage er et skridt fremad for Kia. Stilen er skarp, og teknik og kvalitet er på et højere niveau end tidligere.

Teknisk set er Kia Sportage en klon af Hyundai iX35, for de deler undervogn og motorpalette. Den store forskel ligger i formgivningen og i interiøret. Her er de to fætre som nat og dag. Kia Sportage har skarpere og mere enkle linjer end iX35, og ikke mindst fronten er mere distinkt med det såkaldte „tigernæse”-design.

Kørestillingen og indretningen er der ikke noget at udsætte på.
Kørestillingen og indretningen er der ikke noget at udsætte på.
Også interiøret er unikt for Kia Sportage, mere enkelt og med andre materialer uden at stille iX35 i skyggen. Kørestillingen byder på alle muligheder for at kunne indrette sig, og til forskel fra model, Motor testede i Korea, vil den europæiske også have teleskopindstilling af rattet.

Der er swung over interiørets formgivning. En storskærm med audiokontrol og navigation i midten af instrumentpanelet bliver nok afløst af en mere almindelig radio/cd/mp3-afspiller i de danske biler. Nedenunder befinder drejeknapperne til varme og ventilation sig, pænt placeret i en plade med kinalak.

Interiøret er enkelt, moderne og virker af god kvalitet.
Interiøret er enkelt, moderne og virker af god kvalitet.
Instrumentgruppen er domineret af et speedometer i midten med en mindre omdrejningstæller til venstre og visning af kølevandstemperatur og brændstofreserve til højre. Enkelt og overskueligt.

Den kompakte Kia Sportage SUV er 444,0 cm lang og størrelsesmæssigt i klasse med VW Tiguan, Nissan Qashqai og Ford Kuga. Akselafstanden på 264,0 cm ligger midt imellem VW Tiguan og Ford Kuga. Bredden på 185,5 er ganske ambitiøs og er med til at give den nye Kia Sportage et solidt og muskuløst udtryk.

Ved introduktionen i august er der to motorer til rådighed, en 2.0 benzin CVVT med variable ventiltider, der forbedrer trækkraften ved lave omdrejning uden at miste effekt i det høje register. Ydelsen er på 163 hk og 194 Nm.

Pladsen i bagsædet står ikke tilbage fra klassens norm.
Pladsen i bagsædet står ikke tilbage fra klassens norm.
Hertil kommer en 2.0 CDRi common-rail turbodiesel med 136 hk og 304 Nm. Senere i år støder en 1.6 GDI direkte indsprøjtet benzinmotor med 140 hk/66 Nm og en 1.7 CDRi turbodiesel med 115 hk/255 Nm til.

Kia Sportage har enten forhjulstræk eller firehjulstræk, det sidste for en merpris på ca. 30.000 kr. 2.0 benzin har en 5-trinsmanuel gearkasse, og 2.0 CDRi har en 6-trins. Begge kan fås med en 6-trins automatisk gearkasse.

Ved den korte prøvetur i Sydkorea var kun en Sportage 2.0 CDRi med 6-trins automat til rådighed – ikke just modellen med størst interesse for Danmark. Det er slående, så tyst dieselmaskinen er, og så blødt den går.

Bagagerummet på 564 liter kan blive til 1.353 liter ved at lægge ryglænet ned.
Bagagerummet på 564 liter kan blive til 1.353 liter ved at lægge ryglænet ned.
Trækkraften er god, men med automatgear er det ikke til at afgøre, hvor smidig motoren egentlig er. Både denne observation, og hvordan Sportage kører, må vi vente med at afgøre, til vi møder den på dansk asfalt.

Ifølge Kia i Korea vil der blive foretaget europæisk kalibrering af affjedring og styretøj, der begge vil blive fastere end modellen til hjemmemarkedet og USA. Denne europæiserede model bliver fremstillet på fabrikken i Slovakiet.