Kia Sportage - mere af alt det gode

Kia Sportage har aldrig været det store herhjemme, men nu skal fjerde generation få danskerne ind i den bil, der i alle andre lande er Kias mest populære.

Kia Sportage.
Forpremiere

Kia Sportage findes kun i én karrosserivariant og er med sin højde og længde en ganske praktisk bil. Fotos: KIA
Kia Sportage findes kun i én karrosserivariant og er med sin højde og længde en ganske praktisk bil. Fotos: KIA
Motor mener: Kia Sportage er kommet i topform og byder nu på køreglæde, komfort og teknik i et omfang, vi ikke tidligere har set fra det koreanske bilmærke. Priserne er også attraktive.

Europæerne elsker denne biltype, der fortsætter med at kapre kunder i alle lande. Endnu har vi danskere været skeptiske, men det billede vil Kia vende på hovedet, så vi nu også kan få glæde og gavn af den.

Midlet er den helt nykonstruerede udgave af Kia Sportage, der med sin store højde og praktiske indretning appellerer både til dem, der har behov for den gode plads, og dem, der blot sætter pris på en bil, man stiger ind og ikke ned i. Det hele ledsages af en gunstig pris, der begynder ved godt 300.000 kr.

Avanceret teknik

Kvalitetsindtrykket er løftet ved brug af lækre materialer og en fin indretning. Der er god fralægningsplads.
Kvalitetsindtrykket er løftet ved brug af lækre materialer og en fin indretning. Der er god fralægningsplads.
Den nye Sportage kommer fra starten med en imponerende mængde teknik. Kia er sammen med søsterselskabet Hyundai nu blevet verdens femtestørste bilproducent, og den position har gjort det muligt at skrue op for ambitionerne i stort set alle retninger.

Nye motorer, nye gearkasser, avanceret firehjulstræk, nye sikkerhedssystemer, nye lygteteknikker og frem for alt helt nyt styresystem for navigation, radio, musik og internet er med til at bringe bilen helt op i første division.

LÆS OGSÅ: Motors test af Suzuki Vitara

Billigste udgave får en ret simpel 1.6-liters benzinmotor, der dog gør en fin figur, og som har en rimelig benzinøkonomi. Herefter kan man vælge mellem en nyudviklet 1.6-liters turbo-benziner eller en 1.7-liters dieselvariant.

Firehjulstrækket er fuldautomatisk, men man kan vælge at spærre centerdifferentialet, hvis man er på vej ud i meget blødt underlag.
Firehjulstrækket er fuldautomatisk, men man kan vælge at spærre centerdifferentialet, hvis man er på vej ud i meget blødt underlag.
Toppen af motorprogrammet er en toliters dieselmotor med enten 136 eller 185 hk. Disse udgaver fås i lighed med turboudgaven med både firehjulstræk og automatgear og kombinerer på den måde al den nye teknik på en ret overbevisende måde.

Vi peger på den nye turbo-benziner som det mest oplagte valg i modelrækken.

Meget komfortabel kørsel

Vores første møde med Sportage efterlod et positivt køreindtryk. Kørekomforten er løftet ved hjælp af en yderst støjisoleret kabine, og styretøjet er trimmet til fordel for en fin fornemmelse af bilens bevægelser på vejen, der understøttes af en vellykket affjedring.

Man kan tilkøbe elektrisk betjente lædersæder, og de kan leveres i flere forskellige farver.
Man kan tilkøbe elektrisk betjente lædersæder, og de kan leveres i flere forskellige farver.
Gearskiftet er i den manuelle udgave overraskende letgående, og samlet set sidder man tilbage med en oplevelse af en bil af den helt vellykkede slags. I de små motorstørrelser er automatgearet en nyudviklet dobbeltkoblings-type, mens de store udgaver har et traditionelt automatgear.

LÆS OGSÅ: Motors test af Jeep Renegade

Begge versioner kan kombineres med et avanceret firehjulstræk, hvor et elektronisk styret centerdifferentiale løser opgaven med at fordele kræfterne mellem for- og baghjul.

Der er god benplads ved bagsædet, og ryglænets position kan justeres. Gulvet er næsten plant til gavn for god plads ved midtersædet.
Der er god benplads ved bagsædet, og ryglænets position kan justeres. Gulvet er næsten plant til gavn for god plads ved midtersædet.
Ved forsæderne er der god plads, og den høje siddeposition giver et fint udsyn. Ved bagsædet er der også overraskende god plads.

Udstyret imponerer

Kia har givet alle udgaver et ret højt sikkerhedsniveau, der matcher det, Euro NCAP testede, da de uddelte de maksimale fem stjerner til modellen. Det omfatter dog ikke en nødbremse, men den kan tilkøbes for 15.000 kr., og den virker ved alle hastigheder, og bremser for både biler og fodgængere.

Der er ikke overvældende god plads i bagagerummet. Det rummer dog 503 liter og har en lille underafdeling under gulvpladen, der kan placeres i to højder.
Der er ikke overvældende god plads i bagagerummet. Det rummer dog 503 liter og har en lille underafdeling under gulvpladen, der kan placeres i to højder.
På komfortsiden har selv grundudgaven Vision et flot niveau. Mellemniveauet hedder Advance, mens topversionen hedder GT-Line.
En 1.6-liters turboudgave med firehjulstræk, automatgear og GT-Line koster 475.000 kroner, hvilket er en yderst skarp pris.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

I modsætning til de foregående udgaver er der skruet godt og grundigt op for påhængsvægten for Sportage. Mindste udgave må trække 1.400 kg, turboudgaven må trække 1.900 kg, og den store dieseludgave må trække hele 2.200 kg. Der er derfor lagt op til en yderst interessant bil for både camping- og hestefolket, der ellers ikke har haft mange modeller at vælge imellem, hvis man vil op og trække så tunge påhængsvogne.

GT-Line er en ny udstyrsvariant, og den omfatter både komfortudstyr og en del udvendige design-elementer, der løfter det samlede udtryk en del.
GT-Line er en ny udstyrsvariant, og den omfatter både komfortudstyr og en del udvendige design-elementer, der løfter det samlede udtryk en del.
Kia Sportage kommer med den traditionelle syvårs garanti, hvilket naturligvis omfatter hele bilen, men også inkluderer syv årlige opdateringer af kortmaterialet i det standardmonterede navigationsanlæg.