Kinesiske bilmærker giver europæiske konkurrenter baghjul på garantien

Nye primært kinesiske bilmærker giver europæiske konkurrenter baghjul, når det gælder garantien. Det viser en stor gennemgang, FDM har lavet af garantierne på 11 nyere elbilmærker. Europæiske bilmærker bør skrue op for deres garantier, mener FDM.

Pressemeddelelse

Rækken af nye især kinesiske bilmærker, der kommer på markedet, kan synes lige så lang som Den Kinesiske Mur. Det samme kan man sige om de nye bilers garantier.

For hvor de velkendte europæiske bilmærker med få undtagelser spiser forbrugerne af med to års garanti, har de nye elbilmærker typisk fem års garanti eller mere, mens batterigarantien ligger på mellem 7 og op til 10 år. Det viser en stor gennemgang af de nye elbilmærkers garantier, som FDM har lavet.

”FDM har i flere år kritiseret garantien på nye biler, som vi med få undtagelser mener, er alt for kort. Hvor den i Norge er på fem år, må danske forbrugere nøjes med to år. Det er ikke godt nok. Særligt når man tager med, at en ny bil er blandt de største investeringer for mange. Hvis producenter ikke selv tror på deres produkt, hvorfor skal forbrugerne så gøre det,” spørger advokat i FDM Michael Ern Nielsen og fortsætter:

”Her er især de nye kinesiske mærker overlegne, når det gælder garantiernes længde, med mindst fem års nyvognsgaranti og otte år for højvoltsbatteriet med en høj kilometerbegrænsning. Det er meget positivt. Vi kan kun håbe, at det vil få konkurrenterne til at genoverveje deres garantier. En god og lang garanti er nemlig noget, man bør lægge vægt på i sit valg af bil, og her kører de nye bilmærker fra de gamle,” siger han.

FDM har nærlæst garantierne. Både hvad angår deres længde, og hvad de dækker og, nok så vigtigt, ikke dækker. Mens der ikke rigtig er nogen fingre at sætte på længden, indeholder flere af garantierne dog uigennemskuelige vilkår. Det gælder ikke mindst i forhold til batteriets kapacitet, som fortæller, om batteriets stand lever op til det lovede. Også når bilen bliver nogle år gammel.

Men da der ikke findes en standardiseret målemetode, er det bilproducenterne selv, der på forskellig vis foretager målingerne uden at oplyse forbrugerne, hvordan det gøres.

”Det synes vi, er problematisk. Importører og producenter bør som minimum fortælle, hvilken målemetode de benytter, og hvordan de når frem til resultatet, så bilejerne ved, hvad de har at gå ud fra, og så andre, for eksempel FDM, har mulighed for at kontrollere det. Som det er nu, er det meget svært at kontrollere, om batteriet leverer, som det skal. Man har så at sige alene bilimportørens ord. Som forbruger er det ikke godt nok,” siger Michael Ern Nielsen.

Sådan er bilernes nyvognsgaranti / batterigaranti

  • Aiways: 5 år (150.000 km) / 8 år (150.000 km)*
  • BYD: 6 år (150.000 km) / 8 år (200.000 km)
  • Dacia: 3 år (100.000 km) / 8 år (120.000 km)
  • Fisker: 6 år (100.000 km) / 10 år (160.000 km)
  • Hongqi: 5 år (100.000 km) / Dækket af nyvogngaranti
  • JAC: 5 år (100.000 km) / 8 år (150.000 km)**
  • Maxus: 5 år (100.000 km) / 8 år (km-begrænsning afhængigt af model)
  • MG: 7 år (150.000 km) / 7 år (150.000 km)
  • Nio: 5 år (150.000 km) / 8 år (160.000 km)
  • Polestar: 2 år / 8 år (160.000 km)
  • Xpeng: 5 år (120.000 km) / 8 år (160.000 km)

* Aiways: Længden af batterigarantien er i garantihæftet formuleret således, at den følger nyvognsgarantien på 5 år. Aiways har oplyst, at det rettelig er 8 år, hvilket også følger af mærkets markedsføring.

** JAC: Længden af batteri- og kapacitetsgarantien fremgår ikke af garantihæftet, men der henvises i stedet til at kontakte forhandler. JAC har oplyst, at der er garanti på 8 år (150.000 km).

Hent grafik