Kommunernes p-indtægter på himmelflugt

Stadig flere små kommuner indfører p-kontrol, mens de kommunale p-indtægter bare stiger og stiger og nærmer sig en milliard kroner. Parkering ligner en kalkuleret indtægtskilde, mener FDM.

Pressemeddelelse

Kommunernes parkeringsindtægter går tilsyneladende kun én vej: op.

Således blev 2019 endnu et rekordår, hvor indtægterne fra betalingsparkering og parkeringsafgifter nu nærmer sig en milliard kroner. Det viser FDMs årlige undersøgelse af de kommunale p-indtægter.

I alt fik landets kommuner sidste år 971.715.422 kroner ind fra parkering. Det er 30 millioner kroner mere end året før og hele 171 millioner kroner mere end i 2015 svarende til en stigning på 21 procent. Godt to tredjedele af de 917 millioner kroner kommer fra betalingsparkering, mens resten kommer fra parkeringskontrol. I alt udskrev kommunerne 593.373 parkeringsafgifter i 2019.

”Vi anerkender, at der især i landets større byer kan være behov for at regulere færdslen med parkeringskontrol og betalingsparkering. 971 millioner kroner er dog rasende mange penge, og det er svært ikke at få den mistanke, at parkering er en kalkuleret indtægtskilde, som man ude i kommunerne bruger til at finansiere stort set alt andet end parkering. Det er ulovligt, når motivationen for kommunerne bunder i økonomi, og det er heller ikke rimeligt, at bilisterne skal betale en ekstra skat for at fylde kommunekassen. Pengene stammer fra bilisterne, og bør gå tilbage til bilisterne i form af mere og bedre parkering,” siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Som tidligere år topper København, Aarhus, Frederiksberg og Aalborg listen over kommuner med de højeste p-indtægter. Men også flere mindre kommuner har de senere år indført parkeringskontrol, så 56 af landets 98 kommuner nu har parkeringskontrol. Det er 11 flere end i 2014. Eksempelvis kan man i både Lolland, Nordfyns, Tønder og Ærø kommuner støde på en kommunal p-vagt.

”Selv små kommuner kan i princippet godt kan have en udfordring med parkering. Er det tilfældet, bør man dog i første omgang se på, om det kan skyldes for få parkeringsmuligheder, og så gøre noget ved det. Når vi ser på, hvad der udskrives af p-afgifter i mange små kommuner, er det svært ikke at få en mistanke om, at man har parkeringskontrol for kontrollens skyld,” siger Dennis Lange.

Læs mere om FDMs undersøgelse af de kommunale parkeringsindtægter i Motor nr. 7.

Hent billede

Hent grafik