Komplet Opel Insignia ST

Opel Insignia SportsTourer – stationcar på Opelsk - kompletterer Vectras afløser. Alt det gode plus mere plads på bagsæde og i bagagerum.

Opel Insignia SportsTourer
Forpremiere

Motor mener: Som stationcar leverer Opel Insignia ST lige det, vi har savnet fra Opel: Mere plads ved bagsædet og et større bagagerum. Og så ser den godt ud ...

Her et halvt år efter introduktionen af den nye Insignia er stationcarversionen endelig på vej. Og det er en længe ventet udgave der er tale om. I Danmark tegner biltypen sig traditionelt for tre fjerdedele af salget, og der er ikke grund til at tro, at det forhold ændrer sig.

Stationcaren er teknisk set bygget over samme platform som sedanen, hvilket indebærer samme akselafstand på 2,74 meter. Men der var heller ikke et stort behov for mere plads i længden, hvorimod loftshøjden har fået et tiltrængt løft i kraft af, at taget fortsætter vandret ud, hvor det ellers dykker kraftigt i fire- og femdørs udgaverne. Det gør bagsædeoplevelsen rigtig fin.

Bagagerummet rummer 540 liter og er flot indrettet. Bemærk de særlige baglygter, der lyser, når bagklappen står åben. De får Insignia til at se knap så flot ud, som når klappen er lukket i.
Bagagerummet rummer 540 liter og er flot indrettet. Bemærk de særlige baglygter, der lyser, når bagklappen står åben. De får Insignia til at se knap så flot ud, som når klappen er lukket i.
Men det er for alvor ved bagagerummet, at den store forskel findes. Bagagerummet er med sine 540 liter blevet mastodontisk, og lægger man bagsæderne ned får man et plant gulv, der er hele 191 cm langt. Bagagerummet er flot beklædt, og der er styr på bagagen med Opels standardmonterede ”Organizer-system”, der med aluskinner og smart tilbehør kan holde næsten hvad som helst fikseret.

Bagklappen er et kapitel for sig. Opel har ønsket en så stor indlæsningsåbning som muligt, og det betyder at begge baghjørner inklusive baglygter følger med, når klappen åbnes. Umiddelbart skulle det betyde en tung bagklap, der er svær at åbne, men to store gasfjedre holder det hele i balance, så klappen er lettere end nogensinde.

Regler i blandt andet Tyskland har dog gjort det nødvendigt at montere to ekstra baglygter i bagagerummet, der lyser bagud, når bagklappen er åben. De ser spøjse ud, og skal man sige det mere direkte, så ser Insignia lige så mærkelig ud med bagklappen åben, som den er smuk, når klappen er lukket.