Motor mener: Som stationcar leverer Opel Insignia ST lige det, vi har savnet fra Opel: Mere plads ved bagsædet og et større bagagerum. Og så ser den godt ud ...
Her et halvt år efter introduktionen af den nye Insignia er stationcarversionen endelig på vej. Og det er en længe ventet udgave der er tale om. I Danmark tegner biltypen sig traditionelt for tre fjerdedele af salget, og der er ikke grund til at tro, at det forhold ændrer sig.
Stationcaren er teknisk set bygget over samme platform som sedanen, hvilket indebærer samme akselafstand på 2,74 meter. Men der var heller ikke et stort behov for mere plads i længden, hvorimod loftshøjden har fået et tiltrængt løft i kraft af, at taget fortsætter vandret ud, hvor det ellers dykker kraftigt i fire- og femdørs udgaverne. Det gør bagsædeoplevelsen rigtig fin.

Bagklappen er et kapitel for sig. Opel har ønsket en så stor indlæsningsåbning som muligt, og det betyder at begge baghjørner inklusive baglygter følger med, når klappen åbnes. Umiddelbart skulle det betyde en tung bagklap, der er svær at åbne, men to store gasfjedre holder det hele i balance, så klappen er lettere end nogensinde.
Regler i blandt andet Tyskland har dog gjort det nødvendigt at montere to ekstra baglygter i bagagerummet, der lyser bagud, når bagklappen er åben. De ser spøjse ud, og skal man sige det mere direkte, så ser Insignia lige så mærkelig ud med bagklappen åben, som den er smuk, når klappen er lukket.