Motor mener: Vellykket familiefragter, men overvej en Grand Scénic.
Når Renaults nye Scénic-serie kommer til Danmark, bliver der 15.000 kr. at spare ved at tage en "almindelig" Scénic i forhold til den 22 cm længere Grand Scénic, som vi prøvekørte i Motors juni-nummer.
Prisen for dén besparelse er et farvel til muligheden for at få syv sæder, og i forhold til en fempersoners Grand Scénic skrumper bagagerummet fra 752 til 522 liter med det justerbare bagsæde i forreste position.
Det er dog stadig 10 procent mere end i forgængeren, og ligesom Grand Scénic er Scénic gennemsyret af Renaults store erfaring med kompakte storfamiliebiler.
Der er hele 92 liter opbevaringsplads i kabinen, blandt andet i fire rum under gulvet og fire skuffer under sæderne samt i det 11 liter store, afkølede handskerum.

Basismotor er en 110-hestes, 1.6-liters benziner og seks gear. Vi har dog kun prøvet Scénic med en 1.5-liters diesel med partikelfilter, ligeledes med 110 hk. Den gør ikke Scénic til en raket, men det gode drejningsmoment giver tilstrækkeligt med kraftoverskud og passer godt til Scénics bekvemme karakter og lave støjniveau. Ifølge EU-normen klarer Scénic 1.5 dCi 19,3 km/l ved blandet kørsel.
Desuden skal Scénic lagerføres med Renaults nye 1.4-liters benzinturbo på 130 hk og en traditionel 2.0-benzinmotor på 140 hk samt en 1.9-liters diesel på 130 hk. Og da en kort Scénic bliver 15.000 kr. billigere end en lang, skal priserne starte ved ca. 243.500 kr. for billigste 1.6 Authentique. Indbygget TomTom-navigation koster 7.900 kr. ekstra.
Både Scénic og Grand Scénic står hos Renault-forhandlerne i oktober, men kan først leveres fra januar 2010.