Motor mener: Bilen er velkørende og har gode pladsforhold, men den savner airbaggardiner i forhold til konkurrenterne.
Antoinette hedder kvinden, som Ford har skabt den nye Fiesta til. Men de er ikke meget for at tale om hende. Årsagen er, at de er bange for at skræmme de mandlige kunder - som Ford muntert nok kalder Anton - væk fra bilen ved at tale om hende.
Men det er der ingen fare for, den nye Fiesta udstråler unisex i designet og henvender sig lige så meget til mænd som til kvinder, og her spiller især farvevalget kraftigt ind, når bilens køn skal fastlægges.
Ford er gået nye veje med Fiesta, der før var en ganske kedelig bil at se på. Kikset vil nogle sige, men det passer ikke til den bevægelse, der er i verden i dag.
Ved at kombinere tekniske løsninger, som er nøjsomme med et spillevende design, vil Ford få fat på de yngre generationer og de ældre, som er med på noderne.
Generelt er der kun et sted, småbørnsfamilierne lider med den meget designede bil, og det er på bagsædet, hvor vindueskanten er forholdsvis højt oppe på fem-dørs varianten. Pladsforholdene er gode, og selv voksne kan finde sig til rette på bagsædet. Især hovedhøjden er fin.
Bagagerummet er på 295 liter hvilket er en flot størrelse i klassen, men for lille til børnefamilierne med barnevogn. Børnefamilier kan glæde sig til den næste generation Fusion, der er baseret på Fiesta. Den kommer først om et par år, men får lavere vindueskant på bagsæderne, samtidig med at den får et sportsligt og dynamisk design.
Køreegenskaberne på de testede modeller var meget overbevisende. Med en god komfort og et snert af den sportslighed, som har karakteriseret Ford de seneste ti år. Kun Sport-versionen, samt en bil med 16”-fælge virkede i den hårde ende.Et andet plus på komfortsiden er støjniveauet, som virkede lavt. Kun en anelse udstødningslyd kunne høres på den kraftigste 1.6-liters motor vi testede, men den var ikke anmasende ved motorvejshastighed. 1.6-liters dieselmotoren vi prøvede trækker flot og er rigeligt kraftig til Fiestaen. Desværre var der ingen basismotorer til stede, så dem må vi vende tilbage til, når bilen kommer til Danmark til november.
Fiesta kommer også i en miljøvenlig version kaldet Econetic, der kører 27 km/l ved blandet kørsel, desværre er merprisen for miljøbilen forholdsvis høj, og forbrugeren får ikke gavn af den miljørabat, som de nye registreringsafgift regler giver mulighed for.
Priserne på Fiesta er ellers fornuftige, men de ligger tæt på konkurrenterne. De starter på 133.000 kr., men den mest interessante model, 1.4-liters benzin med trend-udstyr, koster 163.000 kr. og den tilsvarende diesel blot 3.000 kr. mere. Partikelfilter er tilvalg på 1.6-liters diesel og koster 8.000 kr. ekstra.
Et andet minus er på sikkerhedsfronten. Fiesta er opdateret med antiudskridningssystemet ESC som standard og fire airbags samt en knæairbag. Men de ligeledes vigtige airbaggardiner, som beskytter hovederne på for- og bagsæderne ved sideuheld er ekstraudstyr.Ford satser på at få fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten, men selvom Fiesta skulle få alle fem stjerner, så vil man være bedre sikret i stort set alle Fiestas konkurrenter, hvor gardinairbags er standard.
Det er ganske enkelt for dårligt og et ærgerligt minus, som skæmmer en ellers god bil. Men konkurrencen blandt minibiler er benhård, og her giver sådan en svipser udslag for de sikkerhedsbeviste købere – også Antoinette og Anton.