Bilen her er en Lancia Ypsilon, en minibil fra et bilmærke, som ikke officielt blevet solgt herhjemme siden 1999. Men det kan Ypsilon ændre på, for Fiat overvejer at genintroducere deres luksusmærke med denne lille smarte bil som trækplaster.
Historisk set har Lancia været et af de mest teknisk spændende bilmærker, der var på forkant med udviklingen. Sådan er det ikke længere, teknikken er moderne, men set først i Alfa Romeo eller Fiat.
Det gør dog ikke det store, for Ypsilon er en interessant bil i sig selv. Se den som en Fiat 500 med fem døre, som skiller sig ud fra de andre på p-pladsen. Og den byder på meget mere end det. Under vores første prøvekørsel, der strakte sig over 600 km på alskens italienske former for asfalt og beton, oplevede vi en utrolig komfortabel og støjsvag bil.Nu er der lidt tid til, at bilen kommer på markedet, men hvis de endelige biler kører lige så godt, så er en lille revolution på vej blandt små biler.
Testbilen var udstyret med Fiats helt nye tocylindrede 0.8-liters benzinmotor med turbo, og den passer godt til bilen. Den trækker fint og er ganske støjsvag, så længe man har mere end 2.500 o/min. på tælleren.
Prisen kommer angiveligt til at være omkring 213.000 kr., og selvom den tocylindrede motor lyder sjovt, så virker den mindre 1.2–liters benzinmotor med 69 hk til 193.000 kr. mere attraktiv.
Små 200.000 kr. er mange penge for en så lille bil, men tænk på, at lædersæder, elruder for og bag samt aircondition er standard. Det skyldes, at Lancia Ypsilon kun vil blive lanceret med højeste udstyrsniveau, hvis den kommer til landet ved årsskiftet.
Den vil i givet fald også blive introduceret med attraktive privatleasing priser, og det vil vi anbefale. Især fordi mærket kun er kendt blandt aficionadoer, hvilket vil påvirke gensalgspriserne.Som udgangspunkt er prisen fornuftig, idet den er sat 20.000 kr. højere end Fiat 500, og alene udstyrsniveauet og de to ekstra døre kan forsvare den merpris. Mange vil sætte pris på den bedre adgang til bagsædet, men de vil sætte lige så stor pris på, at der er markant bedre lofthøjde over bagsæderne.
Det skyldes udformingen af karrosseriet, hvor taglinjen først falder kraftigt bag bagsædepassagerne. Det betyder, at der er plads til fire voksne i bilen. Dog vil vi ikke anbefale en tur til den italienske riviera, hertil kommer benpladsen til kort, men ture i Danmark er absolut mulige.
Dertil kommer et praktisk bagagerum på 245 liter med gode adgangsforhold og udvendigt håndtag.Samlet set er Ypsilon en spændende minibil, for dem som gerne vil have lidt luksus, og som ikke gider at køre den samme bil som alle de andre.