Let opdatering af Ford Mondeo

Ford Mondeo er en velkørende familiebil, men private skal sikre sig at få store rabatter.

Ford Mondeo
Forpremiere

Motor mener: Fornyelsen kommer først næste år, når de nye 2-liters benzinmotorer kommer.

Ford overholder kontrakten med deres kunder. Et såkaldt facelift, må kun forandre bilen let, så kunder, der ejer den oprindelige model undgår for store værditab. Og forandringerne på den faceliftede Mondeo er mange, men nærmest kun synlige for det trænede øje.

Materialevalget er blevet pænere at se på, men området under radioen ser lidt kedelig plastikagtig ud.
Materialevalget er blevet pænere at se på, men området under radioen ser lidt kedelig plastikagtig ud.
Som udgangspunkt er det en god ting. For Ford Mondeo er en god bil, pladsforholdene er blandt klassens bedste, køreegenskaberne tilgodeser komfort dog med et stænk dynamik, og så er motorerne udmærkede.

I kabinen er der også rettet op på bilen, og især materialevalget på Titanium-modellen er blevet endnu lækrere end forgængerens. Dog virkede området omkring ventilationssystemet billigt på testbilerne. Lidt for meget sort plast og lidt for bart.

Under præsentationen prøvede vi to nye motorer, der desværre nok vil gå de fleste kunders næser forbi. Der er tale om en 2-liters turbo benzinmotor med 240 hk, som trækker rigtig fint, men som også runder en halv million i indkøb. Det samme gør en helt ny 2.2-liters dieselmotor med 200 hk og 420 Nm.

De fleste almindelige kunder vil derimod se frem til to nye 1.6-liters motorer, som først kommer i starten af 2011. Henholdsvis en benzinmotor med 160 hk, der kommer til at afløse den tidligere populære 2-liters motor, og en helt ny øko-variant med 1.6-liters dieselmotor, som der desværre ikke er data på endnu.

Køreegenskaberne med komfort, god dynamik og god plads er Mondeos fordele.
Køreegenskaberne med komfort, god dynamik og god plads er Mondeos fordele.
Den tidligere Econetics udgave af Mondeoen var dog ikke en sællert, fordi den ikke måtte trække lige så meget som den almindelige 2-liters dieselmotor. Derfor forventer Ford fortsat, at en 2-liters dieselmotor placeret i en stationcar med Trend-udstyr bliver den mest eftertragtede.

Priserne er steget med 700 kr. i forbindelse med faceliftet, men det er uinteressant, eftersom blot 10 procent af bilerne bliver solgt til private, og at firmabiler og demobiler for tiden bliver indregistreret til exceptionelt lave afgifter. Der gives så store rabatter på en bil som Mondeo, at man som bilkøber skal have en gedigen rabat for at undgå et urimeligt højt værditab.