El- og plugin-hybridbilejere skal tænke sig godt om, inden de sætter bilens nødlader-kabel i stikkontakten. Forkert brug af den såkaldte ’mormorlader’ kan nemlig ende med at gøre drømmen om at køre på strøm til et mareridt. Det viser test, FDM har lavet af de tvivlsomme og i nogle tilfælde ulovlige måder, mange bruger bilens nødlader på.
Det er især udsigten til at betale til 10-15.000 kroner for en korrekt installeret ladeboks, der får mange el- og plugin-hybridbilejere til i stedet at lade med bilens nødlader-kabel. Men det kan være både dumt og farligt, advarer FDM.
Årsagen er de mange ampere, som nødladerne lader med, og som langt overstiger de 6 ampere, en almindelig stikkontakt kan tåle at blive belastet med. Samtidig er det ikke usædvanlig at se en stikdåse eller kabeltromle tilsluttet, hvis kablet ikke kan nå mellem bil og hus. Det sidste er ulovligt og gør kun opladningen mere farlig.
Testen viste, at belastningen betød, at ledningerne hurtigt nåede en temperatur på omkring 70 grader, og de smelter ved 80-90 grader. Også kablerne inde i selve husets elinstallation er udsatte. Ved opladning med et nødlader-kabel med 16 ampere tog det bare 15 minutter, inden kablet inde i væggen nåede 108 grader. Herefter afbrød FDM forsøget.
”De fleste elinstallationer i huse og sommerhuse er ikke dimensioneret til at trække den strøm, der er behov for til at oplade en elbil eller plugin-hybrid. Hvis man så alligevel bruger nødladeren i mange timer, kan der udvikles meget varme, der kan gøre skade på husets elinstallation,” siger tekniker i FDM, Tom Westersø Larsen, og tilføjer:
”De færreste ved, hvad der er på den anden side af stikkontakten inde i væggen. Hvis der er tynde ledninger, bliver de med stor strømstyrke hurtigt varme, og så kan det nemt gå helt galt og ende med en brand i huset som følge af forkert brug af nødlader-kabel.”
FDM får dagligt henvendelser om opladning af el- og plugin-hybridbiler. Mange er tydeligt i tvivl om, hvad de må og ikke må. Andre ser stort på sikkerheden og benytter tvivlsomme løsninger, der i nogle tilfælde er ulovlige. Også på sociale medier har FDM set flere eksempler på ulovlige og uansvarlige lademuligheder.
”Man skal betragte nødladeren som et reservehjul i bilen. Det skal egentlig bare være der og kun benyttes, hvis der ikke er andre muligheder, og kun hvis elinstallationen, hvor der trækkes strøm fra, er beregnet til el- og hybridbilsopladning,” siger Tom Westersø Larsen.
Kører man el- eller plugin-hybridbil, anbefaler FDM, at man investerer i en korrekt installeret ladeboks eller som minimum få en elinstallation med fejlstrømafbryder type B. Den opfylder lovkrav ved alle typer nødladere.
Lejer man sit sommerhus ud, er det en god idé at gøre gæster opmærksom på, om de kan og må oplade deres el- eller plugin-hybridbil.