For dyre, for uigennemskuelige og for mange forbehold. De såkaldte tillægsforsikringer, som mange værksteder og forhandlere tilbyder i forbindelse med reparation og køb af brugt bil, er ofte ikke pengene værd. Det viser en gennemgang, FDM har lavet af fem tillægsforsikringer.
Gennemgangen viser, at forsikringerne er så fulde af undtagelser og modsigende formuleringer, at det er umuligt at gennemskue, hvad de reelt dækker. Dermed er risikoen for, at man får falsk tryghed for pengene, stor, mener FDM, som af samme årsag ikke anbefaler forsikringerne.
”Vi har i vores rådgivning fået en del henvendelser fra folk, som har fået os til at gennemgå en række tillægsforsikringer. Resultatet er langt fra uproblematisk. Det er eksempelvis tvivlsomt, om man som forbruger overhovedet får det, man har brug for. Desuden er forsikringerne svære at gennemskue, hvilket naturligvis ikke er godt nok. Faktisk er man ofte dækket fuldt ud lige så godt af den lovpligtige reklamationsret eller en eventuel garanti. Derfor råder vi forbrugerne til i stedet at vælge værksteder og forhandlere, der giver garanti på deres reparationer og bilsalg,” siger afdelingschef i FDM, Per Alkestrup.
At kunne gennemskue hvad forsikringerne dækker og ikke dækker, er dog ikke det eneste problem. Ofte binder de nemlig også kunderne til at benytte bestemte værksteder til både service og reparation, så længe forsikringen løber.
”Konkret betyder det, at man som forbruger ikke kan indhente tilbud fra andre værksteder, men alene er henvist til ét bestemt værksted. Da flere af forsikringerne også indeholder en selvrisiko, kan de samlet ende med at blive meget dyre. Man risikerer så at sige at betale for sin egen reklamationsret,” siger Per Alkestrup.
Overvejer man at tegne en tillægsforsikring i forbindelse med reparation eller ved køb af brugt bil, er det derfor vigtigt, at man ikke bare læser den nøje igennem, men også vurderer, om den reelt opfylder ens behov.
Læs mere om tillægsforsikringerne på www.FDM.dk/motor eller i Motors decembernummer.