20.000, 30.000 eller helt op til 40.000 kroner. Det er ikke småpenge, mange forhandlere lokker med at ville give for ens gamle bil ved køb af en ny.
Men synes man, at tilbuddet lyder for godt til at være sandt, er det også tilfældet. For enten er den nye bil skruet tilsvarende op i pris, ellers også bliver selve lånet bare dyrere, skriver FDMs medlemsmagasin Motor, der har regnet et ’skrottilbud’ efter i sømmene.
”Det kan være fristende, når en forhandler vil give eksempelvis 20.000 kroner for ens gamle bil. Men som i vores eksempel er de såkaldte skrottilbud ofte betinget af, at man finansierer sin nye bil igennem forhandleren. Her er etableringsomkostningerne imidlertid så høje, at man reelt ikke får noget for sin gamle bil,” siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
Forhandleren bag det tilbud, FDM har regnet på, forklarer, at mange ikke har råd til en udbetaling på 31.800 kroner. Men de 20.000 kroner for købers gamle bil, trækkes fra udbetalingen, så køber kan nøjes med at lægge 11.800 kroner.
I stedet for at lade sig friste af de såkaldte skrottilbud anbefaler FDM, at man forhører sig blandt andre forhandlere om, hvordan de kan finansiere samme bil.
”Vi fandt relativt nemt en anden forhandler af samme bilmodel, hvor man kunne få bilen finansieret både med og uden udbetaling. Ganske vist til en lidt højere rente, men til langt lavere etableringsomkostninger. Men da renter, modsat etableringsomkostninger, er fradragsberettigede, ville billånet her med samme udbetaling på 11.800 kroner som i ’skrottilbuddet’ samlet ikke bare være 3.000 kroner lavere, man ville også stadig have sin gamle bil, som man kunne sælge. Det kan med andre ord ende med at være dyrt at få 20.000 kroner for sin gamle bil,” siger Allan Skytte Christensen.