Manglende sikkerhedsudstyr dæmper Euro NCAP-stjerner

Flere biler imponerer med høj sikkerhed i efterårets første Euro NCAP-test. Stjernerne falmer dog hurtigt i lavere udstyrsniveauer. Danske importører bør derfor sikre, at mere sikkerhedsudstyr bliver standard, mener FDM.

Pressemeddelelse

Stjernerne funkler over efterårets første testpulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP. Af testens ni biler er der de maksimale fem stjerner til Audi Q7, Ford Galaxy, Ford S-Max, Renault Kadjar, Toyota Avensis, Volvo XC90 og VW Touran, mens Mazda CX-3 og Mitsubishi L200 begge må ’nøjes’ med fire stjerner. Umiddelbart et flot resultat, der viser, at bilproducenterne efter tilløb nu formår at matche Euro NCAPs skærpede krav til sikkerheden i nye biler.

Det er især i kategorien ’sikkerhedsudstyr’, der ellers har været akilleshælen for flere, at bilproducenterne har oppet sig. Konkret betyder det, at de fleste af de ni testede biler har udstyr som automatisk nødbremse (AEB), linjevogter, skiltegenkendelse og fartbegrænser, som i praksis er adgangsbilletten til de maksimale fem stjerner.

”Som FDM tidligere har påpeget, betyder de høje danske afgifter imidlertid, at mange bilkøbere herhjemme er tilbøjelige til at fravælge udstyrsmodeller med det moderne sikkerhedsudstyr, som ellers var med til at gøre bilen femstjernet. Derfor er det positivt, at producenterne har valgt at gøre al sikkerhedsudstyret til standard i alle udgaver af Volvo XC90, Audi Q7, Renault Kadjar, Toyota Avensis og VW Touran,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Også for Ford Galaxy og Ford S-Max er der udsigt til, at det nye sikkerhedsudstyr bliver at finde i alle udstyrsniveauer. De to ens biler er testet til fem stjerner, men med en sikkerhedspakke, der oprindeligt skulle tilkøbes til laveste udstyrsmodel. På baggrund af Euro NCAPs test har Ford imidlertid valgt, at den pakke nu også bliver standard i alle Galaxy og S-Max-modeller i Europa.

”Det er naturligvis positivt, at Ford ændrer holdning og gør det vigtige sikkerhedsudstyr til standard. Det viser, at bilproducenterne tager Euro NCAPs kritik alvorligt, og at Euro NCAP spiller en afgørende rolle i udviklingen af sikkerheden i nye biler,” siger Søren W. Rasmussen.

Mindre gennemskuelige er stjernerne, når det gælder Mazda CX-3. Den lille crossover er testet i en udgave uden automatisk nødbremse (AEB), hvilket kun udløser fire stjerner. I grundudgaven mangler den desuden en såkaldt linjevogter og vil derfor kun kunne få tre stjerner. Til gengæld har Mazda CX-3 i højeste udstyrsniveau både linjevogter og AEB, hvilket formentlig ville have udløst fem Euro NCAP-stjerner.

”Udover at det kan være mere end svært for forbrugerne at gennemskue sikkerhedsniveauet, bør der ikke være så stor forskel på sikkerheden i de enkelte udgaver af samme bil. Derfor opfordrer FDM bilimportørerne til i langt højere grad at gøre det avancerede sikkerhedsudstyr til standardudrustning i alle udgaver af de nye modeller. Ikke mindst fordi vi allerede nu kan se, at især AEB har vist sig uhyre effektiv, når det kommer til at højne bilers sikkerhed i praksis,” siger Søren W. Rasmussen.

Læs mere om den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.fdm.dk/euroncap

Audi Q7 – Fem stjerner
Ford Galaxy – Fem stjerner
Ford S-Max - Fem stjerner
Mazda CX-3 - Fire stjerner
Mitsubishi L200 - Fire stjerner
Renault Kadjar - Fem stjerner
Toyota Avensis - Fem stjerner
Volvo XC90 - Fem stjerner
VW Touran - Fem stjerner