Manglende sikkerhedsudstyr koster Euro NCAP-stjerner

Fraværet af moderne sikkerhedsudstyr koster på både sikkerheden og stjernerne i ny Euro NCAP-test. Bilproducenter bør gøre automatisk nødbremse til standardudstyr, mener FDM.

Pressemeddelelse

Den traditionelle juletravlhed har endnu ikke indfundet sig hos Euro NCAP, der lægger blødt ud i 4. kvartals første sikkerhedstest. Blot tre biler har her været til eksamen hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.

Her blev det til fire stjerner til både Opel Karl og Mazda MX-5, mens den lidt større Hyundai Tucson lige netop klemmer sig op på fem stjerner. For alle tre biler gælder, at særligt fraværet af en automatisk nødbremse (AEB) trækker ned, mens flere andre sikkerhedssystemer skal tilkøbes.

”Det gælder blandt andet Opel Karl, der er ny dreng i mikroklassen, og som der er meget godt at sige om. Sikkerhedsmæssigt har den dog nogle mangler, som samlet gør, at det kun bliver til fire stjerner. Mest graverende er fraværet af en automatisk nødbremse, som slet ikke fås. Det er ikke godt nok i 2015, hvor flere af konkurrenterne har haft AEB som standardudstyr i flere år. Af øvrigt sikkerhedsudstyr er linjevogter ganske vist standard i topudgaven, men ellers skal både den og fartbegrænser tilkøbes. Lægger man dertil et alt andet end prangende resultat i både frontal- og sidekollisionerne, må man sige, at Opel Karl samlet set skuffer på sikkerheden,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Med fem stjerner fremstår Hyundai Tucson umiddelbart som puljens duks. Resultatet er dog ikke uden skønhedsfejl, og igen er det fraværet af en automatisk nødbremse, der giver ridser i lakken. Både nødbremsesystem, linjevogter og en meget avanceret fartbegrænser med skiltegenkendelse fås til Tucson, men da AEB, modsat de to andre systemer, ikke forventes at finde vej til tilstrækkeligt mange biler, får Hyundais nye SUV ikke point for det.

”De forskellige sikkerhedssystemer spiller en stadig større rolle, når det gælder sikkerheden i nye biler. Særligt AEB har vist sig at spille en afgørende rolle. Derfor er det både ærgerligt og ikke godt nok, at Hyundai ikke har valgt at gøre det til standard i den nye Tucson-model, som ellers klarer sikkerhedstesten pænt. I Danmark bliver det kun topmodellen, der får gavn af de maksimale fem stjerner, mens mellemudgaven må nøjes med fire stjerner, og den billigste udgave ser ud til at må nøjes med tre skuffende stjerner,” siger Søren W. Rasmussen.

Samme problematik gælder for Mazda MX-5. Ligesom Opel Karl kan man slet ikke få automatisk nødbremse til Mazdas åbne sportsvogn, og linjevogteren er forbeholdt de dyre udgaver. Det betyder, at billigste MX-5 i Danmark kun får en trestjernet karakter i den omfattende sikkerhedstest hos Euro NCAP, mens topmodellen når op på fire stjerner. MX-5 kunne i øvrigt præstere et af de flotteste resultater for fodgængerbeskyttelse, og det fortjener den ros for.