Mazda 2 – fra god til bedre

Mazda 2 har fået en mild ansigtsløftning med stor effekt. Motorpaletten er nu tilpasset Euro 5-normen og har flere kræfter og mindre tørst.

Mazda 2
Forpremiere

Motor mener: Mazda 2 er blevet endnu bedre og mere økonomisk, uden at priserne rammer loftet.

Trods sin størrelse befinder Mazda 2 sig lige godt tilrette i byen som på landevejen. Fronten følger nu den øvrige Mazda familie.
Trods sin størrelse befinder Mazda 2 sig lige godt tilrette i byen som på landevejen. Fronten følger nu den øvrige Mazda familie.
Den reviderede Mazda 2 viser, at der altid er plads til forbedringer, selv om udgangspunktet er godt. Fra starten af i 2007 vandt Mazda 2 venner med sine skarpe køreegenskaber og kække former, men fik også kritik for at have et lidt stift understel og lidt for meget støj, når byen var lagt bag og motorvejen lå foran.

Alle kritikpunkter er blevet mødt, og nu er Mazda 2 en del mere komfortabel med glimrende filtrering af ujævnheder, uden at det er gået ud over skarpheden. Styringen er stadig meget præcis med tilpas tyngde i fart og letgående under manøvrer i byen. Forenden følger slavisk, hvad rattet beder om, og svingegenskaberne må betegnes som neutrale. Bilen skal virkelig overkøres for at frembringe en svag understyring i et skarpt sving.

Interiøret har fået opgraderet kvaliteten, og der er kommet sort baggrund i instrumenterne.
Interiøret har fået opgraderet kvaliteten, og der er kommet sort baggrund i instrumenterne.
Som før er der to benzinmotorer, en 1.3 med enten 75 hk eller 84 hk og en 1.5 med 102 hk. Turbodieselen på 1.6 liter yder 95 hk. For alle tre motorer gælder, at brændstofforbruget er reduceret med 2 procent, og de kører henholdsvis 19,6 km/l, 17,2 km/l og 23,8 km/l.

Forbedringerne er fremkommet ved at anvende tyndere motorolie, styre generatoren elektronisk, så den kun kører, når der er brug for ladestrøm, og ved at gøre gearkassens udvekslinger fra andet gear til femte gear længere. Afsættet er således ikke påvirket, og den længere gearing sænker også lydniveauet.

Den lille 1.3 liter motor med 84 hk spinder som en kat, og i tomgang kan man forledes til at tro, at motoren er gået i stå. Det er den ikke, den er bare ikke til at høre. Oppe i fart er der motorlyd, men i passende doser, der ikke generer.

De 250 liter bagagerum er hurtigt fyldt op, men kan udvides til 757 liter ved at lægge ryglænet ned. Gulvet er dog ikke plant, og tærsklen er høj.
De 250 liter bagagerum er hurtigt fyldt op, men kan udvides til 757 liter ved at lægge ryglænet ned. Gulvet er dog ikke plant, og tærsklen er høj.
Et letgående gearskifte er med til at forøge nydelsen ved at svinge med Mazda’en på underholdende veje, som det var tilfældet ved præsentationen i området bag Nice. Præstationerne er pæne med 12,6 sek. fra 0-100 km/t og topfart på 172 km/t ikke mindst på grund af en vægt på 1045 kg med 75 kg chauffør bag rattet.

De ydre forandringer er få og består hovedsagelig i, at fronten nu har det nye familiepræg, hvor det er det store sorte luftindtag med stødfanger i midten, der tegner billedet af Mazda 2.

I kabinen er der lige så få forandringer, der består af forbedrede materialer, sort pianolak på detaljer i midterkonsollen og en meget tydelig og enkel instrumentgruppe. Et stort speedometer, nu med hvide tal på sort baggrund, med 110 km/t., når den røde nål står lodret, dominerer en mindre omdrejningstæller til venstre og et digitalt display til højre med kørecomputer. Enklere og bedre kan det næppe gøres.

Pladsen på bagsædet er pæn i forhold til bilens størrelse, og adgangen er fin.
Pladsen på bagsædet er pæn i forhold til bilens størrelse, og adgangen er fin.
Priserne begynder ved 148.669 kr. for Mazda 2 1.3 Go med 75 hk, 163.671 kr. for 1.3 Advance, 171.167 kr. for Premium med 84 hk og 189.668 kr. for 1.5 Sport. Dieselversionen koster 206.670 kr. som Advance, 214.171 kr. som Premium og 223.669 kr. som Sport. En 4-trins automatisk gearkasse koster 20.000 kr.