Der er kælet for detaljerne i Mazda 2, som er det japanske bilmærkes første selvskabte bil i denne klasse efter bruddet med Ford. Den virker meget lovende!
Af
Søren W. Rasmussen
Foto
Mazda
Forpremiere
Designet er flot og harmonisk og virker meget moderne i linjerne. Alle udgaver har indbygget blinklys i sidespejlene. Fotos: MazdaMotor mener:Mazda 2 er en meget vellykket bil med en fin kombination af gode køreegenskaber, en god motor og en inspirerende kabine. Bagsædepladsen er dog ikke imponerende.
Nogle gange kommer der noget godt ud af en skilsmisse. Det gælder i den grad for Mazda, der for få år siden kappede alle bånd til Ford. Nu står det japanske mærke selv for udviklingen af nye modeller, og det er der kun kommet gode resultater ud af. Det seneste er denne lille Mazda 2, der er et synligt bevis på fabrikkens evner og ihærdighed.
Der er virkelig gjort meget for at skabe en god stemning ved forsæderne. Rattet kan justeres både op/ned og ud/ind og er læderbetrukket fra og med Vision. Den store farveskærm er standard i Optimum og er i Vision en del af en udstyrspakke til 17.500 kr.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Opel Corsa
Den følger fint op på den tidligere udgave, som var udviklet sammen med Ford. Men hvor forgængeren havde en del masseproduktion over sig, så fremstår denne nye udgave meget mere eksklusiv. Den er i høj grad en bil for dem, der gerne vil have noget ekstra.
Kun plads trækker ned
Alligevel er det lykkedes at sammensætte et modelprogram, der spænder bredt, og billigste udgave koster således kun 134.000 kr. og byder på fem døre, en fornuftig motor og et flot indre.
Der er tre siddepladser ved bagsædet, men en stor kardantunnel generer midterpladsen. Pladsforholdene går an, men er ikke på højde med dem, vi finder i f.eks. Opel Corsa.
Men Mazda har langt større ambitioner end blot at slå konkurrenterne på prisen. Det fornemmer man, når man går op i næste udstyrsniveau og supplerer med en Edition-pakke. Så står man med en yderst veludstyret bil til 174.000 kr., der på næsten alle punkter slår de nærmeste konkurrenter.
Særligt kan man her nævne en stor farveskærm, hvorfra man kan kontrollere et hav af detaljer fra en stor drejeknap mellem forsæderne. Det er godt lavet!
Modsat mange af konkurrenterne benytter Mazda sig ikke af små trecylindrede motorer med turbo. I stedet er alle motorer på 1.5-liter, og kun dieseludgaven har turbo.
Topudgaven hedder Optimum, og her er der udstyr man normalt skal op i meget dyrere biler for at få. Og selv om det lyder helt vildt, kan vi ikke lade være med at nævne den absolut dyreste benzinudgave med alt i udstyr til 234.000 kr. Så er der læderindtræk, LED-forlygter, en lang række moderne sikkerhedsdetaljer, head-up display samt komfortudstyr i store mængder.
Den udgave er et glimrende eksempel på, at det kan være bedre at vælge en topudstyret minibil, end en lidt kedelig mellemklassebil, hvis man kan leve med den noget begrænsede bagsæde- og bagageplads. Alt andet tåler fint sammenligning.
Sikkerhedsudstyr savnes
Som standard har alle udgaver halogenforlygter, men man kan tilkøbe en LED-pakke, hvor der er LED-lygter til både nær-, fjern- og kørelys.
Mazda har som nævnt udviklet næsten alt det avancerede sikkerhedsudstyr, man kan drømme om til 2eren, og i den føromtalte topmodel er der mulighed for at sætte krydser ud for det hele.
Det kniber desværre i de billigere udgaver, og det er en skam. Det trækker ned i den samlede vurdering af bilen – ikke mindst fordi man ikke engang kan tilkøbe det, hvis man vil.
Automatisk nødbremse er således standard på Optimum, men fås ikke til de andre udgaver. Også de øvrige udstyrsdetaljer er forbeholdt topmodellen. Her må Mazda stramme op i en fart, hvis mærket for alvor vil være et alternativ til de mere seriøse bilmærker. Mærket har potentiale til også at sætte sig på de kunder, der satser på sikkerhed.
Én motor – tre udgaver
Mazda 2 fås kun i denne ene udførelse med fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap.
Mazda har valgt at gå den modsatte vej end de fleste andre bilmærker. Ikke noget med små trecylindrede motorer. I stedet er der tale om fire cylindre, 1.5-liters slagvolumen og ikke noget med turboladere.
Benzinmotoren er trimmet i tre forskellige udgaver med hhv. 75, 90 og 115 hk. Resultatet er udmærket, om end man godt kan savne turbomotorernes mægtige bundtræk i de mindste udgaver. Gearskiftet er letgående, og bilen er i det hele taget letkørt med et velfungerende styretøj. En dieseludgave dukker op senere på året.
Topudgaven kan for 15.000 kr. ekstra leveres med lyst læderindtræk. Det får bilen til at fremstå yderst eksklusivt meget flot!
Bilens svaghed er en lidt begrænset bagsæde- og baggageplads, men kan man leve med det, virker Mazda 2 som et oplagt valg for dem, der gerne vil have mere end blot et transportmiddel.