Mazda 3 – japansk Golf-mester

Den nye Mazda 3 byder sig til i Golf-klassen med en kombination af lækker teknik, god brugsværdi og en skarp pris. Merpris for diesel er dog ret høj.

Mazda 3 har fået samme kantede linje, der går fra forlygterne og ind under luftindtaget, som vi kender fra den større Mazda 6
Forpremiere

Mazda 3 kommer dels som denne femdørs hatchback, dels som en firedørs sedan. Begge har samme fine akselafstand på 2,7 meter.
Mazda 3 kommer dels som denne femdørs hatchback, dels som en firedørs sedan. Begge har samme fine akselafstand på 2,7 meter.
Motor mener: Mazda 3 er ikke Golf-klassens mest brændstoføkonomiske bil. Men er man til gode køreegenskaber, skarpt design og moderne udstyr, så leverer bilen varen.

Mazdas nye designlinje er nu nået til Mazda 3. Under skallen er der nye motorer, ny undervogn og avanceret teknik, og udvendigt er de bløde svungne kurver med til at understrege bilens sammenkobling til både Mazda 6 og den høje CX-5. Det er dermed en helt opdateret, ny udgave af Mazdas bil i Golf-klassen, der står klar hos de danske forhandlere i begyndelsen af november.

Den nye Mazda 3 kommer i to karrosserivarianter i form af denne femdørs hatchback, og så en mere sjælden firedørs sedan. Der er tre niveauer af benzinmotorer og en enkelt stor dieselmotor med i programmet fra starten, og priserne for sedan og hatchback er ens og begynder ved 204.000 kroner for en udgave med en 1.5-liters benzinmotor med 100 hk. Det er vel at mærke i laveste udstyrsniveau, Core, og det er ikke helt interessant.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mazda 6

Fra og med udstyrsniveauet Vision er denne 7-tommer farveskærm standard. Alle menuer er på dansk, og man kan opgradere med navigationsanlæg for ca. 6.000 kr.
Fra og med udstyrsniveauet Vision er denne 7-tommer farveskærm standard. Alle menuer er på dansk, og man kan opgradere med navigationsanlæg for ca. 6.000 kr.
Det er derimod næste niveau, Vision, som koster 30.000 kroner mere. Så får man bl.a. 16-tommer letmetalfælge, stor pegefølsom skærm samt den store MMi-knap mellem forsæderne, hvorfra man kan styre skærmen med indbygget radio og bluetooth samt mulighed for udbygning med navigationsanlæg.

Store motorer til Mazda 3

Hele Mazda 3 er baseret på det, Mazda kalder Skyactiv-teknikken, som omfatter nye motorer, avanceret undervogn, vægtreduktioner og nye gearkasser.

På motorsiden går Mazda nærmest den modsatte vej end alle andre, idet motorerne er ganske store. Benzinmotorerne er på 1.5 eller 2.0 liter og benytter ikke turbolader, som det ellers er meget almindeligt hos konkurrenterne. Til gengæld er kompressionsforholdet på 14:1 rekordstort, men samlet set har Mazda 3 med sine knap 20 km pr. liter svært ved at være med blandt de mest økonomiske biler.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf

Der er virkelig køreglæde og gode fornemmelser, når man sidder bag rattet i Mazda 3. Bemærk det store instrument med omdrejningstæller og digital hastighedsvisning nederst.
Der er virkelig køreglæde og gode fornemmelser, når man sidder bag rattet i Mazda 3. Bemærk det store instrument med omdrejningstæller og digital hastighedsvisning nederst.
På dieselsiden er motoren helt oppe på 2.2 liter, og her anvender man samme kompressionsforhold som i benzinmotorerne samt dobbelt turbolader, hvilket frembringer 150 hk og en økonomi på mere end 24 km pr. liter. Dieselmotoren er dog ret dyr, og billigste dieseludgave koster dermed 300.000 kroner.

Mazda 3 deler samme platform som CX-5, og det har her kastet en vægtreduktion af sig på 70 kg, selv om akselafstanden faktisk er øget med seks cm, i forhold til forgængeren.

Mazda 3 forstår dansk tale

Bag rattet i Mazda 3 imponeres man straks over et meget højt kvalitetsniveau, en flot indretning og en rigtig rar køreposition. Man sidder bare rigtig godt i bilen, og allerede efter de første sving mærker man den der sjældne fornemmelse af, at „bil og fører smelter sammen til en enhed”.

Det giver en god fornemmelse, og man får hurtigt lyst til bare at fortsætte med at køre. Vi kørte bl.a. dieseludgaven med 18-tommer fælge, og her var affjedringen lige hård nok, men alligevel føltes bilen samlet set rar. Kun dækstøjen var lige i overkanten.

Topudgaven har head up-display, der viser hastigheden på en gennemsigtig skærm, så man kan aflæse farten uden at slippe synet fra vejbanen foran Mazda 3.
Topudgaven har head up-display, der viser hastigheden på en gennemsigtig skærm, så man kan aflæse farten uden at slippe synet fra vejbanen foran Mazda 3.
Trods fabrikkens begrænsede salg i Danmark er der udviklet danske menuer til alle funktioner i bilen, og som en af de få biler på markedet kan man stemmestyre bilen med dansk tale. Det er flot og noget, der gør betjeningen en del lettere.

Der er god plads ved forsæderne, mens pladsen på bagsædet ikke ligefrem imponerer. Men fire voksne kan finde plads, og sammen med et bagagerum, der er vokset til 364 liter, er den samlede brugsværdi godkendt.

Masser af udstyrsmuligheder

Mazda har fra starten udviklet en ret omfattende mængde sikkerhedsudstyr til 3’eren, men ikke alt er standard, og det nedskriver værdien en del. På nær billigste udgave er automatisk nødbremse nu standard, så bilen selv bremser, hvis man er ved at køre op i en forankørende bil. Det virker ved hastigheder mellem 4 og 30 km/t.

Mazda 3 gør sig også godt set bagfra.
Mazda 3 gør sig også godt set bagfra.
Til den højest udstyrede version, Optimum, kan man desuden tilkøbe en radarbaseret fartpilot, der selv holder afstand og bremser bilen ned ved behov. Har man begge systemer, er man så at sige dækket ind i intervallet mellem 4 og 200 km/t.

Optimum er i øvrigt udstyret med head up-display, der viser hastigheden på en lille skærm oppe i forruden, 18-tommer fælge, xenonforlygter samt et forrygende Bose-stereoanlæg. Som 2.0 Optimum koster bilen 300.000 kroner, men set i forhold til f.eks. en VW Golf er det en meget attraktiv pris.