Mazda 3 - mellemklassens atlet

Mazda 3 har fået en forsigtig ansigtsløftning, der ikke ændrer det store på en i forvejen vellykket bil. Men alle små justeringer trækker i den rigtige retning.

Faceliftet af Mazda 3 er ret subtilt.
Forpremiere

Faceliftet af Mazda 3 er ret subtilt, når det gælder designændringer. Grillen foran er blevet mindre bred for med Mazdas ord at gøre bilen mere moden og sofistikeret.
Faceliftet af Mazda 3 er ret subtilt, når det gælder designændringer. Grillen foran er blevet mindre bred for med Mazdas ord at gøre bilen mere moden og sofistikeret.
Motor mener: En fin bil er blevet endnu en anelse bedre. Men merprisen for diesel er for høj, og sikkerhedspakken er også pebret.

Ikke en gang tre år har Mazda 3 været på banen, men tro mod Mazda-cyklus’en er det tid til et facelift. Det er et mindre et af slagsen, og man skal være kender for at få øje på de udvendige ændringer.

Grill'en er ændret og gjort mindre bred, tågelygterne bag er rykket længere ud til siden, og det tidligere sorte område er nu lakeret i bilens farve, og så er der tilføjet en ”diffuser”-facon både for og bag.

Sammen med større beklædning af undervognen giver det en bedre aerodynamik.

Midterinstrumentet er sluppet af med det røde display til højre, men nu har det blålig baggrund, mens det gamle til venstre har sort.
Midterinstrumentet er sluppet af med det røde display til højre, men nu har det blålig baggrund, mens det gamle til venstre har sort.
I kabinen har Mazda lyttet til bl.a. Motors kritik af instrumentdesignet. ”Her er et eller andet gået galt. De er udformet på hver sin måde med hver sin skrifttype og -farve. Det går simpelthen ikke i denne klasse, og det ser herrens ud,” noterede Motor i stortesten i 2009 om blandingen af sort-hvide og rød-sorte displays side om side.

Nu er de lidt altmodische røde tal både øverst i midterkonsollen og i selve instrumenthuset erstattet af mere stilige sort-hvide. Men Mazda mangler lige at gøre arbejdet færdigt. Det nye display har blålig baggrundsfarve, mens det gamle lige ved siden af har sort.

Ellers har det også pyntet, at speedometer og omdrejningstæller nu meddeler sig med et pænt hvidt lys.

Bagtil er tågelygteren rykket længere ud til siderne, og fordybningen rundt om nummerpladen er nu lakeret i bilens farve i stedet for at være sort.
Bagtil er tågelygteren rykket længere ud til siderne, og fordybningen rundt om nummerpladen er nu lakeret i bilens farve i stedet for at være sort.
Motorer og gearkasser er de samme som hidtil, og der er ikke udviklet stop-start ved faceliftet, så det er stadig kun 2.0 benzin, der har denne brændstofbesparende teknik. Nogle af de nye varianter kører en anelse længere på literen end før, primært på grund af den optimerede aerodynamik.

Alle modeller har fået gearskifteindikator. Der er en ret tydelig visning af aktuelt gear og eventuel anbefaling om at skifte – og i modsætning til nogle konkurrenter kan Mazdas indikator både vise op- og nedgearing.

Motor har prøvet de fleste motorer ad samme rute i Italien, og det ser ud til, at den lille benzinmotor – som også er den mest relevante i Danmark – har nemmest ved at leve op til sin norm.

1.6 benzin kørte fem procent længere end lovet, mens 2.0 benzin kørte ni procent kortere end normen, og den ellers fine 1.6 diesel fra Peugeot-Citroën kørte 23 procent kortere.

En radarbaseret advarsel mod bagfrakommende og biler i den blinde vinkel fungerer perfekt, men det er uforholdsmæssigt dyrt.
En radarbaseret advarsel mod bagfrakommende og biler i den blinde vinkel fungerer perfekt, men det er uforholdsmæssigt dyrt.
Alle modeller er behagelig fri for motorstøj af næsten enhver art, men Mazda har trods angivelige forbedringer ved faceliftet åbenbart et kronisk problem med hjulstøj. Ikke alvorligt, men ikke så godt som mange konkurrenter.

Mazda 3 er stadig karakteriseret ved at være en af de mest køredynamiske og kontante biler i klassen med fin balance og styretøj med god respons.

Mazda har ved faceliftet faktisk ofret både om-programmering af styretøj og finjustering af støddæmpere og sågar svejset nye stivere i undervognen for at give et mere vridningsstabilt chassis, men de oplevede ændringer må være så subtile, at det kræver gammel og ny model side om side for at mærke det.

Mazda 3 kan nu fås med et system, der advarer mod andre biler skråt bagude. I modsætning til de fleste andre mærkers tilsvarende systemer er Mazdas radar-baseret. Det er mere præcist og kan se længere væk, så man f.eks. advares i rimelig tid, hvis en anden bil kommer hurtigt bagfra.

Men systemet er også dyrt. I en pakke med xenonlys og nøglefri adgang koster det 32.000 kr. - og kun til de højeste udstyrsudgaver.

Priserne på den opdaterede Mazda 3 har ikke rokket sig. Billigste benzin koster fortsat knap 219.000 kr. og billigste diesel (med mere udstyr) 271.000 kr. Med samme udstyr koster den lille diesel 42.500 kr. mere end den lille benzin. Da den nuværende 3 kom frem for tre år siden, var prisforskellen kun 27.000 kr.

Den store diesel er nu 78.000 kr. dyrere end den store benzin. Hatchback og sedan koster det samme.

Den forbedrede Mazda 3 er klar hos danske forhandlere i december.