Mazda 5 – fin familiebil bliver bedre

Mazda 5 har bevaret den fleksible indretning og de praktiske skydedøre, mens komfort og design har fået sig en overhaling.

Mazda 5
Forpremiere

Motor mener: Den nye Mazda 5 ligner ikke den gamle, men den grundlæggende teknik og indretning bevaret. En solid videreudvikling, der sikrer stabilitet og kvalitet.

Designerne har virkelig fået lov til at boltre sig i udformningen af den nye Mazda 5, hvorimod ingeniørerne er holdt i stramme tøjler. Det er der kommet noget godt ud af.

Den nye Mazda 5 fylder godt på vejen og ser nærmest statelig ud. Dørene er generøse i størrelse og sikrer nem adgang til kabinen.
Den nye Mazda 5 fylder godt på vejen og ser nærmest statelig ud. Dørene er generøse i størrelse og sikrer nem adgang til kabinen.
Den nye Mazda 5 ser spændende ud med sine specielle linjer i karrosseriets flader. De er inspireret af vindens leg i sandet og er hentet fra konceptbilen Nagare. Forgængerens højtsiddende baglygter er afløst af en mere konventionel form, der munder ud i skydedørenes føreskinne. Fronten er domineret af lygterne, som det er moden i dag, og der er tænkt mere på form end funktion, når det kommer til beskyttelse imod parkeringsskader.

Er alt nyt udenpå, er alt ved det gamle under karrosseriet. Undervognen er genanvendt, men er opdateret på flere punkter. Blandt andet er affjedring og hjulophængenes bøsninger ændret med det resultat, at den nye Mazda 5 kører mere lydsvagt og komfortabelt end før.

Førerpladsen er let at indrette individuelt og funktionen er god.
Førerpladsen er let at indrette individuelt og funktionen er god.
Også styretøj og bremser har været til revision ud fra devisen, at Mazda 5 skal være lineær. Det vil sige, at chaufføren skal opleve at betjene styring, bremser, speeder og kobling med samme kraft. Bilen er forudsigelig og kører derhen, hvor rattet peger, bremsekraften er tydeligt reguleret af fodens tryk, og kobling og speeder har et godt og ligetil forhold, der får et nyt bekendtskab til at føles gammelt.

En tur i en forseriebil viser, at det er lykkedes for Mazdas ingeniører at føre tankerne ud i livet. Mazda 5 kører overordentlig behageligt med meget lav vejstøj, og lyden fra motorrummet er kun en svag brummen. Kørestillingen er god og giver en følelse af at beherske bilen.

Det smalle Karakuri-sæde i midten er mere et nød- eller barnesæde.
Det smalle Karakuri-sæde i midten er mere et nød- eller barnesæde.
Instrumentbordet og midtersektion er nyt og velfungerende, hvorimod indretningen med seks plus et sæde i tre rækker er som før. Skydedøren i hver side giver nem adgang til både anden og tredje række. Med det lille sæde i midten af anden række gemt væk er der også en mellemgang. Betjeningen er enkel, og det er nemt at forandre indretningen til enten flere mennesker eller mere bagage.

Der bliver tilbudt to benzinmotorer til at starte med, en 1.8 og en 2.0 direkte indsprøjtet med stop/start-teknologi. Den nye 2.0 motor med 150 hk, der også ligger i Mazda 3 og 6, trækker godt uden at være sprælsk med tilstrækkelig kraft for en stor familiebil på knap 460 cm.

Med alle sæder lagt ned er der op til 1,5 kubikmeter bagageplads.
Med alle sæder lagt ned er der op til 1,5 kubikmeter bagageplads.
Den nye Mazda 5 er en blanding af nyt og kendt. Den dristige ornamentik på de store flader skal nok løfte et øjenbryn eller to, men den kendte teknik bagved vil virke beroligende. Det er ikke spas det hele. Der er også megen alvor i Mazda 5.