Motor mener: Dejlig diesel med fornuftig brændstof-økonomi, men dieseludgaven af Mazda 6 forekommer knap så konkur-rencedygtig som benzinudgaverne.
Moment er der masser af i den kommende dieseludgave af Mazda 6. 330 newtonmeter ved 2.000 omdrejninger i minuttet giver behagelig råstyrke under alle forhold.
Men faktisk er det lidt mindre end i den gamle Mazda 6, der kunne mønstre 360 newtonmeter. I praksis er det dog ikke til at mærke, måske fordi momentkurven er gjort fladere, og så er den nye model op til 50 kg lettere end den udgående samt at vindmodstanden er reduceret.
Effekten er neddroslet marginalt fra 143 til 140 hestekræfter, men nok så vigtigt i disse tider er brændstoføkonomien forbedret syv procent – fra 16,7 til 17,9 km/l. Tallene gælder sedan og hatchback. Forbedringen belønnes med et fald i ejerafgiften på ca. 600 kr. årligt.
Ved generationsskiftet udgår samtidig den svageste dieselversion med 121 hestekræfter, hvorved ”entrébilletten” til en Mazda 6 diesel er hævet noget. Partikelfilter er standard hos Mazda.
Den nye motor opfylder ”kun” den nuværende euro 4 miljønorm, så senest i 2011 skal Mazda 6 have forbedrede motorer, når det gælder kvælstofilte (NOx). En kraftigere dieselmotor kommer på et ”tidspunkt i modellens levetid”, oplyser Mazda over for Motor. Lanceres denne motor senere end efteråret 2009, skal den på det tidspunkt opfylde euro 5.
Diesel-modellen med sit solide kraftoverskud og særdeles høje gearing lægger op til meget afslappet kørsel. I 6. gear kører man 60 km i timen ved 1.000 omdrejninger i minuttet, hvorved man ved dansk motorvejsfart kan cruise med omkring 2.000 omdrejninger. Motorstøj er ikke et emne.
Merprisen for diesel er relativ stor. I forhold til 1.8 benzin skal man af med 69.000 kr. ekstra, og i forhold til 2.0 benzin er tillægget ca. 45.000 kr. Sedanmodellen koster dermed ca. 365.000 kr.; stationcaren ca. 385.000 kr.
Dieselmodellerne kommer noget senere end benzinudgaverne, som lanceres sidst i marts. Forventet dansk introduktion er i løbet af sommeren.