Mazda 6 kører mod strømmen

Mazda 6 går sin egen vej og gør motorerne større og bilerne mere rummelige. Målet er en bil, der kan sælges i hele verden. Heldigvis passer den glimrende til Danmark.

Mazda 6 er blevet mere rummelig.
Forpremiere

Mazda 6 kommer i to udførelser: firedørs sedan eller femdørs stationcar.
Mazda 6 kommer i to udførelser: firedørs sedan eller femdørs stationcar.
Motor mener: Mazda 6 rummer meget af den nye teknologi, som den japanske producent selv har udviklet. Det gør den til en velkørende og rummelig bil.

Mens bilfabrikkerne overalt kæmper med at gøre motorerne mindre til gavn for et mindre forbrug og et lavere CO2-udslip, går Mazda på sin vis den modsatte vej.

En helt ny motorgeneration så dagens lys sammen med introduktionen af den store CX-5, og det er denne motorserie, der nu også er nået frem til den nye generation af Mazda 6. Mindste motor er på to liter og største er en 2.5-liters firecylindret sag på 192 hk. Dieselmotorerne er tilsvarende på 2.2 liter. Vi vender tilbage til motorerne.

Den nye Mazda 6 kommer denne gang kun som firedørs sedan og femdørs stationcar. Men hvad man ikke lige havde troet er, at der er forskel på akselafstanden mellem de to udgaver. Og her er det sjovt nok sedanen, der er størst.

Instrumentbordet er typisk for Mazda. Velordnet i en høj kvalitet, men uden de store udskejelser.
Instrumentbordet er typisk for Mazda. Velordnet i en høj kvalitet, men uden de store udskejelser.
Den har en akselafstand, der er otte cm længere end i stationcaren. Ifølge Mazda er årsagen til denne forskel ikke teknisk begrundet, men blot et udtryk for, at en god lang sedan efterspørges i store dele af verden, mens stationcaren primært skal sælges i Europa, og her skal bilerne helst ikke være for store.

Placeringen af bagsædet har dog medført, at forskellen i knæpladsen kun er 25 mm mellem de to varianter, og vores afprøvning viste da også, at der er tilstrækkelig plads i begge udgaver.

Mazda 6 fås fra 304.000 kroner

Det, at bilerne ikke er helt ens, betyder, at priserne på en sedan og en stationcar forventes at blive ens. Billigste udgave af Mazda 6 er en toliters Core til 304.000 kroner, mens den store 2.5er kun fås i topudgaven med automatgear til ca. 434.000 kroner.

Stationcar-versionen har en lidt kortere akselafstand end sedanen.
Stationcar-versionen har en lidt kortere akselafstand end sedanen.
Grundudgaverne får automatisk nødbremse, 17-tommer letmetalfælge og manuel aircondition. De lidt kraftigere udgaver får et udstyrsniveau, hvor der desuden er klimaanlæg, en stor touchscreen med bluetooth samt mulighed for at eftermontere et navigationsanlæg, der kan styres fra den store drejeknap mellem forsæderne.

Topudgaven har stort Bose-anlæg, eljusterbare lædersæder og xenonforlygter, der selv blænder op og ned for det lange lys. Det er således meget veludstyrede udgaver, der kommer til Danmark.

Mazda 6 kører rigtig godt

Bagagerummet i Mazda 6 er pænt stort og rummer 522 liter.
Bagagerummet i Mazda 6 er pænt stort og rummer 522 liter.
Mazda 6 er bygget ud fra Mazdas nye Skyactiv-teknologi, hvilket medfører store vægtreduktioner, en helt ny undervogn og de omtalte motorer. Den nye teknologi mærkes tydeligt, når man kører i bilen.

Undervognen har en fremragende affjedring, og bremserne er konstrueret, så bilen ikke dykker med næsen, når man bremser hårdt. Det er opnået gennem en ændring af geometrien ved bagakslen.

Motorerne har alle samme kompressionsforhold på 14:1, og det gælder både benzin- og dieseludgaverne. Det giver relativt gode forbrugstal, men nogen egentlig økobil kan man ikke beskylde Mazda 6 for at være.

Alligevel er den samlede køreoplevelse på et niveau, der efter Motors bedste vurdering kører Mazda 6 direkte ind i slutfeltet i kampen om „Car of the Year 2013”.