
Mens bilfabrikkerne overalt kæmper med at gøre motorerne mindre til gavn for et mindre forbrug og et lavere CO2-udslip, går Mazda på sin vis den modsatte vej.
En helt ny motorgeneration så dagens lys sammen med introduktionen af den store CX-5, og det er denne motorserie, der nu også er nået frem til den nye generation af Mazda 6. Mindste motor er på to liter og største er en 2.5-liters firecylindret sag på 192 hk. Dieselmotorerne er tilsvarende på 2.2 liter. Vi vender tilbage til motorerne.
Den nye Mazda 6 kommer denne gang kun som firedørs sedan og femdørs stationcar. Men hvad man ikke lige havde troet er, at der er forskel på akselafstanden mellem de to udgaver. Og her er det sjovt nok sedanen, der er størst.

Placeringen af bagsædet har dog medført, at forskellen i knæpladsen kun er 25 mm mellem de to varianter, og vores afprøvning viste da også, at der er tilstrækkelig plads i begge udgaver.
Mazda 6 fås fra 304.000 kroner
Det, at bilerne ikke er helt ens, betyder, at priserne på en sedan og en stationcar forventes at blive ens. Billigste udgave af Mazda 6 er en toliters Core til 304.000 kroner, mens den store 2.5er kun fås i topudgaven med automatgear til ca. 434.000 kroner.

Topudgaven har stort Bose-anlæg, eljusterbare lædersæder og xenonforlygter, der selv blænder op og ned for det lange lys. Det er således meget veludstyrede udgaver, der kommer til Danmark.
Mazda 6 kører rigtig godt

Undervognen har en fremragende affjedring, og bremserne er konstrueret, så bilen ikke dykker med næsen, når man bremser hårdt. Det er opnået gennem en ændring af geometrien ved bagakslen.
Motorerne har alle samme kompressionsforhold på 14:1, og det gælder både benzin- og dieseludgaverne. Det giver relativt gode forbrugstal, men nogen egentlig økobil kan man ikke beskylde Mazda 6 for at være.
Alligevel er den samlede køreoplevelse på et niveau, der efter Motors bedste vurdering kører Mazda 6 direkte ind i slutfeltet i kampen om „Car of the Year 2013”.