Mazda CX-5 kører nye veje

Mazda har visket tavlen ren og skifter al teknologi ud i de fremtidige biler til fordel for bedre økonomi, sikkerhed og køreegenskaber. Mazda CX-5 er den første af de nye biler, og Motor har allerede prøvet den. Strategien ser lovende ud.

Mazda CX-5 er en lille „softroader”. Den er ikke skabt til offroad kørsel, men man sidder højt.
Forpremiere

Mazda CX-5 er en lille softroader. Den er ikke skabt til offroad kørsel, men man sidder højt, og frihøjden giver mulighed for kortvarigt at forlade den flade asfalt.
Mazda CX-5 er en lille softroader. Den er ikke skabt til offroad kørsel, men man sidder højt, og frihøjden giver mulighed for kortvarigt at forlade den flade asfalt.
Motor mener: Mazdas nye teknologi udsætter behovet for at introducere hybridbiler. Samtidig er bilerne skabt til at sprede køreglæde, og det giver vi point for.

Mens de fleste bilfabrikker verden over kæmper med at udvikle særligt miljøvenlige udgaver af de eksisterende modeller, har Mazda valgt at gå en anden vej. Nu skrottes al kendt teknologi til fordel for helt nye motorer, gearkasser, undervogn og øvrig teknologi.

Under navnet „Skyactiv” har den ellers lille fabrik formået at udvikle egne konstruktioner, og det er godt nok avancerede løsninger. For at få optimalt udbytte af anstrengelserne har Mazda valgt at lancere de nye teknologier på en og samme gang i en helt ny bil, Mazda CX-5. Det er en mellemstor „softroader”i stil med Kia Sportage eller VW Tiguan.

Selv om testbilerne var kamuflerede, har Mazda for længst frigivet enkelte officielle billeder af CX-5. Sådan ser den ud.
Selv om testbilerne var kamuflerede, har Mazda for længst frigivet enkelte officielle billeder af CX-5. Sådan ser den ud.
På motorsiden er der udviklet helt nye benzin- og dieselmotorer. Og her er der tale om noget af revolution, for både benzin- og dieselmotorerne har samme kompressionsforhold på 14:1. Det er i begge tilfælde verdensrekord – aldrig før har en benzinmotor haft så høj en kompression, og aldrig før har en dieselmotor haft så lav en kompression.

For benzinmotoren betyder det markant bedre brændstoføkonomi og moment, mens det for dieselmotoren betyder markant mindre forurening, bedre acceleration og masser af kræfter.

Konstruktionerne går i øvrigt mod „strømmen”, idet motorerne er på mindst to liter, mens konkurrenterne søger mod mindre motorer i kampen for „downsizing”. Mazda hævder – med rimelighed – at deres løsning er bedre, da konstruktionen er mere simpel, og resultatet er en stærkere motor.

Førerpladsen er fremstillet i meget fine materialer, selv om denne prototype endnu mangler den sidste finish. Man sidder fremragende bag rattet.
Førerpladsen er fremstillet i meget fine materialer, selv om denne prototype endnu mangler den sidste finish. Man sidder fremragende bag rattet.
Ser man på tallene er der da også noget om snakken: Benzinmotoren på to liter yder 165 hk og har et moment på 210 Nm, og dieselmotorerne på 2.2 liter yder 175 hk og har et drejningsmoment på 420 Nm – i begge tilfælde imponerende værdier.

Det er udformningen af stempel, ventiler og indsprøjtningssystem, der har gjort det muligt for Mazda at anvende de særlige kompressionsforhold og dermed høste de nævnte fordele.

For at sikre, at de mange kræfter ikke går tabt på vej til hjulene, har fabrikken udviklet helt nye gearkasser. Den manuelle er på seks trin og er forsynet med en ekstrem kort og letgående gearstang, der er inspireret fra sportsvognen MX-5.

Indvendigt er konstruktionen udformet med henblik på reduceret energitab. Automatgearkassen er også helt ny og er i princippet baseret på kendt teknologi. Men den er raffineret i en grad, så gearskiftene både foregår lige så hurtigt som i en dobbeltkoblingsgearkasse, og alligevel mere blødt.

CX-5 fås både i udgaver med forhjulstræk og træk på alle fire hjul. Men man kan ikke se forskel udefra
CX-5 fås både i udgaver med forhjulstræk og træk på alle fire hjul. Men man kan ikke se forskel udefra
Vi har prøvet de nye gearkasser, og de virker! Særligt overbevisende er oplevelsen af en konstant glidende acceleration, efterhånden som man arbejder sig op i gearene, ligesom gearskiftene i begge udgaver foregår fortræffeligt.

Reduceret vægt i konstruktionen er en anden løsning i kampen for at sikre en bedre brændstoføkonomi. Det giver en direkte besparelse, og gør det samtidigt mere enkelt at producere bilen.

Det skyldes, at alle traditionelle konstruktionsprincipper er kastet over bord til fordel for helt ny teknologi. Det ses bl.a. ved sammenføjningen af pladedele og ved udformningen af karrosseriets bærende dele, hvor nytænkning har gjort konstruktionen både mere enkel og lettere.

Sammenligner man med en tænkt sammenlignelig bil, hævder fabrikken, at der er sparet mindst 100 kg på grund af den nye teknologi. 

Motor har som eneste danske medie prøvet CX-5. Dog var de fire prototyper alle maskeret med denne sort-hvide folie, så linjerne ikke helt kan ses.
Motor har som eneste danske medie prøvet CX-5. Dog var de fire prototyper alle maskeret med denne sort-hvide folie, så linjerne ikke helt kan ses.
Motor har som eneste danske medie prøvet de nye teknologier i den nye CX-5, som ventes til Danmark i foråret. Det var en positiv oplevelse at køre bilen, og frem for alt virkede den meget helstøbt med en sjælden fin sammenhæng mellem motor, gearkasse og undervogn. Og særligt styretøjet var med til at understrege følelsen af at køre i en „drivers car”.

CX-5 byder på teknologi, hvor bilen selv bremser ned for andre biler og fodgængere, lige inden det ellers er for sent. Samtidig er lys og lygter udformet med al ny teknologi, der bl.a. selv blænder op og ned for det lange lys ved behov, ligesom bilen advarer føreren, hvis han eller hun er på vej ud over kantstriberne på vejen.

Sammen med stop-start-teknologi i alle versioner og kameraer, der advarer mod bagfrakommende biler i den blinde vinkel, er CX-5 den mest avancerede Mazda til dato.

Bagagerummet virker stort, og bagsædets ryglæn kan lægges ned i tre uafhængige dele.
Bagagerummet virker stort, og bagsædets ryglæn kan lægges ned i tre uafhængige dele.
Vi kender endnu ikke priserne på bilen, men den ventes på markedet i foråret 2012 til under 400.000 kroner for de billigste udgaver.

Senere følger nye udgaver af både Mazda 6 og Mazda 3 med samme teknologi indbygget fra starten.