Mazda CX-5 - stor letvægter

Den nye Mazda CX-5 har de store firehjulstrækkeres fordele og de mindre bilers vægt og brændstoføkonomi. Det gør den til en interessant nyhed.

Fronten på Mazda CX-5 er udtryk for en helt ny designlinje, som fremtidige modeller også vil følge.
Forpremiere

CX-5 fås kun i en variant med fem døre og plads til fem. Den ser stor ud, men vægten er lav.
CX-5 fås kun i en variant med fem døre og plads til fem. Den ser stor ud, men vægten er lav.
Se godt på fronten af den nye Mazda CX-5. Dens linjer viser nemlig, hvordan fremtidige modeller fra Mazda vil se ud – i store træk.

Den store kromliste under køleren var oprindelig tænkt som en lysbjælke fra Mazdas nye designers side, men den plan satte lovgivningen en stopper for.

Resten af designet er heldigvis gået glat igennem, og det bringer en høj bil på banen med meget fine pladsforhold, et helt nyt interiør, og en teknisk platform med nye motorer, letvægtskarrosseri og mulighed for firehjulstræk.

Instrumentbordet er lækkert i sine former, og helt nye displays og skærm giver et godt visuelt udtryk.
Instrumentbordet er lækkert i sine former, og helt nye displays og skærm giver et godt visuelt udtryk.
Den høje siddeposition er en af de mest eftertragtede egenskaber ved firehjulstrækkeren, og det findes også i CX-5.

Ulemperne ved de store biler er et høj vægt og forbrug, og det er til gengæld ikke ført med over i CX-5. Bedste bil er i energiklasse A, og den position er dels opnået gennem en lav egenvægt på bare 1.313 kg, dels gennem en helt ny motorgeneration.

Dieselmotorerne har dobbelt turbo og et lavt kompressionsforhold. Benzinmotorerne har ingen turbo, men til gengæld et højt kompressionsforhold. Det betyder, at den mest grønne dieselmotor kører 21,7 km/l, mens bedste benzinmotor kører 16,7 km/l.

Motorrummet er et kig værd. Bag den blå top gemmer sig en helt nyudviklet generation af diesel- og benzinmotorer.
Motorrummet er et kig værd. Bag den blå top gemmer sig en helt nyudviklet generation af diesel- og benzinmotorer.
Vi har prøvet den nye CX-5 ved flere lejligheder og må konstatere, at køreegenskaberne er noget af det bedste, Mazda har fremvist.

Billigste udgaver koster 320.000 kr. med et ret attraktivt udstyr. Automatisk nedbremsningssystem er her ekstraudstyr, men standard i de dyrere udgaver.

Dyreste udgave med diesel, firehjulstræk, automatgear, læder, xenon og meget mere koster godt en halv million kroner, men er set i forhold til konkurrenterne stadig et godt køb.