
Den store kromliste under køleren var oprindelig tænkt som en lysbjælke fra Mazdas nye designers side, men den plan satte lovgivningen en stopper for.
Resten af designet er heldigvis gået glat igennem, og det bringer en høj bil på banen med meget fine pladsforhold, et helt nyt interiør, og en teknisk platform med nye motorer, letvægtskarrosseri og mulighed for firehjulstræk.

Ulemperne ved de store biler er et høj vægt og forbrug, og det er til gengæld ikke ført med over i CX-5. Bedste bil er i energiklasse A, og den position er dels opnået gennem en lav egenvægt på bare 1.313 kg, dels gennem en helt ny motorgeneration.
Dieselmotorerne har dobbelt turbo og et lavt kompressionsforhold. Benzinmotorerne har ingen turbo, men til gengæld et højt kompressionsforhold. Det betyder, at den mest grønne dieselmotor kører 21,7 km/l, mens bedste benzinmotor kører 16,7 km/l.

Billigste udgaver koster 320.000 kr. med et ret attraktivt udstyr. Automatisk nedbremsningssystem er her ekstraudstyr, men standard i de dyrere udgaver.
Dyreste udgave med diesel, firehjulstræk, automatgear, læder, xenon og meget mere koster godt en halv million kroner, men er set i forhold til konkurrenterne stadig et godt køb.