Mazda CX7 - SUV med snehvid samvittighed

Mazda CX7 er blevet mindre GTI-agtig og mere ”grøn” med en ny dieselmotor, der indgår i det seneste facelift.

Mazda CX7
Forpremiere

Motor mener: Omsider en rigtig motor til Mazda CX7, som stadig er sjov. Og så er prisen blevet mere spiselig.

Kun to år gammel og så allerede et facelift. Den GTI-agtige firehjulstrækker Mazda CX7 kom til Danmark i 2007, men i USA har bilen tre år på bagsmækken, og det forklarer, hvorfor ansigtsløftningen kommer allerede nu.

Forandringerne er ikke voldsomme bortset fra ét, afgørende punkt: Nu fås CX7 med dieselmotor. Hidtil har den sportslige SUV kun kunnet fås med en hidsig og tørstig, 260 hestes benzinturbo. Den nye diesel er Mazdas egen, vellykkede 2.2-liters, der bl.a. kendes fra Mazda 6, hvor den yder 185 hestekræfter. I CX7 er den droslet ned til 173, mens momentet er bevaret på 400 Nm.

Den ansigtsløftede Mazda CX7 har fået ny grill med mere krom samt nye forlygter. Bagenden er uændret. Bremselygterne udsender nu hurtigtblinkende lys ved panikbremsning.
Den ansigtsløftede Mazda CX7 har fået ny grill med mere krom samt nye forlygter. Bagenden er uændret. Bremselygterne udsender nu hurtigtblinkende lys ved panikbremsning.
Den motor klæder bilen. Fartressourcerne er dæmpet i forhold til benzinudgavens 0-100-tid på 8,2 sekunder. Men de 11,3 sekunder og det gode moment rækker fint til både hurtige motorvejsoverhalinger, bjergkørsel og givetvis tungt trailertræk – op til 1.800 kg. Motorvejs-cruising ved 130 km/t foregår med afdæmpede 2.500 omdrejninger.

Det korte og kontante gearskifte, den direkte styring og den faste undervogn bidrager til, at Mazda CX7 stadig er den mest dynamiske SUV blandt volumen-mærkerne.

Brændstoføkonomien hedder nu 13,3 km pr. liter – acceptabelt for biltype og størrelse – men ikke på niveau med de bedste, f.eks. VW Tiguan.
Til gengæld er udstødningen meget ren. Ud over at der naturligvis er partikelfilter, har CX7 som en af de første biler en såkaldt SCR-katalysator, der fjerner en betydelig del af de skadelige kvælstofilter, NOx, der er dieselmotorens eneste tilbageværende miljøproblem.

SCR er et forholdsvis kompliceret og formentlig dyrt system, der sender Adblue (et urea-stof) ind i katalysatoren. Det kræver både pumpe, beholder og opvarmning af hele systemet. Tanken indeholder 17 liter, der rækker til 20.000 km og efterfyldes af værkstedet ved servicebesøg.

Den ekstra rene udstødning skyldes ikke i første omgang en særlig miljøomsorg. Mazda har været nødt til at indføre rensningen for at klare den netop indførte Euro 5-miljønorm. Til gengæld skal der ikke justeres ret meget, før motoren klarer Euro 6, som indføres 2014.

Det overdådige interiør vidner om, at CX7 er fremstillet med fokus på det amerikanske marked.
Det overdådige interiør vidner om, at CX7 er fremstillet med fokus på det amerikanske marked.
Ansigtsløftningen indebærer mindre opstramninger af undervogn og karosseristivhed, og så er der kommet, bedre plastmaterialer, nyt rat og lidt mere udstyr.

CX7 har enten højt eller meget højt udstyrsniveau. Alle modeller har nu længde- og højdejusterbart rat, bakkamera, dæktryksmåler og bluetooth. Det høje niveau har desuden læderindtræk, Bose lydanlæg, navigation, 19 tommer fælge, trådløs nøgle, xenonlygter og advarsel mod biler i den blinde vinkel.

Den nye dieselmotor har den udmærkede bivirkning, at bilen er blevet billigere – fra 494.000 kr. Benzinmodellen markedsføres stadig og koster fra 604.000 kr.

Tekniske data

Mazda CX7 2.2 diesel
173 hk - 400 Nm - 13,3 km/l
493.680 kr. Van: 301.575 kr.