
Bag rattet af Mazdas fjerde generation af MX-5 er det første, du bemærker, hvor langt tilbage førersædet kan skubbes. Med en højde på 186 cm skal sædet faktisk skubbes lidt frem, og det er nye tider i den mest solgte sportsvogn i historien.
Oplevelsen af en stor bil bliver forstærket af, at motorhjelmen syner lang fra førerpladsen. Karrosseriet har et knæk, der hvor hjulene er, og det er smart, fordi du nemmere kan se bilens bredde. Men samtidig virker bilen både bredere og længere.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi TT
Vægtbesparelsen er blevet en besættelse, hvor Mazdas ninja-designere har hugget hjørnerne af bilen, og minimeret bilens udhæng, det er især synligt på bagenden.
Dertil har de forsynet den med LED-forlygter, fordi de fylder mindre og kan placeres lavere. Der er lavet huller i de dele af konstruktionen, der ikke er en del af den bærende konstruktion, og selv håndtaget til at justere sædet er gjort så enkelt og let som muligt. Resultatet er en vægt på lige under et ton uden fører, godt 100 kg lettere end forgængeren.
Mekanisk gearskifte

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Ford Mustang
Både basismotoren på 1.5 liter (131 hk) og topmodellen med toliters motor (160 hk) giver en frisk acceleration. Basismotoren gør det godt, med et mere inspirerende lydbillede og god omdrejningsvillighed. Men præstationsmæssigt trumfes den af den større motor, der giver mere sportsvognsfornemmelse, når talen falder på acceleration.
Rå køreoplevelse

Dynamisk virker basismodellen mest agil med sine mindre 16”-fælge, hvor tolitersmodellen står for godt fast med sine større 17”-fælge. Derfor står valget mellem de to modeller ikke kun på pris og hestekræfter, men også på, hvilken dynamisk følelse du søger.
LÆS OGSÅ: Motors test af Peugeot RCZ R
For at optimere køreoplevelsen er der mange ændringer i forhold til forgængeren. Begge passagerer sidder 15 mm tættere på bilens midte, og siddepositionen er sænket 20 mm, for at sænke bilens massemidtpunkt. Tillige er motoren placeret 15 mm længere tilbage og 13 mm lavere i karrosseriet end før. Man kan grine lidt ad millimeterangivelserne, men summen af de små justeringer gør en stor forskel.

334.000 kr. og trykskærm
Selvom MX-5 er udviklet med bilens dynamiske egenskaber i den absolutte hovedrolle, er kabinen heldigvis blevet opdateret til 2015. Her finder du læderrat, trykfølsom skærm i alle modeller, bluetooth og mulighed for at tilkøbe navigation.
Trods højere udstyrsniveau end forgængeren, er prisen på basismodellen faldet 40.000 kr. til blot 334.000 kr. Tolitersmodellen kommer til at koste omkring 400.000 kr., men den har et højere udstyrsniveau med lædersæder med højttalere i førersædets hovedstøtte, sædevarme, DAB-radio og en del mere udstyr. Dette udstyrsniveau kan også tilkøbes basismotoren for godt 40.000 kr.
LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota GT 86
