Mégane ST - Renaults storsælger

Ny stationcarversion af Renault Mégane i Danmark til september. Mere plads bagi, men ikke markedets rummeligste.

Renault Mégane Sport Tourer
Forpremiere

Motor mener: Behagelig stationcar – men ikke klassens rummeligste.

Er der en bil, de danske Renault-forhandlere venter på med længsel, så er det den nye Mégane-stationcar med tilnavnet Sport Tourer. Herhjemme var forgængeren nemlig det suverænt mest populære medlem af Mégane-familien – den stod for hele 53 procent af det danske salg mod kun 15 procent af Mégane-salget på verdensplan.

Ligesom Mégane hatchback, som vi testede i april-udgaven af Motor, har den nye Sport Tourer fået et mere sporty design. Men da akselafstanden med sine 270 cm er 61 mm større end i hatchback-versionen, har Renault ikke glemt de traditionelle stationcar-kvaliteter.

Den nye Mégane Sport Tourer er blevet mere sporty at se på, men er stadig en klassisk stationcar.
Den nye Mégane Sport Tourer er blevet mere sporty at se på, men er stadig en klassisk stationcar.
Resultatet er 61 mm mere knæplads bagi end i en almindelig Mégane, og med 524 liter med bagsædet på plads er bagagerummet 119 liter større – det er dog stadig 49 liter mindre end i hovedkonkurrenten Peugeot 308 stationcar. Lægges bagsædet ned, kan Méganes 1.600 liter bagageplads heller ikke hamle op med rivalens 1.736, og da kun ryglænet kan fældes frem, bliver lastefladen ikke plan.

Foran er der til gengæld rigelig plads. Sæderne er gode, og for 7.900 kr. ekstra kan Mégane Sport Tourer nu leveres med et indbygget TomTom-navigationsanlæg, der styres med et joystick på midterkonsollen. Det fungerer fint i praksis.

Gedigen og velindrettet førerplads. Indbygget TomTom-navigation koster 7.900 kr.
Gedigen og velindrettet førerplads. Indbygget TomTom-navigation koster 7.900 kr.
Alle modeller har desuden ESC, seks airbags og selehuskere ved alle pladser, og Renault lover lige så god sikkerhed som i hatchback-versionen, der fik topkarakter i Euro NCAP-crashtesten.

Største tekniske nyhed finder vi i motorrummet: på det danske marked bliver den støjende og triste 1.6-liters basis-benzinmotor heldigvis afløst af en ny 110-hestes version med 6-trins gearkasse.

Ifølge Renault er den både tystere og kvikkere end den gamle, men med 14,5 km/l i snit også en bagatel mere tørstig – og da vi endnu ikke har kunnet prøve den, står al rosen indtil videre for Renaults egen regning. En ny 1.4-liters benzinmotor med turbo, 130 hk og et snitforbrug på 15 km/l, som Renault venter sig meget af, var heller ikke til rådighed ved præsentationen.

Alle dieselmodeller på det danske marked får partikelfilter som standard. Basis er en 1.5-liters med 90 hk, der klarer 22,7 km/l i snit, derefter følger en 110 hk-version af samme motor og en 1.9-liters med 130 hk, et drejningsmoment på hele 300 Nm ved 1.750 Nm og et snitforbrug på 19,6 km/l.

Og ligesom hatchback-versionen er Mégane Sport Tourer en behagelig bil. Affjedringen er til den faste side, men stadig komfortabel, og vej- og vindstøj er yderst begrænset. Ved prøvekørslen i Frankrig kunne vi desværre kun prøve en 2.0-liters diesel med 160 hk (kommer foreløbig ikke til Danmark), og den imponerede med masser af trækkraft og et lavt støjniveau.

524 liter bagagerum er pænt, men ikke prangende i klassen.
524 liter bagagerum er pænt, men ikke prangende i klassen.
Priserne er ikke helt fastlagt, men Renault forventer, at Mégane Sport Tourer bliver 10.000 kr. dyrere end hatchback-versionen og havner dermed på niveau med Peugeot 308 stationcar. Dermed skal billigste 1.6 benzin med Authentique-udstyr koste fra ca. 223.500 kr. og den 130-hestes 1.4 TCe fra ca. 283.500 kr. Dieseludgaverne starter ved ca. 238.500 kr. for en 1.5 dCi med 90 hk.

Renault Mégane Sport Tourer står klar hos de danske forhandlere fra den 19. september.