Mercedes C-klasse - perfekt stationcar

Mercedes-Benz C-klasse er snart klar som stationcar. Det er den mest populære af alle Mercedes-modeller, og stationcar-kvaliteterne er i top.

Mercedes-Benz C-klasse virker visuelt meget vellykket, også som stationcar.
Forpremiere

Kunderne kan vælge mellem to forskellige frontdesigns. Dette mere afslappede look med stjernen integreret i grillen findes på alle design-linjer undtagen Exclusive-linjen.
Kunderne kan vælge mellem to forskellige frontdesigns. Dette mere afslappede look med stjernen integreret i grillen findes på alle design-linjer undtagen Exclusive-linjen.
Motor mener: Mercedes-Benz C-klasse stationcar er lige så ualmindelig vellykket som sedanen – bare mere praktisk.

Mercedes-Benz C-klasse som stationcar virker elegant, når man får lejlighed til at køre bag den nye generation. Klassisk, solid Mercedes-stationcar-stil, men uden den mindste antydning af kassefacon.

Det dynamiske har været vigtigt for Mercedes, og stationcaren har da reelt heller ikke fået mere bagageplads end forgængeren, selv om bilen som sådan er vokset lidt. De 490/1.510 liter er også helt som hos BMW 3-serie og Audi A4.

Fjernbetjenes med smartphone

Bagsædets ryglæn er delt i forholdet 40:20:40. Det giver mulighed for mange kombinationer af bagsædepladser og bagage.
Bagsædets ryglæn er delt i forholdet 40:20:40. Det giver mulighed for mange kombinationer af bagsædepladser og bagage.
Bagsædepladsen er til gengæld øget, og selv om pladsen bagtil ikke er fyrstelig, nyder stationcaren godt af bedre loftshøjde end sedanen. Kardantunnelen fylder meget for personen i midten.

LÆS OGSÅ: Læs Motors test af BMW 5-serie touring

Bagsædet er meget kløgtigt delt i tre i forholdet 40:20:40, så mange nedklapningskombinationer er mulige. Det udvidede gulv i bagagerummet bliver så godt som plant, og ryglænet kan lægges ned via tryk på en knap. Det indebærer også, at hovedstøtterne foldes ind, så de ikke kommer i klemme bag forsæderne.

Ydermere kan tilkøbes en fiks detalje, hvor et tryk på en knap ved højre bagdør sørger for, at højre forsæde køres frem.

Stationcaren med den interne betegnelse S205 bliver første Mercedes-Benz med en ny fjernbetjeningsfunktion via smartphone. "Mercedes connect me" giver bl.a. mulighed for – som Volvo har tilbudt et stykke tid – at tjekke brændstofbeholdning eller tænde for kabinevarmeren på vilkårlig afstand.
Sikkerhedsudstyret er omfattende inklusive advarsel mod kollision. I standardudgaven kan bilen dog ikke bremse selv, det kræver en sikkerhedspakke til ca. 55.000 kr.

Med en knap ved bagsædet kan passagersædet køres frem, så der bliver ekstra plads til at folde bagsædets ryglæn ned.
Med en knap ved bagsædet kan passagersædet køres frem, så der bliver ekstra plads til at folde bagsædets ryglæn ned.
Stationcaren har samme eminente køreegenskaber – både ved kurvekørsel og motorvejsrejser – som Motor tidligere har rost C-klasse sedan for. På godt og ondt sidder man lige så lavt som i sedanen.

Avanceret hybridmotor

Motorprogrammet er det samme begyndende med dieselmodellerne C 220 og C 250 samt benzinmodellerne C 180, C 200 og C 250.
Ved præsentationen af stationcaren var det for første gang muligt at prøve den nye hybridudgave af C-klassen, hvor en 204 hestes dieselmotor kombineres med en 27 hestes elmotor.

LÆS OGSÅ: Miniduel mellem BMW 520d og Audi A6 Avant

Det er en meget avanceret og raffineret hybrid med elegant samspil mellem de to motorer, inkl. en behagelig ”coasting”-funktion, hvor dieselmotoren kobles fra selv op til 140 km/t., når føreren fjerner foden fra speederen.

Inden længe kan C-klassen fås som dieselhybrid, der kører 26,3 km pr. liter. Den noget bastante BLUETEC HYBRID-påskrift kan man ifølge prislisten ikke slippe for.
Inden længe kan C-klassen fås som dieselhybrid, der kører 26,3 km pr. liter. Den noget bastante BLUETEC HYBRID-påskrift kan man ifølge prislisten ikke slippe for.
Det officielle forbrugstal er 26,3 km pr. liter, og i forhold til E- og S-klasse er merprisen for en C-hybrid mere behersket, 70.000 kr., i forhold til C 250 med samme dieselmotor. Den højere pris bliver dog svær at hive hjem ved de ca. 3.000 kr., der er udsigt til at spare årligt i ejerafgift og brændstof. På plussiden har man så en mere stille kørsel og lidt bedre præstationer.

Hybriden bliver topmodellen på dieselsiden, idet der ikke er planer om sekscylindrede dieselmotorer.

Inden så længe udvides C-familien med en opladningshybrid kaldet C 350. Her er elmotoren oppe på 68 hk, og bilen kan køre ca. 50 km på strøm alene.

Koster fra en halv million

Mérprisen for stationcar er steget fra 30.000 til 41.000 kr. (skatteværdi 25.000 kr.), men til gengæld er elåbning af bagklappen gjort til standard på stationcaren. Tagræling er også standard, dog er der et lille tillæg, hvis den skal være i aluminium i stedet for sort.

Kvalitetsoplevelsen i kabinen er skyhøj; det samme er merprisen, hvis man sætter mange krydser på udstyrslisten, som i dette eksemplar.
Kvalitetsoplevelsen i kabinen er skyhøj; det samme er merprisen, hvis man sætter mange krydser på udstyrslisten, som i dette eksemplar.
Dermed koster billigste benzinversion ca. 526.000 kr. og billigste diesel ca. 586.000 kr. Som altid kan tilvalg af de mange interessante udstyrspakker forhøje prisen med flere hundrede tusinde kroner.

LÆS OGSÅ: Nyeste biltest og prøvekørsler fra Motor

Den nye stationcar er ventet af mange, for modellen er traditionelt den suverænt mest solgte Mercedes-model i Danmark. To ud af tre C-klasser ventes at være stationcars, og ifølge Mercedes-Benz Danmark vil den sidde tungt på mærkets flådesalg, dvs. til leasing som firmabil.

Taxi-salget ventes derimod at blive beskedent, ca. 50 årligt ud af måske 800 stationcars.