
Mercedes-Benz C-klasse som stationcar virker elegant, når man får lejlighed til at køre bag den nye generation. Klassisk, solid Mercedes-stationcar-stil, men uden den mindste antydning af kassefacon.
Det dynamiske har været vigtigt for Mercedes, og stationcaren har da reelt heller ikke fået mere bagageplads end forgængeren, selv om bilen som sådan er vokset lidt. De 490/1.510 liter er også helt som hos BMW 3-serie og Audi A4.
Fjernbetjenes med smartphone

LÆS OGSÅ: Læs Motors test af BMW 5-serie touring
Bagsædet er meget kløgtigt delt i tre i forholdet 40:20:40, så mange nedklapningskombinationer er mulige. Det udvidede gulv i bagagerummet bliver så godt som plant, og ryglænet kan lægges ned via tryk på en knap. Det indebærer også, at hovedstøtterne foldes ind, så de ikke kommer i klemme bag forsæderne.
Ydermere kan tilkøbes en fiks detalje, hvor et tryk på en knap ved højre bagdør sørger for, at højre forsæde køres frem.
Stationcaren med den interne betegnelse S205 bliver første Mercedes-Benz med en ny fjernbetjeningsfunktion via smartphone. "Mercedes connect me" giver bl.a. mulighed for – som Volvo har tilbudt et stykke tid – at tjekke brændstofbeholdning eller tænde for kabinevarmeren på vilkårlig afstand.
Sikkerhedsudstyret er omfattende inklusive advarsel mod kollision. I standardudgaven kan bilen dog ikke bremse selv, det kræver en sikkerhedspakke til ca. 55.000 kr.

Avanceret hybridmotor
Motorprogrammet er det samme begyndende med dieselmodellerne C 220 og C 250 samt benzinmodellerne C 180, C 200 og C 250.
Ved præsentationen af stationcaren var det for første gang muligt at prøve den nye hybridudgave af C-klassen, hvor en 204 hestes dieselmotor kombineres med en 27 hestes elmotor.
LÆS OGSÅ: Miniduel mellem BMW 520d og Audi A6 Avant
Det er en meget avanceret og raffineret hybrid med elegant samspil mellem de to motorer, inkl. en behagelig ”coasting”-funktion, hvor dieselmotoren kobles fra selv op til 140 km/t., når føreren fjerner foden fra speederen.

Hybriden bliver topmodellen på dieselsiden, idet der ikke er planer om sekscylindrede dieselmotorer.
Inden så længe udvides C-familien med en opladningshybrid kaldet C 350. Her er elmotoren oppe på 68 hk, og bilen kan køre ca. 50 km på strøm alene.
Koster fra en halv million
Mérprisen for stationcar er steget fra 30.000 til 41.000 kr. (skatteværdi 25.000 kr.), men til gengæld er elåbning af bagklappen gjort til standard på stationcaren. Tagræling er også standard, dog er der et lille tillæg, hvis den skal være i aluminium i stedet for sort.

LÆS OGSÅ: Nyeste biltest og prøvekørsler fra Motor
Den nye stationcar er ventet af mange, for modellen er traditionelt den suverænt mest solgte Mercedes-model i Danmark. To ud af tre C-klasser ventes at være stationcars, og ifølge Mercedes-Benz Danmark vil den sidde tungt på mærkets flådesalg, dvs. til leasing som firmabil.
Taxi-salget ventes derimod at blive beskedent, ca. 50 årligt ud af måske 800 stationcars.