Mercedes E-klasse nu som coupé

Mercedes-Benz flotte nye E-klasse Coupé erstatter CLK-modellen og er baseret på C-klassen. 4,7 meter tilbagelænet luksus.

Mercedes-Benz E-klasse Coupé
Forpremiere

Motor mener: E Coupé er gjort af det stof, der skaber en luksuriøs, tilbagelænet og tidløs coupé. Og så er det blevet lidt nemmere at hitte rundt i Mercedes-bogstaverne.

E-klasse Coupé er en ny modelbetegnelse i den omfangsrige Mercedes-familie, men helt ny i programmet er den 4,70 meter lange coupé ikke. Hidtil har den blot kørt rundt under CLK-navnet. På samme måde bliver CLK Cabriolet senere på året til E-klasse Cabriolet.

Navneændringen er en forenkling, men billedet bliver lidt mudret af, at E-klasse Coupé er bygget på C-klassens undervogn og har arvet dennes akselafstand. Den passer godt til en coupé-version, mener Mercedes-Benz.

E-klasse Coupé er en elegant rejsevogn med designlinjer fra den større CLS firedørs coupé.
E-klasse Coupé er en elegant rejsevogn med designlinjer fra den større CLS firedørs coupé.
Til gengæld er design, motorer, teknologi og kabine primært hentet hos E-klassen, så den lykkelige ejer vil ikke tænke på C-klassen.

Først og fremmest er komfort og luksusoplevelse i top, lige fra man åbner døren, hvor sideruderne overbevisende glider en anelse ned, og sikkerhedsselen høfligt føres frem i behagelig nå-afstand.

Lyddæmpningen er så gennemført, at den mindste dieselmotor aldrig bliver hørbar som en diesel. Så selv om især danskere mest tænker benzin, når det gælder coupé, kan man roligt vælge den vellykkede CDI 250 med 204 hestekræfter og et forrygende moment på 500 newtonmeter. Alt sammen fra en 2.1-liters motor med dobbelt-turbo.

Bag rattet minder arkitekturen meget om E-klassens.
Bag rattet minder arkitekturen meget om E-klassens.
Køredynamikken fejler bestemt ikke noget og hjælpes på vej af de standardmæssige adaptive støddæmpere, men Mercedes-Benz-pendulet peger stadig lidt mere på komfort end på sport. Blandt ekstraudstyr, der kan give mere dynamik, er direkte styring og dynamisk undervogn.

Priserne bærer heldigvis præg af, at bilen er en hybrid af C- og E-klassen. Coupéen er nemlig billigere end E-klasse sedan, godt 100.000 kr., uden ligefrem at kunne kaldes billig.

Mercedes-Benz i Danmark forventer især at lease bilen, hvor en E 250 CDI Coupé fås for en månedlig ydelse på 9.000 kr. med 125.000 kr. i engangsydelse. Mens listeprisen er ca. 844.000 kr., er beskatningsgrundlaget kun 632.000 kr.