Mercedes E-klasse i top

Den nye E-Klasse er på alle områder en forbedring i forhold til forgængeren. Men prisen ligger også i top.

Mercedes-Benz E-klasse
Forpremiere

Motor mener: Mercedes E-Klasse sætter nye standarder med spændende sikkerhed og imponerende motorer.

Motor har prøvet den nye E-Klasse i og omkring Madrid, og det første indtryk er overmåde positivt. Styretøjet går lidt trægere end i andre biler, og pedalerne kræver et lidt kraftigere tråd, men man lærer hurtigt at sætte pris på den fornemmelse af soliditet, som bilen udstråler i et og alt.

Attention Assist skal sikre, at bilens fører ikke falder i søvn bag rattet. Systemet måler 70 parametre i førerens kørsel, specielt ratbevægelserne. Hvis systemet måler udslag, der tyder på, at føreren er ved at blive træt, tændes et symbol med en kaffekop i instrumentbrættet; det er på tide at tage en pause.
Attention Assist skal sikre, at bilens fører ikke falder i søvn bag rattet. Systemet måler 70 parametre i førerens kørsel, specielt ratbevægelserne. Hvis systemet måler udslag, der tyder på, at føreren er ved at blive træt, tændes et symbol med en kaffekop i instrumentbrættet; det er på tide at tage en pause.
Kørekomforten er fornem, og selv på dårlige spanske biveje sluger undervognen ujævnheder og dårlig belægning. Det solide indtryk fornægter sig heller ikke i den optimalt støjdæmpede kabine, hvor kvalitetsfornemmelsen er helt i top. Her har Mercedes efter en nedgangsperiode igen indhentet Audi og BMW.

E-Klassen er spækket med det nyeste sikkerhedsudstyr. På listen over standardudstyr står bl.a. Attention Assist, adaptivt fjernlys, der automatisk blænder op og ned, og afstandsradaren Distronic Plus, der holder øje med et område 200 meter foran bilen og advarer føreren eller bremser bilen ned, hvis den forankørende pludselig sænker farten.

Efter at være overhalet Audi og BMW er Mercedes igen med i top, når det gælder kvalitetsindtryk i kabinen.
Efter at være overhalet Audi og BMW er Mercedes igen med i top, når det gælder kvalitetsindtryk i kabinen.
Den danske importør starter med fem versioner. Benzinversionerne, den 6-cylindrede E350 CGI og den 8-cylindrede E500, yder hhv. 292 og 388 hk, mens dieselversionerne tæller to 4-cylindrede, E220 CDI og E250 CDI med 170 og 204 hk, og den 6-cylindrede E350 CDI med 234 hk. Til efteråret kommer yderligere fire motorversioner, heriblandt en nyudviklet 1.8-liters turbo-benziner med direkte indsprøjtning og 204 hk.

Mest overbevisende i det aktuelle sortiment er den 2.2-liters BlueEfficiency-diesel i E250 CDI. Motoren er i princippet den samme som i E220 CDI, men er udstyret med dobbelt turbo. I E250 yder motoren som nævnt 204 hk og præsterer et drejningsmoment på imponerende 500 Nm, som giver bilen et formidabelt bundtræk helt fra 1.600 o/min.

Mercedes har optimeret brændstoføkonomien, så f.eks. E250 CDI kører 16,1 km/l ved blandet kørsel og 20,0 km/l på landevej – imponerende for så stor og tung en bil.