Mercedes GLA: godt skjult SUV

Mercedes-Benz GLA er en SUV-version af A-klassen. Der er dog ikke meget SUV over GLA – undtagen når man tager den ud i terrænet.

Foto: Torben Arent
Forpremiere

Bagfra har Mercedes-Benz GLA et robust udseende med sin store bredde. Der er ikke megen offroader-attitude i designet. Fotos: Torben Arent
Bagfra har Mercedes-Benz GLA et robust udseende med sin store bredde. Der er ikke megen offroader-attitude i designet. Fotos: Torben Arent
Motor mener: Mercedes-Benz GLA er en ekstraordinær civiliseret SUV, men kan også gøres terrænduelig.

SUV-modeller er højeste mode. Alligevel er Mercedes-Benz gået uden om den oplagte mulighed at give sin nye GLA et klart offroad-look. Tværtimod fremtræder Mercedes-Benz GLA på næsten enhver måde meget personbilsagtigt. „Crossover” er vel det længste, man kan strække sig, når der skal sættes etiket på.

GLA fra den forhjulstrukne A-klasse-familie er også langt mere afrundet og „blød” at se på end SUV’en fra den større C-klasse-familie, GLK. Hvis man absolut vil have sin GLA til at se lidt terræn-rå ud, kan SUV-offroad-paneler tilkøbes. Uanset om bilen har firehjulstræk eller ej.

Med GLA gør Mercedes-Benz sin entré i den luksuriøse klasse for kompakte SUV’er, hvor BMW X1 har regeret i snart fem år, og hvor Audi kom til for tre år siden med Q3. Den lidt større Volvo XC60 fra 2008 kan til dels også tælles med.

Sid højt i Mercedes-Benz GLA

Man sidder komfortabelt i Mercedes-Benz GLA.
Man sidder komfortabelt i Mercedes-Benz GLA.
Mercedes-Benz GLA deler undervogn med A-, B- og CLA-modellerne inklusive akselafstand, men har større sporvidde og dermed bredde. Det ses. Især bagfra har bilen en meget solid og vellykket fremtoning med sin store bredde, der også er med til at kamuflere, at GLA er seks cm højere end A-klassen.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X1

Det er ikke nogen markant forhøjelse, men nok til at give en siddeposition, der er øget syv cm til fordel for ind- og udstigning samt udsyn. Også bagsædepladsen vinder. Modsat en A-klasse sidder to voksne fint på bagsædet. Den velvoksne kardantunnel begrænser dog anvendeligheden af midterpladsen.

Bagagerummet får også et godt løft ved ombygningen. Det vokser fra 341 til 421 liter, og læssehøjden er behagelig reduceret. Rummeligheden svarer til X1, men er dårligere end i Q3. En lille, men nyttig funktion er, at bagsæderyglænet kan vippes lidt frem, så bagagerummet vokser 60 liter.

GLA er overordentlig civiliseret at køre. Hurtige, krappe kurver giver ikke den mindste krængning ud over sædvanlig sedan-opførsel.

Undervognskomforten er til fulde bevaret, måske endda forbedret, er det første indtryk.

Mercedes-Benz GLA er ganske kapabel til at køre i lettere terræn i 4 Matic-udgaverne. Firehjulstrækket fordeler kræfterne helt variabelt mellem for og bag.
Mercedes-Benz GLA er ganske kapabel til at køre i lettere terræn i 4 Matic-udgaverne. Firehjulstrækket fordeler kræfterne helt variabelt mellem for og bag.
Eneste anke: påfaldende vindstøj ved dansk motorvejsfart, i hvert fald i nogle eksemplarer under nogle forhold. Og så er vendediameteren ret stor med 11,8 meter – en hel meter mere end den baghjulstrukne C-klasse og 0,8 meter mere end hos A-klassen.

Klarer sig godt i terrænet

At der er en SUV skjult under den civiliserede skal, afslører en tur i terrænet. I de firehjulstrukne udgaver kommer man langt over stok, sten og skrænter. Som noget nyt for en Mercedes (semi-)offroader er firehjulstrækket elektronisk styret og kan dermed fordele kraften fuldstændig variabelt mellem for og bag.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi Q3

Både på asfalt og i terrænet giver det gode resultater. Med firehjulstrækket, 4 Matic, følger en „offroad-knap”, som gør styretøj, speederrespons og gearskifte mere terrænegnet. Har man valgt et af de avancerede lygtesystemer, udløser knappen også et særligt „offroad-lys” med bredere dækning og kraftigere lys.

I de firehjulstrukne udgaver giver skærm nyttig oplysning ved terrænkørsel: bilens hældning og krængning samt forhjulenes retning.
I de firehjulstrukne udgaver giver skærm nyttig oplysning ved terrænkørsel: bilens hældning og krængning samt forhjulenes retning.
Yderligere en knap aktiverer downhill-assist. På selv den stejleste nedkørsel sørger bilen for at holde farten trygt nede på fire-otte km/t.

Selv om GLA ved Motors første møde fremstår meget personbilsagtig, vil der senere i år komme en version, der er mere offroad-rå. Den får særligt offroad-chassis med større frigang (30 mm for, 22 mm bag) og dermed bedre terrænegenskaber, højere siddeposition og offroad-look.

Bilens store skærm kan skifte til terrænvisning og oplyse om hældning, krængning og forhjulenes udslag.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Audi Q5 og Volvo XC60

Firehjulstræk kan tilkøbes til de fleste varianter. Firehjulstrukne modeller har altid automatgear i form af syvtrins dobbeltkoblingsgear, mens det modsatte ikke nødvendigvis er tilfældet. Ved almindelig kørsel trækker de firehjulstrukne versioner som udgangspunkt udelukkende på forakslen, men der flyttes straks moment til baghjulene ved behov, f.eks. ved acceleration eller på glat vej.

Anhængervægten er 1.500 kg i alle udgaver.

Masser af udstyr

Teknologi i kabinen og under motorhjelmen er helt identisk med A-klassen. Det giver mulighed for et omfattende udvalg af komfort- og sikkerhedssystemer som stort infotainment anlæg med bl.a. iPhone-integration, radarbaseret fartpilot og automatisk nødbremse eller stort glastag.

Når det gælder motorer, er udvalget det samme, omend de mindste 180-modeller ikke fås. I hvert fald ikke i første omgang.

Alle dieselmodeller kører over 20 km pr. liter. En AMG-version med 360 hestekræfter er til rådighed, hvis man synes, ens crossover skal være en motorvejsbandit.

Billigste version er GLA 200 til ca. 480.000 kr., mens dieselprisen begynder ved knap 510.000 kr. Billigste firehjulstrækker koster godt 580.000 kr., idet såvel automatgear som firehjulstræk hver især koster 40.000 kr.

Som altid hos Mercedes-Benz er rigelig mulighed for at smide masser af ekstraudstyr i, så denne post kan nemt forhøje prisen med et par hundrede tusinde kr.