Mercedes A-klasse frisket op

Den nye Mercedes-Benz A-klasse viser, at det tyske mærke er inde i noget af en foryngelseskur. Friske, flotte former og attraktive priser skal få unge bilkøbere til at vælge det ellers klassiske bilmærke. Selv i Danmark kan den plan sagtens gå hen og blive en succes.

Mercedes A-klasse kommer kun i én karrosseriversion med fem døre.
Forpremiere

I forhold til den gamle Mercedes A-klasse er designet blevet en hel del flottere. Særligt bilens øgede længde og bredde og den reducerede højde har givet bilen meget flotte dimensioner.
I forhold til den gamle Mercedes A-klasse er designet blevet en hel del flottere. Særligt bilens øgede længde og bredde og den reducerede højde har givet bilen meget flotte dimensioner.
Motor mener: Alle gode gange tre! Mercedes-Benz A-klasse er ikke længere bare den billige indgang til luksusmærket, men fremstår nu som en helstøbt, velkørende og smuk model i sin egen ret.

Dette er tredje generation af Mercedes A-klassen. Den første fra 1997 blev verdenskendt, da bilen viste sig at have yderst uheldige køreegenskaber. Anden generation fra 2004 fortsatte det alternative design, der havde brugsmæssige fordele, men langt fra var en skønhed.

Nu er tredje generation klar, og set i lyset af de foregående modellers moderate succes er det modigt, at fabrikken fastholder A-betegnelsen. For det er vitterlig det eneste, der er til fælles mellem denne nye udgave og forgængerne.

Flot design på Mercedes A-klasse

Linjerne er hentet fra B-klassen, men hele instrumentbordet er sænket en smule. Materialerne i Mercedes A-klasse er flotte, men den meget lave placering af varmeanlægget er en stor svipser.
Linjerne er hentet fra B-klassen, men hele instrumentbordet er sænket en smule. Materialerne i Mercedes A-klasse er flotte, men den meget lave placering af varmeanlægget er en stor svipser.
Den nye Mercedes-Benz A-klasse er i stor stil baseret på den også ret nye B-klasse og er en forhjulstrukken bil med fire sidedøre, en stor bagklap og plads til fire-fem personer. Den skal konkurrere med de luksuriøse biler i Golf-klassen som f.eks. Audi A3, BMW 1-serien, Volvo V40 og Alfa Romeo Giulietta.

I forhold til den gamle A-klasse er den nye blevet både længere og bredere, mens højden er markant reduceret. Det har givet bilen en helt anden fremtoning, og med det friske design virker Mercedes-Benz A-klasse nu både dynamisk i sine former, samtidig med at den er utrolig harmonisk at se på fra alle vinkler.

Skarpe priser på Mercedes A-klasse

Den gamle Mercedes-Benz A-klasse fungerede som en billig adgangsbillet til Mercedes’ verden, men med den nyes ankomst er den mulighed nu væk. Prisen er steget små 100.000 kroner, så billigste A-klasse nu koster 334.000 kroner.

Alle udgaver af Mercedes A-klasse har som standard en farveskærm på 5,8-tommer. Den er forberedt til eftermontering af navigationsanlæg for bare 6.000 kroner, og viser desuden mange informationer om bilens drift.
Alle udgaver af Mercedes A-klasse har som standard en farveskærm på 5,8-tommer. Den er forberedt til eftermontering af navigationsanlæg for bare 6.000 kroner, og viser desuden mange informationer om bilens drift.
Alligevel er prisen skarp og yderst attraktiv i forhold til konkurrenterne. Det skyldes, at den samlede pakke af teknik, design, plads og udstyr nu ligger i en anden liga og derfor konkurrerer med biler i denne prisklasse. Og i den sammenligning fremstår Mercedes-Benz A-klasse som et godt køb.

Standardudstyret omfatter således bl.a. 16-tommer alufælge, bluetooth, semiautomatisk aircondition, sportssæder, en 5,8-tommer farveskærm, der er forberedt til navigationsanlæg, samt et glimrende lydanlæg.

Mercedes A-klasse med økonomiske motorer

På tekniksiden finder vi to dieselmotorer på 1.5- og 1.8-liter, samt to benzinmotorer på 1.6- og 2.0-liter. De fås alle med valg mellem en sekstrins manuel gearkasse eller en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Alle udgaver i Danmark får sportssæder som standard. Her er hovedstøtterne integreret i ryglænet ved både for og bagsæderne. Smart, men ikke lige rart for alle størrelser af førere.
Alle udgaver i Danmark får sportssæder som standard. Her er hovedstøtterne integreret i ryglænet ved både for og bagsæderne. Smart, men ikke lige rart for alle størrelser af førere.
Dieselmotorerne går mellem 23 og 26 km pr. liter, mens benzinmotorerne kører mellem 16 og godt 18 km/l. Dermed er A-klassen blevet markant mere økonomisk end forgængeren, og på nær topudgaven med 211 hk er alle udgaver i energiklasse A.

Sikkerheden skal tilkøbes

I lighed med de større Mercedes-modeller tilbyder fabrikken et stort udvalg af sikkerhedsudstyr. Som standard har alle versioner et advarende system, som med lys og lyd advarer, hvis man kører for tæt på de forankørende.

Det er ikke et system, der selv nedbremser bilen, men det advarer føreren tids nok til, at han eller hun enten kan bremse eller undvige. Vælger man at bremse, sørger systemet for, at bremsekraften er optimal. Derudover er der syv airbags og et system, der advarer, hvis føreren kører på en måde, der tyder på, at der behov for en pause.

Bagtil er pladsen i Mercedes A-klasse overraskende stor. Knæpladsen er rimelig, og loftshøjden acceptabel. Men midterpladsen er generet en del af den store kardantunnel, der er lavet for at forberede bilen til firehjulstrukne udgaver.
Bagtil er pladsen i Mercedes A-klasse overraskende stor. Knæpladsen er rimelig, og loftshøjden acceptabel. Men midterpladsen er generet en del af den store kardantunnel, der er lavet for at forberede bilen til firehjulstrukne udgaver.
Som ekstraudstyr kan tilkøbes Mercedes-Benz’ Presafe-system, der forbereder bilens sikkerhedssystemer forud for et eventuelt sammenstød. Ekstraudstyret omfatter desuden alarm for biler i den blinde vinkel og adaptiv fartpilot. Vælger man det hele, lyder regningen på 50.000 kroner.

Sikkerhedssystemer som automatisk nedbremsning for fodgængere og forankørende biler i bytrafik tilbyder Mercedes ikke. Her har Volvo stadig et så stort forspring, at selv en af verdens største bilproducenter ikke kan følge med.

Vælg standardudgaven af Mercedes A-klasse

Vi har prøvet flere versioner af den nye Mercedes A-klasse. Generelt er indtrykket overordentligt positivt, når det handler om køreegenskaber, affjedring, styretøj og bremser. Særligt bemærkede vi bilens lave støjniveau.

I 200 CDI-udgaven, som er en 1.8-er med 136 hk, skal man være dygtig for at høre, at der er tale om en dieselmotor. Hertil passede det syvtrins automatgear forbilledligt.

Benzinudgaven A200 med 156 hk er også yderst vellykket med et bundtræk, der næsten er en dieselmotor værdig. Den kørte vi med det manuelle gear, og også her blev vi overbevist om, at automatgearkassen til 47.000 kroner er værd at overveje ganske kraftigt.

Bagagerummet i Mercedes A-klasse er flot beklædt, og som ekstraudstyr kan tilkøbes en del smarte løsninger, der holder styr på bagagen. Det rummer 341 liter  ret gennemsnitligt for klassen.
Bagagerummet i Mercedes A-klasse er flot beklædt, og som ekstraudstyr kan tilkøbes en del smarte løsninger, der holder styr på bagagen. Det rummer 341 liter ret gennemsnitligt for klassen.
Til gengæld kan man roligt spare sig for at investere i en såkaldt Dynamik-pakke til godt 7.000 kroner. Den omfatter hastighedsafhængig servostyring, som er godt, men desværre også en sportsundervogn, som er usædvanlig ukomfortabel at køre med.

Vores bud på bedste køb er en A180 diesel med 109 hk og automatgear til 374.000 kr. eller en A200 med 156 hk og automatgear til 410.000 kroner.

Hertil kan tilkøbes et hav af udstyr, hvor kun fantasi og pengepung sætter en grænse. Mercedes-Benz har med den nye A-klasse på netop dette punkt skabt mærkets mest fleksible bil, når det handler om muligheden for at kombinere udstyr, farver, motor, gearkasser og øvrig teknik.