
Dette er tredje generation af Mercedes A-klassen. Den første fra 1997 blev verdenskendt, da bilen viste sig at have yderst uheldige køreegenskaber. Anden generation fra 2004 fortsatte det alternative design, der havde brugsmæssige fordele, men langt fra var en skønhed.
Nu er tredje generation klar, og set i lyset af de foregående modellers moderate succes er det modigt, at fabrikken fastholder A-betegnelsen. For det er vitterlig det eneste, der er til fælles mellem denne nye udgave og forgængerne.
Flot design på Mercedes A-klasse

I forhold til den gamle A-klasse er den nye blevet både længere og bredere, mens højden er markant reduceret. Det har givet bilen en helt anden fremtoning, og med det friske design virker Mercedes-Benz A-klasse nu både dynamisk i sine former, samtidig med at den er utrolig harmonisk at se på fra alle vinkler.
Skarpe priser på Mercedes A-klasse
Den gamle Mercedes-Benz A-klasse fungerede som en billig adgangsbillet til Mercedes’ verden, men med den nyes ankomst er den mulighed nu væk. Prisen er steget små 100.000 kroner, så billigste A-klasse nu koster 334.000 kroner.

Standardudstyret omfatter således bl.a. 16-tommer alufælge, bluetooth, semiautomatisk aircondition, sportssæder, en 5,8-tommer farveskærm, der er forberedt til navigationsanlæg, samt et glimrende lydanlæg.
Mercedes A-klasse med økonomiske motorer
På tekniksiden finder vi to dieselmotorer på 1.5- og 1.8-liter, samt to benzinmotorer på 1.6- og 2.0-liter. De fås alle med valg mellem en sekstrins manuel gearkasse eller en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Sikkerheden skal tilkøbes
I lighed med de større Mercedes-modeller tilbyder fabrikken et stort udvalg af sikkerhedsudstyr. Som standard har alle versioner et advarende system, som med lys og lyd advarer, hvis man kører for tæt på de forankørende.
Det er ikke et system, der selv nedbremser bilen, men det advarer føreren tids nok til, at han eller hun enten kan bremse eller undvige. Vælger man at bremse, sørger systemet for, at bremsekraften er optimal. Derudover er der syv airbags og et system, der advarer, hvis føreren kører på en måde, der tyder på, at der behov for en pause.

Sikkerhedssystemer som automatisk nedbremsning for fodgængere og forankørende biler i bytrafik tilbyder Mercedes ikke. Her har Volvo stadig et så stort forspring, at selv en af verdens største bilproducenter ikke kan følge med.
Vælg standardudgaven af Mercedes A-klasse
Vi har prøvet flere versioner af den nye Mercedes A-klasse. Generelt er indtrykket overordentligt positivt, når det handler om køreegenskaber, affjedring, styretøj og bremser. Særligt bemærkede vi bilens lave støjniveau.
I 200 CDI-udgaven, som er en 1.8-er med 136 hk, skal man være dygtig for at høre, at der er tale om en dieselmotor. Hertil passede det syvtrins automatgear forbilledligt.
Benzinudgaven A200 med 156 hk er også yderst vellykket med et bundtræk, der næsten er en dieselmotor værdig. Den kørte vi med det manuelle gear, og også her blev vi overbevist om, at automatgearkassen til 47.000 kroner er værd at overveje ganske kraftigt.

Vores bud på bedste køb er en A180 diesel med 109 hk og automatgear til 374.000 kr. eller en A200 med 156 hk og automatgear til 410.000 kroner.
Hertil kan tilkøbes et hav af udstyr, hvor kun fantasi og pengepung sætter en grænse. Mercedes-Benz har med den nye A-klasse på netop dette punkt skabt mærkets mest fleksible bil, når det handler om muligheden for at kombinere udstyr, farver, motor, gearkasser og øvrig teknik.