n Permanent firehjulstræk og rallykørsel har altid været kendetegnet for det japanske mærke Subaru. Og til trods for at den nye Impreza ser meget anderledes ud end den rallyinspirerede forgænger, er firehjulstrækket med reduktionsgear fastholdt.
Det adskiller bilen fra konkurrenter som Ford Focus, VW Golf og Audi A3 og har sine fordele, især om vinteren. Ulempen er dog, at firehjulstrækket stjæler plads ved bagagerummet, som er pÃ¥ bare 301 liter â en del mindre end konkurrenternes.
Dertil kommer, at firehjulstrækket giver mere transmissionsmodstand, og det betyder dårligere brændstoføkonomi samt en mere træg acceleration gennem gearene på tør vej.
Den officielle accelerationstid til 100 km/t er 9,6 sek. Men i virkeligheden føles bilen en del langsommere. Og accelerationen føles først rigtig hurtig de sidste 2.000 omdrejninger, før omdrejningsbegrænseren sætter ind. Det betyder, at man til hverdag har en bil, som føles bovlam.
Endnu fås bilen kun med denne toliters boksermotor, men senere kommer en mindre 1.5-liters motor, to kraftigere turboversioner samt en 2-liters dieselmotor.
Kabinen er flottere end i forgængeren, men med en pris på over 300.000 kr. virker den fortsat billig, og kvalitetsfornemmelsen føles langt ringere end i konkurrenterne. Pladsforholdene er rimelig gode, der er god plads på bagsædet, hvor der er blevet 6,5 cm mere benplads.
Prisen for basisversionen med tolitersmotor er 315.000 kr., hvilket er fornuftigt, når man ser på standardudstyrslisten, der ud over firehjulstrækket blandt andet indeholder klimaanlæg, xenonforlygter, fartpilot, læderrat, tågelygter og isofixbeslag til børnestole. Metallak er i øvrigt med i prisen.
Det store spørgsmål er blot, hvordan Subaru Imppreza holder værdien. Der findes ikke mange biler på brugtbilsmarkedet, og da mærket har en trofast fanskare, bliver værdi-tabet formentlig ikke helt vildt. Det gør Imprezaen til et interessant valg, men man skal have brug for firehjulstrækket, ellers er der mere interessante biler på markedet. kml