Mere sikkerhed til Toyota Avensis

Samarbejdet med BMW bringer nye, lækre og rene dieselmotorer ind i Toyota Avensis-programmet. Samtidig er sikkerheden stærkt forbedret.

Toyota Avensis.
Forpremiere

Avensis fås både som stationcar og sedan. Det er denne stationcar, der er mest populær herhjemme. Bagagerummet er på 543 liter. Fotos: Toyota
Avensis fås både som stationcar og sedan. Det er denne stationcar, der er mest populær herhjemme. Bagagerummet er på 543 liter. Fotos: Toyota
Motor mener: Toyota Avensis får fine nye motorer og mere sikkerhed, og så er priserne fortsat noget lavere end hos konkurrenterne.

Toyota Avensis har i mange år været den mest solgte bil i firmabilsklassen i Danmark, og som noget usædvanligt er det både private og firmaer, der køber bilen. Det er derfor en af de helt store nyheder, når Toyota præsenterer en ny udgave af Avensis.

 

 

Man kan dog diskutere, om den er helt ny, for fabrikken har genbrugt så mange dele, at det nok er mere rimeligt at tale om et facelift. Men det er mest en krig om ord, for humlen er, at Avensis byder på masser af nyheder i det modelår, der træder i kraft allerede her før sommerferien.

Motorer fra BMW

Der er ikke sket de store forandringer ved instrumenthuset, men materialerne føles rare, og i det hele taget er bilen let at betjene.
Der er ikke sket de store forandringer ved instrumenthuset, men materialerne føles rare, og i det hele taget er bilen let at betjene.
I forbindelse med overgangen til de nye skærpede Euro 6-miljøkrav har Toyota besluttet at nedlægge produktionen af egne store dieselmotorer. I stedet køber man 1.6- og 2.0-liters dieselmotorer hos BMW, der er blevet en stor samarbejdspartner. Det er ikke noget dårligt bytte, for de nye motorer passer glimrende ind i den forhjulstrukne Avensis.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat

Sjovt nok var det faktisk 1.6-liters dieselmotoren, der gav den mest positive oplevelse, for nok er tolitersmotoren mærkbart kraftigere, men den føles en anelse mere støjende end 1.6eren. Merprisen er sjovt nok kun på 10.000 kr., så i praksis vil det nok alligevel være bedst at vælge den store motor.

Alternativt skal man se på udgaven med Toyotas egen 1.8-liters benzinmotor. Den prøvede vi med Toyotas trinløse automatgear af CVT-typen. Begge dele fungerede langt bedre end tidligere og er absolut en grundig overvejelse værd. Man kan få 1.8eren med automatgear og så alligevel spare 45.000 kr. i forhold til en tilsvarende udgave med den store dieselmotor, der kun fås med manuelt gear.

Nyt sikkerhedsudstyr

Fra og med T2-udstyrsniveauet er denne store 8-skærm standard. Som tilvalg skal man købe navigationsanlæg til 6.500 kr. ekstra.
Fra og med T2-udstyrsniveauet er denne store 8-skærm standard. Som tilvalg skal man købe navigationsanlæg til 6.500 kr. ekstra.
Alle udgaver af Toyota Avensis er nu forsynet med en automatisk nødbremse, der kan advare og bremse, hvis man ikke har set, at bilerne foran enten holder stille eller kører betydeligt langsommere.

Systemet virker mellem 10 og 80 km/t. og kan nå at bremse bilen helt ned, hvis hastighedsforskellen er op til 30 km/t. Kører man f.eks. 80 km/t., og bilen foran kun kører 50 km/t. kan den nye Avensis altså selv forhindre et sammenstød. Er hastighedsforskellen større, bremser den stadig, og selve kollisionshastigheden bliver derved mindre.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo

Systemet er ikke så smart som hos f.eks. Volvo, der også kan se fodgængere og cyklister, men for Toyota er det en god og tryg start i retning af mere sikre biler, og Toyota venter dermed at kunne opnå de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP – det får vi at se senere på året.

Dieseludgaverne fås kun med en manuel sekstrins gearkasse, men til 1.8-liters benzinmotoren kan man for 25.000 kr. tilkøbe denne CVT-gearkasse. Den fungerer godt og gør bilen mere komfortabel.
Dieseludgaverne fås kun med en manuel sekstrins gearkasse, men til 1.8-liters benzinmotoren kan man for 25.000 kr. tilkøbe denne CVT-gearkasse. Den fungerer godt og gør bilen mere komfortabel.
Fra udstyrsniveauet T2 har bilerne også en linjevogter, der advarer, hvis man er på vej ud over kantlinjerne, ligesom bilerne har et kamera, der aflæser vejskilte langs vejen, og som også styrer det lange lys for en, så man ikke blænder modkørende.

Flot udstyret

På komfortsiden har alle udgaver aircondition, elektrisk p-bremse, LED baglygter og kørelys, radio med bluetooth og sædevarme samt en lang række nyttige detaljer.

Ofrer man 60.000 kr. og går op i T2-niveauet får man foruden de nævnte sikkerhedsdetaljer også 17-tommer alufælge, klimaanlæg og ikke mindst Toyota Touch 2 multimediesystemet med en otte tommer stor farveskærm med bakkamera og mulighed for indbygning af navigationsanlæg. Ønsker man endnu mere udstyr er der mulighed for at tilkøbe flere udstyrspakker med bl.a. LED-forlygter, lædersæder og glastag.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mazda 6

Mellem instrumenterne er der nu en farveskærm. Her vises sidst passerede hastighedstavle, så man har lettere ved at vide, hvor hurtigt man må køre.
Mellem instrumenterne er der nu en farveskærm. Her vises sidst passerede hastighedstavle, så man har lettere ved at vide, hvor hurtigt man må køre.
En 1.8 sedan med T2-udstyr koster uden det nævnte ekstraudstyr lige under 380.000 kr., og det er en stærk pris sammenlignet med konkurrenterne som Ford Mondeo og VW Passat. Er man så heldig, at man kan få en Avensis som firmabil, slipper man med en beskatningspris på bare 270.000 kr.

Det er dermed attraktive priser for både private og firmabilsbrugere, og Toyota venter da også, at denne nye Avensis på den baggrund vil generobre titlen som Danmarks mest solgte bil i den store firma- og familiebilsklasse.

Som altid kan man glæde sig over fremragende pladsforhold ved både for- og bagsæder, en rolig og komfortabel kørsel, et trygt ejerskab, der bl.a. baserer sig på Toyotas treårige garanti samt 13 års førstepladser i træk i FDMs AutoIndex, hvor bilejernes vurdering af forhandlere og værksteder måles blandt alle bilmærker.