Mestermotor i Ford S-Max

Den nye Ecoboost-motor får de facelifetede udgaver af Ford S-Max og Ford Galaxy til at spinde. Forbrugstallene imponerer dog ikke.

Ford S-Max og Galaxy
Forpremiere

Motor mener: Den nye Ecoboost-motor i Ford S-Max og Ford Galaxy er et spring ind i en ny verden, hvor en mindre motor yder som en større og skulle bruge mindre benzin. Det sidste kniber det lidt med.

Man skal spidse ører for at kunne nynne med på de spæde toner, som Fords nye 2.0 SCTi Ecoboost-motor sender ind i kabinen. Der er kun en svag summen selv under maksimal acceleration, og den ligeledes nye dobbeltkoblings seksgears-transmission lægger umærkeligt et nyt gear ind over det, der er blevet for kort.

Ecoboost-motorerne kan næsten ikke høres - eller ses for den sags skyld.
Ecoboost-motorerne kan næsten ikke høres - eller ses for den sags skyld.
Det er sukkertøj, det her. Ikke mindst fordi de 203 hestekræfter og et drejningsmoment på 300 Nm fra 1.750-4.500 o/min. er arbejdsivrige og rigelige til den ret så store Ford S-Max, der er 477 cm lang, 188 cm bred og 166 cm høj til en generøs akselafstand på 285 cm. Dimensionerne giver naturlig plads inde i den sporty MPV, der har fleksibel sædeindretning til fem eller syv passagerer. Kørestillingen er ergonomisk korrekt og fuld justerbar i længde og højde sammen med rattet.

Den sportslige kørestilling harmonerer godt med motorens karakteristik, der både er viril i toppen og sej i bunden. Drejningsmomentet hører til i dieselligaen, og Ford S-Max har da også en udveksling på 50 km/t pr. 1.000 o/min. Det oplyste forbrugstal på 12,3 km/l imponerer dog ikke, og man skal næppe stille forventning om et lavere forbrug i en barsk hverdag.

Med sekstrins dobbelkoblingsgear er S-Max/Galaxy en herlig langtursbil.
Med sekstrins dobbelkoblingsgear er S-Max/Galaxy en herlig langtursbil.
Set udefra har Ford S-Max gennemgået en mindre skønhedsoperation med ny front med femkantet grill og nye lygter. Det er dog i småtingsafdelingen. I kabinen er der nye farver på knapperne. Den virkelige nyhed ligger under motorhjelmen.

Den forbedrede Ford S-Max med 2.0 SCTi Ecoboost-maskine kommer til Danmark til maj og vil komme til at koste 491.850 kr. som introduktionspris. Senere er prisen 524.350 kr. med fem sæder. To ekstra sæder koster knap 20.000 kr.

Sideløbende med Ford S-Max har også husholdningsmodellen eller børnecontaineren Ford Galaxy gennemgået en skønhedskur. De to kendes fra hinanden, ved at Galaxy er højere med en fladere taglinje og større rudeareal med en anden vinkel på den sidste siderude. Galaxy er også født med tre sæderækker og syv pladser.

Ford Galaxy er familieudgaven med syv sæder som standard.
Ford Galaxy er familieudgaven med syv sæder som standard.
Ford Galaxy og Ford S-Max deles om det samme motorprogram med to benzinmotorer, en Duratec og SCTi Ecoboost og en 2-liters Duratorq turbodiesel i tre styrker på hhv. 115 hk, 140 hk og 163 hk. Ved præsentationen var der stillet en Ford Galaxy 2.0 TDCi 163 hk med manuelt gearskifte til rådighed.

Også dieselmotorerne har været til teknisk kontrol og er blevet forbedret på områder som ydelse, brændstoføkonomi og ikke mindst støj. På en kort tur er det ikke til at fastlægge, om omgangen med dyre dieseldråber er blevet bedre, derimod er det ganske tydeligt, at motorlyden er reduceret. Der skal et trænet øre til at høre, om der ligger en stærk dieselmotor eller tilsvarende benzinmotor ude under motorhjelmen.

Hvis det daglige kørselsmønster omfatter længere ture dækker 2.0 TDCi-motoren med enten 140 hk eller 163 hk behovet bedre end den nye højteknologiske SCTi Ecoboost-benzinmotor - uden at det slår skår i køreglæden. Den er til fulde bevaret i både Galaxy og S-Max med oliefyr. Og glæden bliver ikke mindre af de færre besøg på tankstationen ud fra at 2-liters TDCi-motoren leverer mellem 17,5 km/l og 16,7 km/l.

Frem til august måned er den fornemme 6-trins Powershift dobbeltkoblingsgearkasse uden merpris, en gevinst på 32.500 kr.

Af Peter Aaboe