Motor mener: Den nye 2.0 4-cylindrede benzinmotor i BMW X1 er et glimrende eksempel på, at mindre ikke også er ringere. Blot kunne benzinforbruget være lidt mere gunstigt.
Ingen kan vel være uenig i, at en sekscylindret rækkemotor med BMW-kultur har den smukkeste og mest inciterende motorlyd. Den spinder virkelig som en kat. Det gælder ikke umiddelbart for den nye 4-cylindrede motor i BMW X1 xDrive 28i. Når den nærmer sig topomdrejninger, nærmest snerrer den i stedet for at spinde. Til gengæld er det kun lyden, der afslører, at der er to cylindre færre til at trække læsset.Men man behøver slet ikke at bevæge sig i det øvre register. Med 350 Nm i drejningsmoment fra 1.250 til 5.000 o/min. er det ikke svært at holde omdrejningerne på et moderat niveau og spare på de dyre dråber. Motoren er så smidig, at man kan daffe rundt i byen med 50 km/t. i 6. gear ved 1.000 o/min – og trække omdrejningerne op uden at skifte gear. Det er imponerende.
Topydelsen på 245 hk er 13 hk færre end i den afløste 6-cylindrede 3.0 motor, men hestekræfterne rækker så rigeligt. Accelerationen fra 0-100 km/t. er nede på 6,1 sek., hvilket er 7/10 sek. hurtigere end forgængeren. Topfarten er 240 km/t. Så kan man vist ikke forlange mere.Benzinøkonomien kunne godt være bedre. Især set i lyset af al den avancerede teknik, BMW har proppet den nye motor med, og at den har en meget velfungerende stop-start-teknologi. I samme øjeblik, bilen holder stille i frigear, stopper motoren, og den starter øjeblikkeligt, når koblingen bliver trådt ned.
De 12,7 km/l i gennemsnit er ganske vist en forbedring på 16 procent, men det siger noget om, hvor dårlige forgængerens 10,6 km/l var. Det gode er, at også CO2-udledningen på 183 g/km er 16 procent lavere.
Køreoplevelsen er meget positiv, men desværre indbød vejene omkring München ikke til at afprøve den kortere og lettere motors indflydelse på svingegenskaberne. Teoretisk skulle de bliver lidt bedre med færre kilo og mindre udhæng over forakslen.
Som billedet ser ud, kører den 4-hjulstrukne X1 xDrive 28i neutralt med meget præcis styring og er på alle måder velfungerende. Produktionen er i gang, og X1 xDrive i28 er hos forhandlerne om kort tid. Prisen bliver heftige 793.524 kr. med 8-trins automatgearkasse, der er tilvalg, og 757.675 med 6-trins manuel gearkasse.