Mini Clubman er knap så mini mere

Mini-navnet udfordres med den nye Clubman, der både har god bagsædeplads og et stort bagagerum. Prisen udfordrer også navnet.

Mini Clubman.
Forpremiere
To bagdøre giver adgang til et bagagerum på 360 liter, og bagsædet kan foldes frem i tre dele i forholdet 40:20:40. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
To bagdøre giver adgang til et bagagerum på 360 liter, og bagsædet kan foldes frem i tre dele i forholdet 40:20:40. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Med Clubman er mini blevet en praktisk, moderne bil, som er en daglig glæde at køre i. Men en folkevogn er det ikke mere.

Det moderne bilmærke Mini gentager i bund og grund succesen fra 1960erne og 1970ernes britiske folkevogn, der tog Europa med storm. Men hvor den gamle Mini havde svært ved at følge med tiden, er den moderne udgave i den grad klar til at følge med, når kunderne bevæger sig.

Og noget, der indtil nu har sendt kunderne væk fra Mini, var pladsen, der simpelthen var for utidssvarende. Det er den opgave, denne nye generation af Mini Clubman med fast hånd løser. Væk er det diminutive bagsæde, væk er det undseelige bagagerum.

LÆS OGSÅ: Motors test af Fiat 500X

Instrumentbordet er præget af den store runde skive i midten. Modsat originalen er det nu ikke speedometeret, men navigationsanlægget, der sidder her, mens farten angives enten foran rattet eller via det nye head up-display.
Instrumentbordet er præget af den store runde skive i midten. Modsat originalen er det nu ikke speedometeret, men navigationsanlægget, der sidder her, mens farten angives enten foran rattet eller via det nye head up-display.

Den nye Clubman er vokset ikke mindre end 27 cm i længden, 9 cm i bredden, og akselafstanden er øget med 10 cm til gavn for først og fremmest bedre benplads ved bagsædet. Bagagerummet er vokset i formen, og med to døre til bageste rum og fire sidedøre er Clubman den første Mini i verden med seks døre. Nu er det slut med at høre om manglende plads!

Clubman kører godt

Og lad os lige slå fast med det samme, at den opgave er løst på tilfredsstillende vis. Der er fremragende plads ved både for- og bagsæderne, og man sidder godt med et godt udsyn hele vejen rundt.

Mini Clubman er blevet en ganske stor bil, men den er i sit design fortsat tro mod originalen.
Mini Clubman er blevet en ganske stor bil, men den er i sit design fortsat tro mod originalen.

Mini Clubman har dog også bevæget sig væk fra den fornemmelse, man havde i den gamle Mini, men det er en pris, der er værd at betale. For på mange andre områder er Mini tro mod konceptet. Designet sender overalt venlige hilsner til forbilledet, og instrumentbordet er fortsat udstyret med et stort instrument i midten, der hvor speedometeret sad i gamle dage.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A1

I dag er det store midterinstrument reserveret til navigationsanlæg, radio og tripcomputer, mens speedometer er rykket hen foran rattet eller mod merpris som et svævende tal i forruden som en del af det head up-display, Mini har lånt fra BMW.

Trecylindrede motorer

Baglygterne følger med, når man åbner dørene, hvorfor to ekstra baglygter er placeret længst nede. De tænder, når dørene åbnes.
Baglygterne følger med, når man åbner dørene, hvorfor to ekstra baglygter er placeret længst nede. De tænder, når dørene åbnes.

Fra BMW har man også hentet motorkraften, der i mindste udgave består af en blot trecylindret motor på 1.5 liter. Den har hidtil vist sig som en god konstruktion, så den skal nok klare ærterne her også.

Det gjorde den større toliters firecylindrede sag, som vi prøvede, sørme også. Med 192 hk og et bundtræk, der i den grad kan mærkes, bliver Mini Clubman S aldrig kedelig. Den spurter af sted og gør det aldrig kedeligt at være Mini-kører.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Alfa Romeo Giulietta og Mini Cooper

Instrumentbordet er nærmest overpyntet og kræver læretid, før man er dus med bilen. På den måde er Mini Clubman ikke en bil, man vælger pr. rutine. Men vil man have noget andet, der dog fortsat fungerer, er Clubman svær at komme uden om.

Priserne spurter desværre hurtigt derudaf, og med velvalgte krydser på en Cooper S, runder den lynhurtigt en halv million kroner. Men har man muligheden, så er det godt at vide, at der medfølger en stor portion køreglæde.