Mini Paceman – praktisk coupé

Mini Paceman er måske den mest inspirerende i Mini-familien, der nu tæller syv. Paceman er den lille bil til storbyen, men priserne er der ikke meget mini over.

Mini Paceman kendes tydeligt på den faldende taglinje, de store hjulbuer og den lange dør.
Forpremiere

Hurtig styring, næsten ingen krængning og øjeblikkeligt svar på chaufførens ønsker lægger længder til den køreglæde, som Mini Paceman leverer.
Hurtig styring, næsten ingen krængning og øjeblikkeligt svar på chaufførens ønsker lægger længder til den køreglæde, som Mini Paceman leverer.
Motor mener: Mini Paceman er livsstilsfamiliens praktiske coupé og byder på køreglæde, fin stil og masser af udstyr. Men pas på: bilen bliver hurtigt dyr.

Få familier tæller syv børn, men med nedkomsten af Mini Paceman er Mini-familien oppe på syv – og hvilke syv!

Familien spænder fra Mini One, Roadster, Cabriolet, Clubman stationcar, Coupé, Countryman og nu også Paceman. Mini Paceman er stort set en 2-dørs Countryman med en stærkt faldende taglinje. Faktisk er taget fire centimeter lavere fra den midterste tagstolpe og bagud.

Dette sammen med de sorte tagstolper og det hvide tag får Paceman til næsten at ligne en coupé. Fronten er den samme som på Countryman.

Harmonisk Mini Paceman

Vandrette baglygter og navn på bagklappen er Mini Paceman den første i familien, der har. Hækdøren åbner højt, og adgangen til bagagerummet er bekvem.
Vandrette baglygter og navn på bagklappen er Mini Paceman den første i familien, der har. Hækdøren åbner højt, og adgangen til bagagerummet er bekvem.
Mini Paceman har som sine søskende arvet alle generne fra Fader Mini, Sir Alec Issigonis, der udtænkte den første Mini i 1958. Dette DNA er båret videre til vores tid og gnedet ind i den moderne Mini-generation.

En tur i en Mini begynder og ender med oplevelse af at være en del af bilen. Paceman er ingen undtagelse. Harmoni er ordet, der omslutter kørestilling, sæder, bremser med bid og kort pedalvandring, øjeblikkeligt svar på speederkommando, fornemt samspil imellem kobling og et præcist, letgående gearskifte rundet af med sportsaffjedring, der nok er sport, men ikke har glemt at være udglattende over ujævnheder.

Styretøjet er ivrigt i sit svar på ordrer uden at være overivrig, og langt de fleste chauffører vil føle sig i sikker havn med den upåklagelige retningsstabilitet.

Masser af kræfter i Mini Paceman

Interiøret er uforandret fra Countryman, og den store tallerken i midten rummer bl.a. navigation foruden speedometer. Heldigvis sidder omdrejningstælleren lige foran chaufføren med digital visning af fart.
Interiøret er uforandret fra Countryman, og den store tallerken i midten rummer bl.a. navigation foruden speedometer. Heldigvis sidder omdrejningstælleren lige foran chaufføren med digital visning af fart.
Motoren på 1.6 liter er et kapitel for sig. Den har direkte benzinindsprøjtning, turbo med to kanaler, der bliver betegnet som Twin-Scroll. Det puster ydelsen op på 184 hk ved 5.500 o/min. og måske mere vigtigt et drejningsmoment på 240 Nm imellem 1.600 og 5.000 o/min. med et kortvarigt overtryk, der smider 20 Nm oven i til en sikker overhaling.

Bag rattet er der en pragtfuld fornemmelse af at kunne gå på vandet. Motorkraften kommer næsten ved tankens magt, så øjeblikkelig bliver krudtet fyret af. 0-100 km/t. er overstået på 7,5 sek., og festen stopper ikke, før speedometernålen står på 212 km/t.

Mini Cooper S Paceman er den kraftigste aftapning med sine 184 hk og 240 Nm. Den svageste aftapning er Cooper D med en turbo diesel motor med 112 hk og 270 Nm.

Bagagerummet i Mini Paceman rækker fra 330 liter til 1.080 liter og er regulært indrettet. Læsning af kufferter er bekvem takket være den høje bund, der er justerbar.
Bagagerummet i Mini Paceman rækker fra 330 liter til 1.080 liter og er regulært indrettet. Læsning af kufferter er bekvem takket være den høje bund, der er justerbar.
Den næste er Cooper S med en 1.6 liter benzinmotor med 122 hk og 160 Nm. Her skal der arbejdes lige mere for at trylle fart og glæde frem. Den stærke 2.0 liter turbo diesel Cooper SD yder 143 hk og 305 Nm.

Lange døre i Mini Paceman

Mini Pacemans mål får bilen til at virke muskuløs og giver samtidig forbløffende god plads i kabinen. Forsæderne har en sportslig karakter med god støtte og sidehold, der sammen med firevejs justerbart rat og højdejusterbart førersæde giver en perfekt kørestilling.

Bagsæderne er der kun to af. Godt tænkt, for hellere to ordentlige sæder end tre gnidrede pladser. Der er dog mulighed for tre bagsædepladser.

Motoren er et energisk pragtstykke, der snurrer som den benzinmotor, den er, og med 240 Nm fra 1.600-5.000 o/ min. leverer trækkraft som en dieselmotor .
Motoren er et energisk pragtstykke, der snurrer som den benzinmotor, den er, og med 240 Nm fra 1.600-5.000 o/ min. leverer trækkraft som en dieselmotor .
Sæderne er længdeforskydelige som i Countryman, og bagagerummet rummer fra 330 til 1.080 liter med ryglænene lagt ned. Alt i alt en passende blanding af sport med praktisk indretning.

De to døre er lange, hvad der hjælper på indstigningen til bagsæderne, men er meget upraktiske på en parkeringsplads. Det er heller ikke nemt at nå sikkerhedsselen. Det er prisen for at være smart.

Dyrt udstyr i Mini Paceman

Prøvebilen på Mallorca var plastret til med udstyr, hvilket betyder, at de oplyste priser ikke er helt virkelighedsnære.

Mini Paceman er en bydreng og føler sig hjemme på gader og boulevarder. Her ses tydeligt den faldende taglinje, de store hjulbuer og den lange dør.
Mini Paceman er en bydreng og føler sig hjemme på gader og boulevarder. Her ses tydeligt den faldende taglinje, de store hjulbuer og den lange dør.
Listen over ekstraudstyr er alen lang. Standardklimaanlægget er manuelt betjent, det automatiske klimaanlæg koster 8.775 kr. Og eksempelvis koster bluetooth 9.215 kr., sædevarme i forsæder 6.800 kr., komfortadgang til bagsæder 11.410 kr. og armlæn ved forsæder blot 3.510 kr.

Alle Paceman-modeller har en 6-trins manuel gearkasse og 6-trins automatisk gearkasse som ekstraudstyr til 28.175 kr. Cooper D, Cooper SD og Cooper S kan også købes med ALL4 firehjulstræk, der smækker 37.000 kr. oveni.

Mini Cooper Paceman bliver lanceret i Danmark marts 2013.