Motor mener: Mitsubishi ASX har tilstrækkelig med kvaliteter til at gøre et indhug i klassen for krydsninger imellem stationcar og SUV.
Der er nu ikke noget så godt som at komme først. I disciplinen krydsning imellem stationcar, SUV og 4x4 står den pokal allerede på Nissan Qashqais hylde. Det skal nu ikke afholde den kommende Mitsubishi ASX fra at gøre sig bemærket.
De to er næsten lige store på nær nogle få centimeter. ASX er 430 cm lang, Qashqai 433 cm, ASX er med 177 cm 1 cm smallere, og dens højde på 163 er 2 cm højere. Den største forskel ligger i akselafstanden, hvor ASX med 267 cm klart er Qashqais 263 cm overlegen.Den lange akselafstand sender hjulene ud i hvert hjørne, og med sine korte udhæng for og bag ser ASX meget energisk ud, understreget af en skarp fold i karrosseriets flanke. Dertil vil dens mere afdæmpede og elegante design tiltrække dem, der ikke vil syne af for meget.
Mitsubishi ASX er udviklet på basis af Outlander, som den deler 70 procent af sine dele med, men hverken i karrosseri eller interiør. ASX har mere harmoniske dimensioner end både Lancer og Outlander, først og fremmest fordi bredden passer til længden. Den lange afstand imellem akslerne giver god plads i bagsædet, uden at der er noget at klage over foran.
Kørestillingen er god, og endelig er rattet til at indstille i både højde og rækkevidde. Instrumentbordets udformning har ikke samme dristighed som i Qashqai, men det er velordnet og nu i bedre materialer med blød overflade. Rattet har betjening af både telefon, radio/CD og fartpilot med et tryk af en tommelfinger.Den bedste ligger dog ude under motorhjelmen: En ny turbodiesel udviklet af Mitsubishi fra bunden af. Motorens slagvolumen er på 1.798 ccm, og den yder 150 hk ved 4.000 o/min. og 300 Nm fra 2.000-3.000 o/min. Ved at anvende teknik fra deres benzinmotorer, bl.a. variable åbne- og lukketider for indsugningsventilerne, variabel geometri på turboen og direkte indsprøjtning, yder 1.8 liter motoren det samme som en 2.0 liter.
Teknologien bidrager desuden til en usædvanlig blød motorgang. Ved jævn kørsel lyder der en blød brummen fra motorrummet, der desværre bliver sekunderet af en skarp knitrende lyd under acceleration afstedkommet af den øgede forbrænding. Den lyd snupper prikken over I’et.Mitsubishi ASX er ganske letkørt med et godt afsæt og velvalgte gear med et godt og præcist gearskifte. Der er seks gear sammen med dieselmotoren og fem med benzinmotoren. Benzinmodellen kommer kun med forhjulstræk, hvor dieselmodellen kan fås med enten forhjuls- eller firehjulstræk.
0-100 km/t tager 9,7 sek., og topfarten er 200 km/t – helt på linje med konkurrenterne. Heller ikke svingegenskaberne volder problemer. Krængningen er moderat, og styringen er præcis, blot med den hage, at den lille venderadius medfører, at styretøjet ikke er selvoprettende ved stort styreudslag. Affjedringen er meget rund i lyden og uden skarpe kanter. Selv ikke et brønddæksel skaber uro på banjerne.
ASX 1.8 DI-D bliver den første til at ankomme til Danmark en gang til juli/august, og til september/oktober dukker ASX 1.6 benzin med 117 hk op. Endnu er der ikke priser fremme, men forvent ikke en Mitsubishi ASX 1.6 benzin til under 300.000 kr. og 100.000 kr. mere for en 1.8 DI-D med firehjulstræk.