Motor mener: Små, men gode ting: Både økonomi, miljø og køreoplevelse er vindere.
Iveren efter at spare brændstof har ramt bilbranchen, så der nærmest hver måned præsenteres biler med stop-start-teknik. Nu melder Mitsubishi sig på banen.
Alle Colt-modeller med 1.1- og 1.3-benzinmotor skifter til „Clear Tech”-versioner, hvor bilen er forbedret i en masse detaljer. Resultatet er markant: 1.1-modellen går fra 17,5 til 20,4 km/l og 1.3’eren fra 16,7 til 20,0 km/l. Det er en fremgang på 17-20 pct.
Den forbedrede brændstoføkonomi giver også en kontant belønning: Alle Clear Tech-modeller falder til 520 kr. i årlig ejerafgift, det laveste for benzinbiler i miniklassen. Clear Tech bliver standard på de to motorvarianter, og prisen er uændret.

Der er en række tilfælde, hvor stop-start-systemet ikke er aktivt. Det gælder især ved temperaturer under 3 grader, når motoren ikke er varm, når bilen bruger meget strøm, eller når kompressoren til airconditionanlægget arbejder på en vis styrke. De undtagelser betyder ikke noget, når bilen får foretaget de officielle brændstofmålinger, men i daglig trafik kan det tage en smule af besparelsen.
Føreren kan koble AS&G-systemet helt fra med en knap, men man vænner sig hurtigt til, at det er naturligt og behageligt, at motoren stopper f.eks. ved rødt lys. Stop-start står for én tredjedel af benzinbesparelsen, mens bedre dæk, lavere luftmodstand og højere gearing er ansvarlige for en betydelig andel.

For bilisten er en Colt Clear Tech aldeles ukompliceret, men for ingeniørerne har det været en ordentlig omgang.