Mitsubishi Colt med lyddæmper

Mitsubishis minibil har fået den helt store overhaling og bl.a. fået udbedret forgængerens største skavank: støj.

Mitsubishi Colt
Forpremiere

Motor mener: Selv om det fleksible bagsæde er for-svundet, er Colt stadig en praktisk og rum-melig minibil. Og hvor herligt at støjen er dæmpet.

Mitsubishi Colt er ikke til at kende i sin nye indpakning. Den rummelige minibil, der blev Årets Bil i Danmark 2005, har undergået en iøjne-faldende ansigtsløftning, som stikker meget dybere end blot en ny front.

65 procent af delene (målt i antal, ikke værdi) er nye, siger Mitsubishi, og dermed er den femdørs Colt omtrent lige så fornyet som den nye VW Golf. Karrosseriet er helt nyt, førerpladsen er delvis ny og der er justeret på undervogn og motorer.

Colt har fået helt nyt design i samme jetjager-stil som hos Lancer. Her er det den hurtige Ralliart-udgave.
Colt har fået helt nyt design i samme jetjager-stil som hos Lancer. Her er det den hurtige Ralliart-udgave.
Som hidtil kan man vælge mellem veloplagte 1.1-, 1.3- og 1.5-benzinmotorer, hvoraf ingen opfylder 2011-miljø-kravene.

Den helt store forandring er, at Mitsubishi har fået styr på støjen. Især motorstøj var et gennemgående klagepunkt, da Colt – trods alt – blev valgt som Årets Bil i Danmark 2005 i den femdørs udgave.

Forbedringen betyder, at man nu langt bedre kan leve med Colts mindste motor, en trecylindret med 75 hestekræfter. Den snurrer stadig energisk og er lavt gearet, men ørerne kan sagtens holde til at køre konstant med 130 km/t. 1.3-motoren har ifølge Mitsubishis målinger fået reduceret støjen mest.

Bagagerummet kan nemt blive meget stort og reelt, når bagsædet lægges ned  op til 1.032 liter.
Bagagerummet kan nemt blive meget stort og reelt, når bagsædet lægges ned op til 1.032 liter.
Ved fornyelsen har Mitsubishi forsøgt at nedtone den femdørs MPV-stil – noget der ellers var med til at sikre bilen den danske titel for 2005. Men MPV-funktioner er ikke længere en vigtig del af Mitsubishis identitet – det er det sportslige derimod.

Visuelt er den femdørs højde søgt dæmpet og bredden forsøgt øget, og samtidig er det fleksible bagsæde forsvundet. Nu kan sædet hverken længdejusteres eller tages ud. Kunderne værdsatte det ikke, siger Mitsubishi. Sandheden er nok snarere, at det har været for dyrt.

Under alle omstændigheder fungerer det nye bagsæde fint – det er yderst nemt at lægge ned, og det udvidede gulv bliver nu helt plant.

Midterkonsollen er delvis ny, og byder stadig på masser af god fralægsplads.
Midterkonsollen er delvis ny, og byder stadig på masser af god fralægsplads.
Colt har fra begyndelsen i 2004 haft ESC (ESP) som standard i Danmark, og nu tilføjes bremseassistent. Desuden siges fodgænger-sikkerheden at være forbedret i kraft af en ny og syv cm længere front og mere luft mellem motorhjelm og motor.

For at understrege mærkets sportslige ambitioner fås den hidsige GTI-version nu også som femdørs. CZT hed den før, men nu tilføjes Ralliart-navnet, når der under motorhjelmen ligger en 1.5 liters turbomotor med 150 hk. Det er en ilter sag med forbedret karrosseristivhed og mere kontant undervogn, men Ralliart-versionen har stadig støjen som fast følgesvend.

Dieselmotoren udgår helt, men har i øvrigt aldrig været solgt i Danmark. Cabrioletversionen fortsætter i den gamle udgave. Priserne på den fornyede Colt vil formentlig være omtrent som på den gamle, når bilen lanceres midt i januar.