Mitsubishi Lancer med sportsligt tilsnit

■ Mitsubishi ser gerne, at flere får øjnene op for mærkets kvaliteter, der ikke mindst er kendt på det sportslige område.

Mitsubishi Lancer kommer nu som 5-dørs hatchback kaldet Sportback
Forpremiere

Man befinder sig fortæffeligt bag rattet af Sportsback – her i Ralliart udgaven</p><p>
Man befinder sig fortæffeligt bag rattet af Sportsback – her i Ralliart udgaven


■ Mitsubishi ser gerne, at flere får øjnene op for mærkets kvaliteter, der ikke mindst er kendt på det sportslige område. Det sker fra efteråret med Lancer Ralliart, som er en fartbombe i nydelig civil indpakning, men alligevel med et design, der får medtrafikanterne til at dreje hovedet af led.

Fronten er Mitsubishis nye „Jet Fighter”-design, som man siger stammer fra frontprofilen af Mitsubishis eget jetfly. Mest af alt ligner den dog et plagiat af en front fra en af Audis konceptbiler fra 2003, Nuvolari Quattro.

Men den slags negative tanker forsvinder fuldstændig, når man får lyst til en rask lille overhaling, der ved hjælp af 250 heste overstås hurtigere, end man kan sige Mitsubishi. Ikke alene hurtigt, men også meget civiliseret og fint understøttet af Mitsubishis fremragende automatgear med dobbeltkobling.

Men med en pris på omkring en halv million kr. bliver Lancer Ralliart nok kun en parentes på det danske marked. Den vigtigste Lancer-nyhed er Lancer Sportback, der reelt blot er en hatchback-udgave af Lancer-sedan, som blev præsenteret tidligere på året.

Med en forventet pris på 240.000- 250.000 kr. er denne Lancer-model absolut værd at tage med i overvejelserne. Ikke mindst på grund af et righoldigt udstyr, som i grundudgaven Invite bl.a. består af ESC og syv airbags inkl. en knæairbag.

Mitsubishis internationale PR-team taler drømmende om fem Euro NCAP-stjerner, men er i virkeligheden et af de få bilmærker, som endnu ikke har bare én bilmodel med topkarakter.

Fælgene er på 16" i Invite-versionen, men næste udstyrsgrad, Intens, byder på 18"-fælge, der i høj grad klæder bilen. Invite har en stor hækspoiler, som formentlig mere er et designflip end til gavn for køreegenskaberne. Der er elruder for og bag, elopvarmede og -justerbare sidespejle, fjernbetjent centrallås, forlygtevaskere, varme i forsæderne, læderrat, fartpilot, håndfri bluetooth-telefonkobling, seks højttalere med mere.

Lancer Sportsback kan fås med 1.8 liter og 143 hk, med eller uden CVT-gear, samt en 2.0 dieselmotor med partikelfilter. De 143 hk er nok til Lancer Sportback, men heller ikke mere. Det mærkes op ad bakke, og når der skal overhales.

Lydmæssigt var det svært at adskille motor- og dækstøj (Yokohama-dæk), men der var generelt lidt for meget af begge dele. Ellers vil de kritiske bemærkninger kun ramme klimaanlægget, som sendte iskold luft ind på koppen, næsten lige meget hvad vi gjorde for at nedbringe de ydre 27° C til en tålelig temperatur på 22° C. lni