Moderne mini-Audi

De nye SUV-modeller stormer frem overalt, og det har fået Audi til at bringe endnu en af slagsen på markedet. Q2 er navnet på mærkets nu mindste SUV, og med et flot design, masser af udstyrsmuligheder og en rimelig pris, bliver den også dansker-venlig.

Fotos: Audi
Forpremiere

Audi Q2 er en helt ny mini-SUV og byder på design og plads, der minder om en stor A3, som den deler platform med
Audi Q2 er en helt ny mini-SUV og byder på design og plads, der minder om en stor A3, som den deler platform med
Motor mener: Audi Q2 er en naturlig udvidelse af modelprogrammet, og som nyeste medlem af Audi-familien, indeholder Q2 alt det, der skal til, før en bil er god. Selv pladsen ved bagsædet er faktisk godkendt, og det gør Q2 til en hård konkurrent – inklusive storebroderen Q3.

Priserne er i skrivende stund ikke på plads, men et gæt på 330.000 kr. er nok ikke helt galt for billigste udgave af Q2 med den lille 1.0-liters turbomotor med 116 hk. Dermed bliver det nu mere overkommeligt at slutte sig til den voksende gruppe af bilkøbere, der vælger at gå fra de traditionelle bilmodeller til en af de nye fleksible og høje biler, der generelt betegnes som SUV – Sport Utility Vehicle.

Den nye Q2 er en helt ny bilstørrelse i Audi-familien, der i forvejen tæller de lidt større udgaver Q3, Q5 og Q7 i SUV-kategorien. Som man næsten kan fornemme alene ud fra designet, er der i alle tilfælde tale om bilmodeller, der kan fås med firehjulstræk, men de billigste udgaver trækker dog alene på forhjulene for at holde pris, vægt og forbrug nede.
 

Flot design

Der er forbløffende god plads ved bagsædet, og fire velvoksne personer finder fint plads i bilen. Der er også plads i midten af bagsædet, men her generer en stor kardantunnel
Der er forbløffende god plads ved bagsædet, og fire velvoksne personer finder fint plads i bilen. Der er også plads i midten af bagsædet, men her generer en stor kardantunnel
Ifølge Audi er det i høj grad bilens design, der er med til at trække folk til denne biltype, og i Q2 er der da også gjort en hel del ud af at skabe en bil, der skiller sig ud fra de traditionelle biler. Grundlaget for Q2 er den platform, der også rummer A3, men i Q2 er akselafstanden og længden gjort lidt mindre, mens både bredden og højden er øget en del. Det giver en noget anderledes fremtoning, og trods bilens mål virker den derfor betydeligt større en netop en A3. Det mærkes også, når man stiger ind i bilen, hvilket føles lidt lettere end i traditionelle biler, og den mere oprejste siddeposition ved både for- og bagsæder giver bedre benplads og dermed mere rumfornemmelse, end man umiddelbart skulle tro. Man sidder således fint fire store personer i bilen, og er der børn i gruppen, kan antallet øges til fem.

Den store blinde vinkel ved C-stolpen er inddraget i designet, og fås i flere farver, der skaber kontrast til bilens farve. Her har design vundet over sikkerhed
Den store blinde vinkel ved C-stolpen er inddraget i designet, og fås i flere farver, der skaber kontrast til bilens farve. Her har design vundet over sikkerhed
Udvendigt er fronten præget af en ret stor frontgrill, men modsat den enorme Q7 er der skruet ned for mængden af krom til fordel for mere afdæmpede farver, og det pynter i stor grad, og gør bilen flot at se på. Plastpaneler ved skærmkanter og under dørene kan tilkøbes, og giver Q2 et offroader-lignende udeende. Vinduespartiet langs siden af bilen er formet, så det ser sammenhængende ud med C-stolpen. Det giver flotte linjer, men desværre er det også i den grad med til at mindske udsynet fra forsædet. Her har design vundet over den praktiske anvendelse, og det er synd.
 

Stort motorprogram

Bunden i bagagerummet kan flyttes mellem to niveauer. I alt er der 405 liter til rådighed i udgaver med forhjulstræk, mens Quattro udgaverne afgiver lidt plads til firehjulstrækket
Bunden i bagagerummet kan flyttes mellem to niveauer. I alt er der 405 liter til rådighed i udgaver med forhjulstræk, mens Quattro udgaverne afgiver lidt plads til firehjulstrækket
Udvalget af motorer omfatter ikke mindre end tre benzin- og tre dieselmotorer, der i begge tilfælde springer mellem 116, 150 og 190 hk. De store motorer er som altid en fornøjelse at køre med, men mere interessant er de to små benzinmotorer, der begge overrasker med deres lækre opførsel. Selv den mindste trecylindrede 1.0-liters benzinmotor med turbo giver bilen en fin dynamik, og den kan man sagtens leve med i hverdagen, mens 1.4’eren er direkte fornøjelig. Faktisk vil vi anbefale, at man hellere sigter mod at udstyre bilen med den velfungerende syvtrins automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen som Audi kalder S tronic, end at vælge en større motor. I alle udgaver fungerer automatgearkassen nemlig rigtig flot, og det er med til at løfte den generelle køreoplevelse. Det er dog kun topudgaverne, der fås med firehjulstrækket Quattro, og det er altid kombineret med netop S tronic. Audi Q2 kan trække mellem 1.500 og 1.800 kg afhængig af motorvalg.
 

Næsten selvkørende

Der er virkelig kælet for detaljerne ved førerpladen, og i lighed med øvrige modeller fra Audi, kan instrumenthuset bestilles som en stor farveskærm, der kan vise alle informationer
Der er virkelig kælet for detaljerne ved førerpladen, og i lighed med øvrige modeller fra Audi, kan instrumenthuset bestilles som en stor farveskærm, der kan vise alle informationer
Som udgangspunkt har alle udgaver et flot sikkerhedsniveau, der omfatter nyeste generation af en frontmonteret radar, der holder øje med både biler og fodgængere foran bilen. Den er i funktion ved alle hastigheder, og kan nå at bremse helt op ved hastighedsforskelle på op til 40 km/t., men vil altid reducere kollisionsfarten, hvis man ikke selv har set forhindringen.

Man kan derudover tilkøbe en sikkerhedspakke, der omfatter en vognbaneassistent og en adaptiv fartpilot. Med de to systemer i fællesskab, kan bilen selv følge vognbanen op til 60 km/t., og den kan selv holde afstand til forankørende biler ved alle hastigheder. Man skal dog altid selv holde en hånd på rattet, og forsømmer man den opgave, bremser bilen til sidst selv helt ned, og tænder havariblinket. Så helt selvkørende er den ikke, men en stor hjælp i hverdagen, det er det!

Køreoplevelsen er i alle tilfælde yderst komfortabel anlagt, og vil man have mere sport end komfort, er det muligt at tilkøbe en adaptiv affjedring, der kan skifte mellem sport og komfort.

Styretøjet er rigtig lækkert. Der er kun en enkelt omdrejning fra stop til hver af siderne, og det giver en direkte styring og en god fornemmelse af samspillet mellem bil og vej.
 

Byg din egen bil

Audi Q2 kan leveres med en række designpakker, der både omfatter udvendige detaljer og farvekombinationer mellem karrosseri og plastdetaljer. Man kan også få farver på indtræk og paneler på instrumentbord, og udvendigt kan LED-lygter for og bag bidrage til bilens udstråling.

På den måde kan man – hvis man vil og har råd – skabe sin helt egen Q2. På leasingområdet vil Q2 nok dukke op i noget mindre vilde udgaver, men i alle tilfælde er der tale om en bil, der skiller sig ud fra mængden.

Priserne er endnu ikke kendte, men vi vender naturligvis tilbage med dem, når fabrik og importør er nået til enighed på dette nok så vigtige område.