Audi A3 Sportback fra siden
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

Audi A3 Sportback - alderen trykker

Pressefolderne i karrosseriet står stadig skarpt efter godt fem år. Men Audi A3 har hverken automatisk nødbremse eller trykfølsom skærm, og så hjælper fire ringe i kølergitteret ikke meget.
Audi A3 Sportback bagfra

Motors vurdering

Audi A3 Sportback

20,0 km/l
Benzin
341.278 kr.
  • Motor
  • Design
  • Automatgear
  • Nødbremse ikke standard
  • Ikke trykskærm
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.315 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:431 cm B:179 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

A3 har nu også fået VW koncernens nye 1.5-liters benzinmotor med cylinderfrakobling. Teknikken er nu så forfinet, at det næsten er umuligt at mærke, hvornår motoren kører på henholdsvis to eller fire cylindre. Ganske få gange i løbet af testugen oplevede vi små rystelser i rattet.

Er du Audi-hungrende, vil du få en bedre bil ved at købe den faceliftede VW Golf.

Det står i skærende kontrast til de første VW-modeller, vi prøvede med cylinderfrakobling, hvor man ikke var i tvivl om, hvorvidt motoren trak på to eller fire cylindre.

Læs også Motors test af VW Golf GTE

Audi A3 kabine
Knapperne under de runde ventilationsdyser sidder for enden af en smart liste på instrumentbordet. En elegant løsning. Det samme gælder for klimaanlægget, der har lækre knapper. Men skærmen er ikke trykfølsom.

Testbilen var også udstyret med automatisk gearskifte, eller S tronic som Audi kalder det. Teknisk set er det identisk med VW-koncernens DSG-gearkasse, så der er tale om en såkaldt dobbeltkoblings-gearkasse. Det betyder, at gearskiftene foregår blødt og hurtigt, og dermed får du et automatisk gearskifte, der opleves ligeså harmonisk som de bedste automatgearkasser.

Prisen er 25.000 kr., og selvom samme gearkasse kan fås billigere i en Seat eller en VW, så vil vi fortsat anbefale at vælge det til A3-modellen. For samspillet med den nye benzinmotor er forbilledligt, og under Motors forbrugsmåling kørte vi 17 km/l. Ikke helt de 20 km/l, som det officielle forbrugstal lyder på, men forbruget er acceptabelt.

Audi A3 har blind vinkel alarm
Det er fedt med blindvinkelalarm, men det koster 8.500 kr., det er udstyr som dette, der bør være standard på de dyreste modeller. På den måde kunne premium mærker, som Audi, adskille sig fra almindelige bilmærker.

Smart design, gammel skærm

Audi er kendt for at have lækre materialer i kabinen, det gælder også for A3-modellen. Den har også et smart designelement med en lige streg i instrumentbordet med trykknapper på. Ganske fancy.

Men man kan godt mærke, at den nuværende A3 kom frem for over fem år siden. Mest i øjenfaldende er skærmen i midten, der er lidt grovkornet, og som ikke er trykfølsom. Her har alle nye modeller i mellemklassen en god trykskærm med høj opløsning.

Guide: Find din nye Audi A3 på FDM Biler.dk

Bag de elegante, og nogle vil sige lidt kedelige, skarpe karrosserikanter gemmer der sig en relativ lang udstyrsliste. I Sport-versionen, som er standard med den nye 1.5-liters motor, får du blandt andet tozonet klimaanlæg, 17” alufælge, sportsforsæder, xenonlygter og alskens udstyr.

Audi A3 bagagerum
Der er plads til 380 liters bagage, og rummet er Audi-traditionen tro ganske firkantet og let at pakke. Bagagerumsbunden kan placeres i to højder, så du kan få en plan lasteflade, når ryglænet lægges ned.

Men der er et par underlige huller. For hverken fartpilot, varme i forsæderne eller den vigtige nødbremse er standard. De to sidste ting kan ikke eftermonteres, så bilen skal bestilles fra fabrikken for at få en opdateret version. Nødbremsen koster 5.400 kr. og det kan undre, at det ikke er standard på en så relativ dyr bil.  

Fire ringe – fire stjerner

Normalt vil man forvente, at en premiumbil scorer topkarakter. Men det gør denne variant af A3 Sportback trods en velfungerende motor ikke. Det bliver fire stjerner til de fire ringe denne gang.

Det er for dårligt, at der i en så dyr bil ikke er styr på sikkerheden i form af automatisk nødbremse. Samtidig kan alderen mærkes, uden at prisen er sat tilsvarende ned.

Audi A3 med adaptiv fartpilot
Når fartpilot ikke er standard, kan du lige så godt vælge adaptiv fartpilot til 12.000 kr., for så får du også nødbremsen med i prisen. Kombineret med automatgear fungerer systemet også til køkørsel og endda til 0 km/t.

Er du Audi-hungrende, vil du få en bedre bil ved at købe den faceliftede VW Golf. Her er der styr på sikkerheden, du får en flot trykskærm, og teknikken i øvrigt er nær identisk!

Tag testen: Hvilken bil skal du vælge?