Audi A3 Sportback - alderen trykker
Motors vurdering
Audi A3 Sportback
- Motor
- Design
- Automatgear
- Nødbremse ikke standard
- Ikke trykskærm
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning113 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.315 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:431 cm B:179 cm H:143 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
A3 har nu også fået VW koncernens nye 1.5-liters benzinmotor med cylinderfrakobling. Teknikken er nu så forfinet, at det næsten er umuligt at mærke, hvornår motoren kører på henholdsvis to eller fire cylindre. Ganske få gange i løbet af testugen oplevede vi små rystelser i rattet.
Det står i skærende kontrast til de første VW-modeller, vi prøvede med cylinderfrakobling, hvor man ikke var i tvivl om, hvorvidt motoren trak på to eller fire cylindre.
Læs også Motors test af VW Golf GTE
Testbilen var også udstyret med automatisk gearskifte, eller S tronic som Audi kalder det. Teknisk set er det identisk med VW-koncernens DSG-gearkasse, så der er tale om en såkaldt dobbeltkoblings-gearkasse. Det betyder, at gearskiftene foregår blødt og hurtigt, og dermed får du et automatisk gearskifte, der opleves ligeså harmonisk som de bedste automatgearkasser.
Prisen er 25.000 kr., og selvom samme gearkasse kan fås billigere i en Seat eller en VW, så vil vi fortsat anbefale at vælge det til A3-modellen. For samspillet med den nye benzinmotor er forbilledligt, og under Motors forbrugsmåling kørte vi 17 km/l. Ikke helt de 20 km/l, som det officielle forbrugstal lyder på, men forbruget er acceptabelt.
Smart design, gammel skærm
Audi er kendt for at have lækre materialer i kabinen, det gælder også for A3-modellen. Den har også et smart designelement med en lige streg i instrumentbordet med trykknapper på. Ganske fancy.
Men man kan godt mærke, at den nuværende A3 kom frem for over fem år siden. Mest i øjenfaldende er skærmen i midten, der er lidt grovkornet, og som ikke er trykfølsom. Her har alle nye modeller i mellemklassen en god trykskærm med høj opløsning.
Bag de elegante, og nogle vil sige lidt kedelige, skarpe karrosserikanter gemmer der sig en relativ lang udstyrsliste. I Sport-versionen, som er standard med den nye 1.5-liters motor, får du blandt andet tozonet klimaanlæg, 17” alufælge, sportsforsæder, xenonlygter og alskens udstyr.
Men der er et par underlige huller. For hverken fartpilot, varme i forsæderne eller den vigtige nødbremse er standard. De to sidste ting kan ikke eftermonteres, så bilen skal bestilles fra fabrikken for at få en opdateret version. Nødbremsen koster 5.400 kr. og det kan undre, at det ikke er standard på en så relativ dyr bil.
Fire ringe – fire stjerner
Normalt vil man forvente, at en premiumbil scorer topkarakter. Men det gør denne variant af A3 Sportback trods en velfungerende motor ikke. Det bliver fire stjerner til de fire ringe denne gang.
Det er for dårligt, at der i en så dyr bil ikke er styr på sikkerheden i form af automatisk nødbremse. Samtidig kan alderen mærkes, uden at prisen er sat tilsvarende ned.
Er du Audi-hungrende, vil du få en bedre bil ved at købe den faceliftede VW Golf. Her er der styr på sikkerheden, du får en flot trykskærm, og teknikken i øvrigt er nær identisk!