Audi A6 Avant forfra
Biltest

Audi A6 Avant - skabt til autobahn

Audi A6 er kommet i en opdateret udgave med mere komfort og bedre sikkerhed. Automatgearet er nyt og modsat før yderst velfungerende.
Audi A6 Avant bagfra

Motors vurdering

Audi A6

20,8 km/l
Diesel
749.645 kr.
  • Motor
  • Gearkasse
  • Plads
  • Pris
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter - 6 cyl.
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    234 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.770 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    291 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:493 cm B:187 cm H:1.455 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 7,15 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

EU og Euro NCAP har skærpet kravene til miljøbelastning og sikkerhed i nye biler. Det er i det lys, at Audi A6 nu har fået et facelift af den mildere slags. Udvendigt er det mest lygterne, der er ændret, men under skallen er nye motorer, gearkasser og sikkerhedselementer med til at fastholde modellens aktualitet.

Det er derfor umiddelbart svært at se, om det er en ny eller en tidligere model, der ruller forbi, men bag rattet mærker man det tydeligt. Ikke mindst i denne testede version, hvor en sekscylindret dieselmotor med 218 hk arbejder sammen med en nyudviklet dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. Den kombination er meget vellykket og giver bilen præstationer, der nærmest skriger på en autobahn.

For firmabilsbrugere er det en trøst, at Audi A6 kan leases med meget attraktive beskatningspriser.

Læs også: Motors test af VW Arteon

I forbindelse med opdateringen er undervognen også blevet revideret, og særligt helt nye fjedre af komposittypen medvirker til en komfortabel affjedring. Målet var primært at reducere vægten, men en bedre komfort blev en sidegevinst.

Vores testbil var desuden forsynet med en sportsundervogn med 20 mm lavere fjedre, og de overraskede ved ikke at spolere den gode komfort. Vores testbil havde også meget behagelige sportssæder med justerbar sædehynde og eljusterbar lændestøtte. De koster 8.600 kr. ek­stra, og de kan anbefales.

Audi A6 kabine
Instrumentbordet er lækkert i både design og materialevalg. Man kan sammensætte materialer og farver ud fra en alenlang liste.

Sikkerhed skal tilkøbes

På sikkerhedssiden har Audi A6 nu fået et indbygget advarselsanlæg af den ret simple slags, som kan advare, hvis man kommer for tæt på den forankørende. Men man skal betale ekstra, hvis den også skal kunne bremse for en. Den løsning er så koblet sammen med bl.a. en adaptiv fartpilot og en linjevogter og koster 32.000 kr. Også her skal man huske at sætte et kryds.

I kabinen er der kommet endnu flere muligheder for at indrette bilen, præcis som man vil have den. Træpaneler i lækkert egetræ eller tykt læderindtræk er blot nogle af mulighederne, og de kan igen kombineres med bl.a. et sublimt B&O-lydanlæg.

Læs også: Motors test af Jaguar XE

Også udvendigt kan man lade sig lokke af de aktive Matrix-LED-forlygter, der gør det muligt at køre med det lange lys tændt, selvom man har en bil foran. De gør nat til dag, men koster desværre hele 52.000 kr.

For firmabilsbrugere er det en trøst, at Audi A6 kan leases med meget attraktive beskatningspriser. Den største konkurrent til A6 er nok den nye Audi A4, der står klar i kulissen. Den er vokset markant og kan dermed på mange områder matche A6. Den vender vi tilbage med mere om i næste nummer af Motor.

Audi A6 lygter
Aktive Matrix-LED-forlygter til 52.000 kr. gør nat til dag.