Audi A6 Avant - skabt til autobahn

Motors vurdering
Audi A6
- Motor
- Gearkasse
- Plads
- Pris
- Forbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0 liter - 6 cyl.
-
CO2 udledning125 g/km
-
Effekt218 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart234 km/t.
-
Acc. (0-100)7,3 sek.
-
Køreklar vægt1.770 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum530 liter
-
Akselafstand291 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:493 cm B:187 cm H:1.455 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 7,15 kr./km
EU og Euro NCAP har skærpet kravene til miljøbelastning og sikkerhed i nye biler. Det er i det lys, at Audi A6 nu har fået et facelift af den mildere slags. Udvendigt er det mest lygterne, der er ændret, men under skallen er nye motorer, gearkasser og sikkerhedselementer med til at fastholde modellens aktualitet.
Det er derfor umiddelbart svært at se, om det er en ny eller en tidligere model, der ruller forbi, men bag rattet mærker man det tydeligt. Ikke mindst i denne testede version, hvor en sekscylindret dieselmotor med 218 hk arbejder sammen med en nyudviklet dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. Den kombination er meget vellykket og giver bilen præstationer, der nærmest skriger på en autobahn.
For firmabilsbrugere er det en trøst, at Audi A6 kan leases med meget attraktive beskatningspriser.
Læs også: Motors test af VW Arteon
I forbindelse med opdateringen er undervognen også blevet revideret, og særligt helt nye fjedre af komposittypen medvirker til en komfortabel affjedring. Målet var primært at reducere vægten, men en bedre komfort blev en sidegevinst.
Vores testbil var desuden forsynet med en sportsundervogn med 20 mm lavere fjedre, og de overraskede ved ikke at spolere den gode komfort. Vores testbil havde også meget behagelige sportssæder med justerbar sædehynde og eljusterbar lændestøtte. De koster 8.600 kr. ekstra, og de kan anbefales.

Sikkerhed skal tilkøbes
På sikkerhedssiden har Audi A6 nu fået et indbygget advarselsanlæg af den ret simple slags, som kan advare, hvis man kommer for tæt på den forankørende. Men man skal betale ekstra, hvis den også skal kunne bremse for en. Den løsning er så koblet sammen med bl.a. en adaptiv fartpilot og en linjevogter og koster 32.000 kr. Også her skal man huske at sætte et kryds.
I kabinen er der kommet endnu flere muligheder for at indrette bilen, præcis som man vil have den. Træpaneler i lækkert egetræ eller tykt læderindtræk er blot nogle af mulighederne, og de kan igen kombineres med bl.a. et sublimt B&O-lydanlæg.
Læs også: Motors test af Jaguar XE
Også udvendigt kan man lade sig lokke af de aktive Matrix-LED-forlygter, der gør det muligt at køre med det lange lys tændt, selvom man har en bil foran. De gør nat til dag, men koster desværre hele 52.000 kr.
For firmabilsbrugere er det en trøst, at Audi A6 kan leases med meget attraktive beskatningspriser. Den største konkurrent til A6 er nok den nye Audi A4, der står klar i kulissen. Den er vokset markant og kan dermed på mange områder matche A6. Den vender vi tilbage med mere om i næste nummer af Motor.
