Audi Q3 set forfra
Biltest

Audi Q3 – Avanceret og komfortabel SUV

Audi Q3 som plugin-hybrid er en lækker oplevelse. Kabinen er i almindelig høj Audi-kvalitet, og bilen kører meget komfortabelt. Rækkevidden på strøm er dog ikke imponerende.
Audi Q3 set bagfra

Motors vurdering

Audi Q3

Benzin/el
419.991 kr.
  • App-styring
  • Førerplads
  • Assistentsystemer
  • Nøglestart
  • Gearstang
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl. + el
  • CO2 udledning
    46 g/km
  • Effekt
    245 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.815 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    45 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:448 cm B:185 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 38 km

Sikkerhed

2018
Luk

Som plugin-hybrid benytter Audi samme teknik, som benyttes hos Seat, Skoda og VW. Dermed er der alene tale om forhjulstræk, hvor kræfterne fordeles via en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Køreindtrykket er yderst positivt, og man har i det hele taget oplevelsen af at køre i en lækker bil. Affjedringen kunne i vores testbil justeres mellem blød og hård (+17.000 kr.), og det er med til at løfte komforten, som i øvrigt præges af en meget støjsvag motor. Det er let at tvinge bilen til at køre på el alene, idet der er en dedikeret EV-knap på instrumentbordet.

Læs også: Motors tidligere test (2019) af Audi Q3 med benzinmotor

På lande- og motorvej nyder man de velfungerende assistentsystemer, der både fastholder bilen i sporet og holder afstand til forankørende. Førerpladsen er indrettet omkring et flot instrumentbord med en fin trykskærm og et digitalt instrumenthus med let læselige instrumenter. Der er desuden god fralægningsplads med gode indbyggede kopholdere og plads til mobilen, der kan lades trådløst op.

Fra en App kan man fra sin mobiltelefon styre både ladetider og forvarmning af bilen, så man kan komme ud til en dejlig forvarmet bil.

Men ikke alt ved bilen er moderne: En mærkelig detalje finder man i den gammeldags tændingsnøgle – det må være den dyreste bil på markedet uden en startknap.

Audi Q3 bagsæde
Bagagerummet rummer 380 liter. Der er ikke plads til kabler under gulvet. Bagsæderyggen er tredelt.

Hvor lang rækkevidde på el har Audi Q3?

Under testen kørte vi 38 km på el alene, hvilket er lidt mindre end de opgivne 45 km. Herefter fortsatte vi med motoren i gang til i alt 150 km, og så var det samlede forbrugstal på 18 km/liter.

Ved kørsel på helt tomt batteri målte vi benzinøkonomien til 15 km pr. liter. Det viser, at man vinder en del ved at lade bilen op.

Batteriet er på 13 kWh, og det tager 3,5 timer at lade det op, da Audi Q3 kun kan oplades med én fase og i alt 3,6 kW.

Bilen må trække en trailer på 750 kg uden bremser, og hele 1.400 kg, hvis påhængsvognen har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her